Еврипидис Ласкаридис, хореограф: Танцът на противоположностите е богатството на живота

Еврипидис Ласкаридис, хореограф: Танцът на противоположностите е богатството на живота

  • Идеята за новия спектакъл LAPIS LAZULI ми се присъни.
  • Героите произлизат от подсъзнанието ми, но и от света около мен.
  • Създаването на изкуство е най-смущаващата част от живота ми.
Гръцкият хореограф и режисьор Еврипидис Ласкаридис, едно от водещите имена на световната сцена на изпълнителските изкуства, идва за първи път в България и на 25 май ще представи най-новия си спектакъл "Lapis Lazuli / Лапис Лазули" в рамките на международния фестивал за танц и пърформанс One Dance (до скоро ONE DANCE WEEK) в Пловдив. Подобно на двойствения камък лапис лазули, спектакълът е размисъл за съществуването като непрекъснато търсене на баланс между противоположности - земното и небесното, материалното и духовното, съня и кошмара, съзнателното и подсъзнателното.
Еврипидис Ласкаридис учи актьорско майсторство в Атина и режисура в Ню Йорк. Като изпълнител се изявява от 1995-а, работейки със сценични майстори като Димитрис Папайоану и Робърт Уилсън. Основава компанията за изпълнителски изкуства OSMOSIS през 2009 г. Негови спектакли гостуват на водещи фестивали и сцени в цял свят. Неконвенционална и нелинейна, работата на Ласкаридис се заиграва с възможностите, които ни заобикалят - чупи, изкривява, реформира и осмива обикновени материали и отломки от ежедневието, за да създаде неочакваното.
Как протича подготовката за премиерата на LAPIS LAZULI, която предстои в Атина? Какво ви вдъхнови за създаването на спектакъла?
- Подготовката върви добре. Идеята за новия спектакъл ми се присъни, след като нашият екип се завърна на сцената за първи път след ограниченията заради COVID-19 и представи ELENIT в Лиеж през февруари 2022 г. Сънувах герой, окъпан в наситена синя светлина, който някак ми напомни за лапис лазули - полускъпоценен камък, известен с непредсказуемото си поведение под натиск и външно въздействие. По-късно научих, че той се класифицира като "метаморфен" камък от геоложка гледна точка, което веднага отекна в съзнанието ми, тъй като метаморфозата е много важна и централна за работата ми.
Също така, самият факт, че става дума за полускъпоценен камък, има силна връзка с работата ми и начина, по който подхождам към сценичните елементи. Затова почувствах, че LAPIS LAZULI е подходящо заглавие и оттам дойде първоначалното вдъхновение.
Кадър от спектакъла Lapis Lazuli.
Pinelopi Gerasimou
Кадър от спектакъла Lapis Lazuli.
Спектакълът LAPIS LAZULI разказва за битката между първичната и духовната страна у човека. Можем ли изобщо някога да я спечелим?
- Наистина, LAPIS LAZULI изследва преплитането на различни противоположни понятия. Нека спомена, че името на камъка - лапис лазули, често се тълкува като "райски камък". За мен това намеква за едновременно земен и небесен произход, досущ като човечеството, което "танцува" между своите първични инстинкти и духовни стремежи. Все пак, не съм сигурен дали да възприемаме тази съпоставка като битка с предизвестен победител, тъй като смятам, че става дума по-скоро за пътуване към помирение, за приемане на сложността на човешката природа.
Чувствам, че тези двусмислици, неясноти и сиви зони, в които се пресичат разнопосочни идеи, изпълват живота с дълбочина и богатство. Може би именно в тези сложности се крие истинската същност на нашето съществуване.
Вашите сценични герои са уникални, изненадващи, смешни и плашещи едновременно. Как измисляте тези създания и може ли да се каже, че те са нещо като ваше алтер его или аватар?
