Вероника Димитрова, изследовател: "Машината" за пропаганда срещу Европа се захранва от стотици сайтове

|
"Местните проевропейски политически партии, медии, граждански организации са дирижирани отвън марионетки, по-рядко заблудени, по-често купени и продажни." Тази теза е сред основните в пропагандата срещу Европейския съюз (ЕС) и неговите институции, осъществявана от стотици сайтове-гъби, формиращи т.нар. "Машината" за дезинформация. Това е отразено в доклад на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания (ФХСИ), посветен на пропагандата и дезинформацията срещу европейските институции в българските онлайн медии през миналата година.
Изследването посочва примери как дори политици, стигащи до самия връх на държавата, в името на вътрешнополитически цели нарочно тиражират негативно говорене за Европейския съюз, като налагат впечатление, че ЕС не е "нищо повече от източник на парични траншове, които винаги има кой да открадне". За доклада разговаряме с Вероника Димитрова*, която е част от авторския екип на доклада.
Каква цел си поставихте с изследването, как е финансирано, какви методи използвахте и нещо изненада ли ви в резултатите?
- Представените в доклада резултати са по ключови думи, използвани най-често в (про)руската пропаганда за подкопаване на основни образи и ценности на Европейския съюз и европейските институции. Макар този тип пропаганда и дезинформация да е само сегмент от по-големи и мащабни тенденции, изненадващи резултати има поне в няколко области. Първо, тиражираните публикации за 2023 г. са около 400 000, или над 1000 публикации дневно наводняват медийното пространство.
Второ, вижда се, че пропагандата нараства от 2021 г. постепенно през 2022 г. и се вдига значително тъкмо през изследваната 2023 г. - вероятно това е свързано и с войната в Украйна, и с европейските избори, които предстоят.
Трето, специфично откритие на нашия екип, което е представено и в регулярните ни бюлетини, е изместването на пропагандната и дезинформационна активност към роботизирани сайтове и ботове - разкрили сме дейността на "Машина" от сайтове-гъби и множество други сайтове агрегатори, които само препечатват съдържание. Вероятно това е метод за насищане на публиката с еднообразни съобщения - истината е в повторението, а не във фактите, и пробив в механизмите на търсачките и социалните мрежи.
Какво е характерно за езика на този вид пропаганда?
- Този тип пропаганда и дезинформация работи поне на две скорости - това са както директните преводи на кремълски публикации и послания, така и описването на локални противопоставяния чрез речника на руската пропаганда - например названието "евроатлантици" често се използва с негативна конотация.
Това означава, че пропагандата и дезинформацията успяват да "заразят" общественото мнение със своите клишета. Ето защо един от най-големите субнаративи, които идентифицираме, е за "продажните български елити" - ЕС е представен като диктуващ дадени политики, като "господар" на България, а чрез това са оборвани и опредени политически позиции, които се стремят към по-пълноценната интеграция на България в Европа.
Този субнаратив също така цели да създаде изкуствени противопоставяния в обществото - между елита и масата, между интелектуалците и народа, между политиците и обществото, така че дистанцията между тях да изглежда голяма, но и да руши доверието в българските и европейските институции.
Изглежда за голяма част от политическите субекти е удобно да използват кремълския език.

