Иван Александров, eBag: Имаме клиенти, които вече не купуват храна от физически магазини

Иван Александров, eBag: Имаме клиенти, които вече не купуват храна от физически магазини

Иван Александров, eBag: Имаме клиенти, които вече не купуват храна от физически магазини
Покупката онлайн на храни и други стоки от първа необходимост буквално избухна по време на пандемията, когато имаше редица ограничения. Тогава доставчиците на хранителни продукти - съвсем малко на брой, не смогваха. Такъв бе случаят и с единствения доставчик, който междувременно бе развил собствен склад след известен период на съвместна работа с офлайн търговци - eBag.
Днес, след като ограничения няма, а онлайн търговията получи силен тласък, все още много потребители остават лоялни към удобството да получат продуктите направо в дома си. Това показват и данните на търговеца, който изпраща силно тримесечие с рекордни продажби. Пред "Дневник" създателят на компанията Иван Александров разказва за пазара, конкуренцията и какво се крие зад тези резултати.
Какво показват резултатите на компанията за първото тримесечие и какво се крие зад тях?
- eBag отчита рекорди в първото тримесечие на 2024 г. В сравнение със същия период на предходната година ръстът на компанията е 44%, което показва силна производителност и увеличаващо се търсене на пазара. Реализираните продажби през eBag са в размер на 27 млн. лв. Рекордно е и увеличението на търсенето на услугата, както и броят обслужени клиенти, който също расте, като за първите 3 месеца на т. г. доставихме до над 37 хил. домакинства. В определени пикови моменти търсенето на услугата дори надхвърли възможностите ни, което показва огромния потенциал за развитие на компанията. До края на годината ще успеем да овладеем тези пикове чрез иновации и модернизацията на склада, която е в ход. За периода исторически висок е и показателят за клиентска удовлетвореност (NPS-93), което показва, че eBag се отличава в изпълнението на очакванията на потребителите и доставя повече от удовлетворяващо преживяване при пазаруване. Тези рекордни числа отразяват лоялността на клиентите и имат значителен ефект за растежа ни на пазара.
Как расте броят на клиентите и на какво се дължи за разлика от времето на пандемията?
- Броят на клиентите расте прогресивно, а услугата набира все повече популярност и одобрение сред клиентите, като можем да кажем, че голяма част от тях трайно изместват седмичния си пазар онлайн. В пандемията eBag бе оазис на сигурност, безрисково пазаруване и спасение за бързо ориентиращите се и прогресивно мислещи онлайн потребители. Разликата от 2020 г. и днес е, че заради неочакваното извънредно търсене и интереса към услугата тогава имаше моменти на спад в качеството (най-често забавяне на доставки или изчерпани количества). В момента пазарът ни е по-устойчив, компанията расте достатъчно бързо, за да отговори на нуждите и клиентите получават много добра и точна услуга.
Днес платформата е начин на живот. Услугата онлайн пазаруване на храни и стоки за дома все по-устойчиво става част от всекидневието на потребителите, а много от тях споделят, че вече не посещават физически магазини.
Имат ли клиентите профил или са от разнообразни социални групи?
- Нашите клиенти варират в демографски аспект и имат разнообразни нужди: заети професионалисти, семейства с деца, жители на големи градове, които биха загубили време в пътуване и паркиране, както и възрастни хора, за които излизането за пазар е предизвикателство. Имаме клиенти, които пазаруват 2 пъти на ден, както и такива, които го правят за повече от два адреса, грижейки се за възрастни родители и роднини. Целевата ни аудитория обхваща хора, които ценят времето си и предпочитат качествена, здравословна храна и пълноценен живот.
Този ръст как променя бизне сплановете - расте ли по-бързо компанията?