- Генезисът на моите персонажи често идва с тих вътрешен глас, който прераства в желание за изява. Героите произлизат от подсъзнанието ми, но и от света около мен. Всеки един от тях е откритие, което разгръща своя разказ, докато навлизам по-дълбоко в психиката му. Макар да отразяват частици от моето същество, персонажите не са само продължение на мен самия.
По-скоро ги възприемам като въплъщения на колективния човешки опит, които резонират с по-архетипна истинност.
Персонажите ли предшестват всичко останало - сценично пространство и време, музика и звук, светлина?
- Да, в повечето случаи наистина става така. Героите предхождат всичко останало и служат като ядро, около което се изгражда цялото произведение. Персонажът "внася" своята уникална вселена, която може да бъде съставена от звуци, светлини, реквизит, декори или дори други персонажи. В крайна сметка обаче всеки елемент има свой уникален принос и понякога сценичните образи, звукът, светлините или предметите могат да бъдат еднакво важни.
Трансформацията на тялото е важна тема в работата Ви. В реалността промяната е бавна и естествена. Доколко екстремна и шокираща може да е тя на сцената?
В нашата ДНК е заложена способността за трансформация. Ние не сме онези, които сме били като деца, нито пък ще останем същите в по-късните си години.
- Вероятно в някакъв момент от живота ни всички клетки в тялото ни са били заменени с нови, което е довело до пълна трансформация, макар да не сме го усетили и да продължаваме да се чувстваме по същия начин. Този процес, който по принцип се среща често в природата, протича постепенно, затова не ни шокира. Когато обаче трансформацията се случва на сцената, тя е рязка и неочаквана, неподвластна на естествения ритъм. Ето така тя грабва вниманието ни като метафора или подобие на нещо универсално, което говори за същността на постоянно изменящата се човешка психика.
Еврипидис Ласкаридис, хореограф: Танцът на противоположностите е богатството на живота
Julian Mommert
Наричат ви един от най-ярките гръцки представители на театъра на абсурда. Хуморът и нелепостта ли са вашето средство да говорите за нещата, които болят?
- Той е цяр и спътник през целия ми живот.
Хуморът обезврежда сериозността на съществуването, предлагайки обектив, през който да наблюдаваме парадоксите на живота с лекота.
Театърът на абсурда, с присъщите му хумор и нелепост, се превръща в средство, чрез което мъките на живота могат да бъдат изследвани, смекчени и може би разбрани със състрадателна усмивка.
Коя е най-смешната и коя е най-объркващата страна на живота? А на правенето на изкуство?
- Създаването на изкуство е най-смущаващата част от живота ми и това изобщо не е смешно. Знам обаче, че ако след няколко години погледна назад, ще се смея на разочарованието си и на чувството на несигурност, което понякога ме превзема по време на репетициите.
Вие имате театрално образование, което навярно обяснява и използването на маски и кукли в творбите ви. Каква е силата на маската в изграждането на персонажите и може ли тя да разкрие повече, отколкото да скрие?
- Макар и да не са основна част от репертоара ми, маските или по-скоро физическите протези играят ключова роля на сцената. Те действат като портали, които позволяват да надскоча своя образ и да се превъплътя в друго същество. При тази трансформация същността на героя е едновременно скрита и разкрита, създавайки динамично взаимодействие между видимото и невидимото, познатото и тайнственото.
Трилогията на ELENIT, RELIC и TITANS обиколиха света в продължение на години на най-престижните сцени и театри. Промени ли този успех подхода ви на работа и изискванията към екипа ви?
- Международното признание за ELENIT, RELIC и TITANS е наистина окуражаващо. То разшири моята перспектива и затвърди универсалността на споделените ни човешки разкази. Този успех не промени основополагащия етос на творчеството ми, но засили чувството за отговорност за преодоляването на културните бариери и свързването в дълбочина с различни публики.
Кадър от спектакъла Lapis Lazuli.
Pinelopi Gerasimou
Кадър от спектакъла Lapis Lazuli.