Как Машината създаде фон, на който Борисов и Пеевски да се "самонастанят в ролята на спасители"
Установяване на стотици сайтове, формиращи т.нар. машина за дезинформация, е изненадващо за мнозина, които не са попадали на тях в мрежата. Това показва вероятно, че живеем всеки в свои обкръжения балони и се информираме и влияем от близки по възгледи хора - изследването прави ли подобен извод?
- Откритата от нас "Машина" от сайтове-гъби беше изключително активна в посока на разпространение на руска пропаганда в края на 2022 г. и началото на 2023 г. Сега тя постепенно се преориентира по-скоро не толкова в разпространение на кремълски опорки, а в националпопулистки клишета - макар в последното тримесечие на 2023 г. да се забелязва значим спад в нея на руска пропаганда и дезинформация, тя продължава да е активна в дисеминацията на антиевропейски послания (с все пак някакъв спад в честотата).
"Машината" обаче не цели единствено да затвърди вече съществуващите ехо камери, а точно обратното - да проникне в тях.
"Машината" е свързана с платформата Share4Pay - тя предоставя заплащане на хора срещу споделяне на съдържание в социалните мрежи през личните им профили.
Така можем да си представим хипотетична ситуация - ваш познат, който в момента е безработен, може да е решил да направи това - а така неминуемо подобно съдържание ще попадне във вашата ехо камера, някой от вашите познати ще хареса заглавието или статията, а впоследствие на него ще започнат да му се предлагат под формата на suggested for you подобни публикации.
Целта е проникването в тези ехо камери в социалните мрежи и насищане на публиката с подобен тип послания. Впрочем сайтовете от "Машината" имат много повече интеракции от стандартните български медии във фейсбук.
Въпросните сайтове-гъби как действат - заемат фалшива информация отдругаде или я създават? Или дезинформацията им е предимно оценъчна - изкривяват коментарно събитията и фактите?
- "Машината" от сайтове гъби се променя през 2023 г. Тя, от една страна, фабрикува фалшиви новини, от друга, разчита на създаване на впечатление - чрез ударно заглавие, съдържащо някаква теза, снимка или видео, което може и да не присъства в публикацията - съдържанието на статията е второстепенно.
Съдържанието на статиите през цялата 2023 г. се развива - например стига се до момент, когато например по темата за войната на Русия в Украйна "Машината" редува руски и украински източници и ги смесва - така че да изглежда, че и двете гледни точки имат легитимност.
По отношение на Европейския съюз и европейските институции "Машината" обаче се концентрира преди всичко в даването на глас на различни руски и проруски говорители - например има множество статии, разпространени по над 400, а понякога и 2000 пъти - на Путин, Лавров, Орбан. |
Друг любим образ на "Машината" е математикът Николай Витанов, който предрича всевъзможни сценарии за Европа и света в своята фейсбук страница.
Вие сте ръководили раздела за създаването на фалшивите образи на ЕС - разкажете повече за този акцент?
- Основните наративи на руската пропаганда и дезинформация за ЕС са структурирани около една относително проста конспиративна теория - ЕС е представен като част от "колективния Запад", злодей, който води война срещу Русия - ЕС е директен враг на Русия. ЕС е представен и като тежка бюрократична структура, която се е отдалечила от целите и суверенния интерес на отделните държави членки.
ЕС е също така описан като подчиняващ местните проевропейски елити и партии, медии, граждански организации, които само от този фалшив факт вече са дискредитирани - те са "марионетки".
Тези наративи се опитват да подменят идеята за европейските ценности с критика на бюрократизма.
Макар икономическата криза да е факт, пропагандните канали и дезинформацията значително засилват това твърдение, те го превръщат в основание за прогнозата за залеза на Европа. Европа е представена като немощна старица.
Разбира се, пропагандата и дезинформацията е насочена и към отделни политики. Един от най-значимите наративи е този срещу миграцията. Конспиративната логика е, че ЕС ще бъде окончателно потопен под "пълчищата" мигранти, отприщени от войните, които световният доскорошен хегемон САЩ разпалва в различни точки на света - впрочем точно затова: за да унищожи ЕС. Друг е този срещу т.нар. джендър идеология - това е противопоставянето на току-що изобретени традиционни ценности срещу политиките за приемане.
Наблюдават се и други конкретни опити за противопоставяне и омаскаряване на политиките на ЕС - това са например темите за това, че ЕС ще ни храни с щурци и хлебарки. |
Или например, както ние го наричаме - "Дигиталният концлагер на бъдещето" - превръщането на идеята за електронната идентичност в ЕС в конспиративна теория за тотален контрол над човечеството.
Ясно е, че нито едно от тези неща не са верни - това е преобръщане на фактите или пълната им замяна с измислици.
Докладът от изследването има изключително познавателно значение, но въпросът е какво следва от това - какво може да се направи, за да бъде неутрализирана манипулацията, заблуждаването на хората?
- Разбира се, това е само начално усилие в неутрализирането на манипулацията. Няма как една манипулация да се неутрализира, ако нямаме представа за нея и за мащабите й. Разкриването е важен елемент в борбата с този феномен. Има множество стратегии, които се препоръчват - от провеждане на обучения за усилване на чувствителността към фалшивата информация до проверка на финансирането на част от тези сайтове, които дисеминират подобно съдържание.
За мен най-важен е разговорът за европейските ценности около актуални събития и теми - важно е това да се случва от значими политически субекти и да има информационни кампании по отделни теми предварително.
Например - темата за Шенген - тя се превърна в обект на атаки от различни антиевропейски настроени лица и политици, защото не беше достатъчно добре изговорена ползата и въобще ценността на това решение.

Кабинетът разобличава вдъхновената от Кремъл дезинформация за мигрантите "престъпници"
Българската картина на дезинформацията има според мен една особеност - политици с
негативен ореол и дори санкционирани по специалния закон "Магнитски" се обявяват за
първи евроатлантици, с което всеки път когато го заявят, свалят ако не с цял пункт, поне с десети доверието в ЕС, който, изглежда, не се впечатлява? Вашето изследване отчита ли такива тенденции?
- Една от характеристиките на руската пропаганда и дезинформация в България е точно това - тя има своите местни политически говорители, които въвеждат опорките й в обществения дебат. Така определени теми предварително се делегитимират и губят обществена значимост. По отношение на ЕС - разбира се, има значение кой и как говори за Европа.
Но все пак социологическите проучвания показват, че тези усилия са неуспешни - макар те да се множат, българските граждани подкрепят членството ни в ЕС и НАТО, а тенденцията в последните години е на нарастване. Пропагандата се опитва да я обърне поне в отделни сегменти от популацията, за да си осигури политически глас, който и занапред да я провежда.
Има ли противоречие в това, че докато сайтовете-гъби са разрушителни за общественото отношение към Европейския съюз, наличието на парламентарни политически сили, които официално проповядват недоверие в ЕС, както и публицистични предавания на национални електронни медии са елемент от демократичния европейски модел?
- Между дейността на сайтовете-гъби и тази на различни политически сили, които проповядват недоверие в ЕС, съществува по-скоро съгласуване и напасване. Целта на тези социални актьори и организирани акции е не само да подрият доверието в ЕС, но и като цяло демократичния процес.
Една използвана от тях тактика е да събират подписи за референдуми, които се опитват да извадят управленски въпроси и решения извън компетенциите на изпълнителната и законодателната власт.
Идеята е тези решения да се взимат с много малко гласове, тоест чрез координирането и организирането им около квазимнозинства, прокарващи чужди интереси.
Тъкмо тези добре координирани и управлявани отдругаде квазимнозинства и медии подкопават демокрацията в държава, в която регулациите са слабото й място.
* Вероника Димитрова е преподавател в катедра "Социология" на Софийския университет "Св. Климент Охридски", главен редактор на списание "Критика и хуманизъм" и член на Фондация за социални и хуманитарни изследвания - София. Изследовател е в областта на пропагандата и дезинформацията (по проектите "Социална уязвимост и пропаганда" и "Европа срещу антидемократичната пропаганда"), в полето на социология на медицината и здравеопазването и социология на града.