- Ние не просто растем, а предефинираме начина на живот на клиентите ни и се развиваме заедно. Плановете се променят и адаптират към темповете на растеж. Вярваме, че успяваме да задаваме стандарти за скорост и иновации на нашия пазар. Успяваме да уловим и усетим нуждите на клиентите и иновираме според тях. За сравнение, за 2023 г. годишният ни ръст бе 35%, докато за първото тримесечие на 2024 г. е 44%. За да растем, обновяваме портфолиото си редовно и предлагаме цялостно решение за пазаруване от едно място, което спестява време на клиентите от търсене и обикаляне по различни магазини. Това в съчетание със софтуерните автоматизации и специфичното ноу-хау, което сме развили, ни дава възможност да посрещаме растящите очаквания на клиентите и да спринтираме пред конкуренцията.
Към момента мрежата ви кои населени места обхваща?
- Към момента доставяме в София, област София, Пловдив, Пазарджик, Асеновград, Перник, Банско и Благоевград. Всичко в eBag като процеси е in-house. Логистиката реализираме сами, чрез звено "Доставки" и собствен логистичен парк, който надграждаме. Основно предимство пред конкурентите ни е собственият склад, който ни позволява поддържане на наличности и правилното съхранение на огромното портфолио от продукти и който постоянно модернизираме. eBag e технологична компания, а не просто онлайн магазин с логистичен център. Разработили сме и сме въвели специфичен за нуждите ни софтуер, който прави работата по-ефективна и измерването на резултатите детайлно за всяко действие на нашите служители в реално време. Всички автоматизации, които имаме в логистиката, са софтуерни и чрез тях сме изградили ефективен и бърз процес. Миксът от портфолио и качествена и бърза услуга е причината клиентите да ни предпочитат за седмичния си пазар. Клиентското обслужване се извършва от наш екип, успешният маркетинг на бранда също се изгражда от служители в компанията.
Накъде ще расте компанията и в какви срокове?
- Целта е до пет години eBag да реализира поръчки в цялата страна до 2 часа.
В началото на годината обявихте автоматизиране на склада. Влезе ли вече в действие и как това промени работата ви?
- Стартирахме работа по два ключови проекта за автоматизация. Умна поточна линия, която разпределя поръчките спрямо приоритетите, буферира поръчки за по-късни часове, отделя проблемни поръчки и изпраща на точно определени места различните части от поръчката, за да може най-ефективно да бъдат пакетирани. Вторият проект е роботизиран пикинг (подбиране - бел. ред.) за стоки, неизискващ температурен режим, като технологията ще ни позволи да вкараме в автоматизацията 99% от артикулите. На втори етап ще продължим с автоматизация на охладения сектор. В момента успешно завършва и интеграцията на умна поточна линия, а роботозираният пикинг очакваме да внедрим към 4-ото тримесечие. При рязко увеличение на търсенето операциите в склада не можеха да се разгърнат достатъчно бързо, затова пристъпихме към автоматизация. Целта е да станем още по-гъвкави при увеличаване и намаляване на капацитетите и да поддържаме винаги високо ниво на обслужване. Реализирането на автоматизация е първа стъпка към националната ни експанзия.
Това означава ли, че ще наемате по-малко служители?
- Не автоматично. Няма да спираме да наемаме и да се нуждаем от млади ентусиасти и професионалисти. Винаги ще имаме потребност от нови служители. Чрез автоматизацията ще успеем да балансираме с позиции, за които иначе трудно намираме кадри. Иновациите и бързият темп на развитие на сектора e-commerce са полезни и за привличане на кадри, защото вярваме, че всеки служител търси освен добро заплащане и добра среда на работа, но и възможности за професионално развитие.
Какъв е в момента пейзажът в онлайн търговията с бързооборотни стоки - силно конкурентен или все още слабо развит?
- По наше мнение сме още в началото и пазарът е слабо развит. След бума на COVID-19 и появата на множество играчи, търсещи бърза печалба, през 2023 г. се случи логичното и голяма част от тях напуснаха пазара. През следващите години трябва да развием пазара на тази услуга във всички големи градове, за да могат и другите потребители да се възползват от това удобство.
Какъв дял от онлайн пазара на бързооборотни стоки смятате, че държите?
- Лидер сме с пазарен дял от над 80% в сегмента на онлайн супермаркетите
Плащането все още ли показва, че България е кешова държава или повечето клиенти плащат онлайн?
- В eBag удобството е преди всичко, а сред клиентите ни са млади и модерни хора. Противно на очакванията и общите възприятия за "кешова държава", през нашата платформа около 70% от разплащанията са по електронен път (с карта при доставка или предварително). С дигитализацията на ваучерите очакваме кешовите плащания в eBag да станат под 20%.
Как се промени времето за доставка и различно ли е то за отделните селища, до които в момента доставяте?
- В София доставяме за 3-4 часа от направата на поръчката. В Пловдив е 4-5 часа, а за Банско и Благоевград - 5-6 часа. Скоростта на доставка е ключова за нас и затова работим по още по-бърза доставка, като не предвиждаме това да оскъпи услугата и да трябва да се плаща допълнително от клиента.
Как се промени пазарската количка на вашите клиенти през последните две години?
- Средната пазарска количка нарасна значително, като сега е около 133 лв. Това се дължи основно на увеличение на средния брой купени продукти, което е резултат от все по-богатия асортимент и конкурентни цени. Със сигурност има и инфлационен ефект, но той не е основен.
Има ли групи стоки, които продължават да поскъпват, с колко и защо?
- Определено има успокоение на инфлационните процеси, но да, все още има продукти, които поскъпват и това се дължи основно на определени суровини, чиито борсови цени сериозно се увеличават в световен мащаб. Такива продукти са маслиновите масла (зехтините) - при тях поскъпването е двойно заради лошата реколта в световен мащаб. Поскъпват шоколадите и шоколадовите продукти заради рекордните борсови цени на какаото. Като цяло има увеличение на нискостойностни продукти, които включват повече ръчен труд, заради увеличаването на минималната заплата и на средни доходи на национално ниво.
Има ли специфики в пазаруването по градове?
- Извън София се проявява малко по-голяма ценова чувствителност.
Какъв е делът на продуктите в промоция в средната потребителска кошница?
- Регистрира се лек ръст на промоционалния дял в средната потребителска кошница 2023 спрямо 2022. В eBag всяка седмица клиентите откриват над 1000 продукта на промоция. Продуктите на промоция са допълнителен стимул при клиентите да поръчват по-големи количества. При онлайн пазаруването стоките се доставят до вратата на дома, което спестява нуждата от транспорт, носене на тежките торби и това прави промоционалните стоки още по-атрактивни.
По какъв начин се различава вашата стратегия за промоции от тази на веригите?
- Подходът ни е тотално различен от този на веригите. Нашата стратегия, която налагаме в момента, е трайно ниски цени на определени продукти. Целта е клиентите на eBag да имат избор и да не чакат промоция за любим продукт. Ако можем да си позволим да предлагаме даден продукт постоянно на достъпна цена, правим го. Това в момента се случва в категории "Изгодно", "За бебето" и "Кафе". Типът продукти, а и марките, които клиентите ни пазаруват през платформата, често са различни от традиционните масови магазини и това означава, че миксът от промоционални продукти е различен.
Какво влиза в топ 5 на най-поръчваните продукти и има ли промяна през последните години?
- Класациите зависят от броя предлагани алтернативи от даден продукт/марки/разновидности, затова бананът е на първо място, от него винаги има един вид. През 2023 г. най-поръчвани са бананите, прясно мляко, яйца, картофи, моркови. През 2022 г. те са банани, яйца, прясно мляко, краставици, картофи.
Обмисляте ли нови категории продукти?
- Водеща част от концепцията ни е да бъдем място за пазаруване, което спестявам време и обикаляне по множество магазини, затова постоянно работим по-разширяване на асортимента с нови продуктови категории. Последните продуктови категории, които добавихме, са "Специализирани продукти за домашни любимци "(зоомагазин) и грим. Работим по редица нови категории, за които знаем, че ще имат търсене и скоро ще бъдат достъпни за нашите клиенти.