Кремена Сьодерстрьом, училищен директор: Оценките са важни, но не за сметка на здравето на децата

Кремена Сьодерстрьом, училищен директор: Оценките са важни, но не за сметка на здравето на децата

Кремена Сьодерстрьом
Кремена Сьодерстрьом
Кремена Сьодерстрьом
  • Най-важно е да научим децата да мислят, да анализират, да правят изводи.
  • Ако има клас с по-ниски резултати или повече отсъствия, всички учители изследват причините.
  • В Швеция няма граница за максимално оправдани от родителя отсъствия.
Кремена Сьодерстрьом, българка по произход, живее повече от 20 години в Швеция, където е директор на училище. Завършила е приложна лингвистика и журналистика в България и педагогика в Швеция. Първо е учител по английски и френски език в Стокхолм. След това става директор на добро училище с високи резултати. След няколко години поема училище в по-малък град, където живеят много емигранти. Там се сблъсква с два сериозни проблема - 60% от учениците не покриват изискванията за прием в гимназия, а половината ученици отсъстват над 30% от часовете.
Сьодерстрьом разказа какви са били методите ѝ за справяне с проблемите и как за три години превръща училището в едно от най-желаните в града на форума "Добрите практики на фокус", организиран от фондация "Заедно в час" и образователната платформа prepodavame.bg. "Дневник" разговаря с нея за образованието в Швеция, признато за един от най-успешните модели в света.
Какво стои в основата на философията на образованието в Швеция и кои са основните умения, които системата формира в учениците?
- Основното е, че подготвяме учениците за бъдещето. Не са важни оценките или запомнянето на дати. Важното е да ги подготвим за живота, всеки предмет е свързан с примери от реалния живот. От над 20 години използваме проектно базираното обучение. Още като бях учител по английски, понякога имах теми и проекти, които включваха още 5-6 учебни предмета. Много е популярно и е много добър начин на преподаване.
Според последното издание на PISA от 2022 г. Швеция се представя над средното ниво в трите изследвани области - математика, природни науки, четене. Как образователната система в Швеция стимулира функционалната грамотност?
- Системната работа със следенето на качеството на образованието и целите, развиването на компетентностите на учителите. Отговорността на директорите е да наблюдаваме какви са нуждите в момента. Ако учениците изпитват затруднения с четенето, ние трябва да започнем да използваме други методи, може би и външна помощ. Подготовката за живота е най-важна. По всички предмети най-важно е да научим децата да мислят, да анализират, да правят изводи. Не се набляга до такава степен на фактите, а на мисленето. Искаме да изградим самостоятелни и мислещи индивиди.
По време на презентацията ви казахте, че измервате учебните цели няколко пъти годишно, и акцентирахте върху измерването на качеството на образованието. Как се измерва и кога поставяте целите за всяка учебна година?
- Още през пролетта поставяме целите за следващата година. Започваме с основните анализи, извършени от различни специалисти в училището - учителите, екипите по емоционалното и физическото здраве на децата. След това обобщаваме анализите с ръководния екип и със служителите и всеки дава едно предложение за това какво трябва да направим като група. Тези цели са много подробни, разглеждаме позитивните ефекти от тях и евентуално негативните, за да изберем най-доброто.
През октомври проверяваме докъде сме стигнали, виждаме ли някаква разлика, ако смятаме, че всичко е наред - продължаваме. През януари правим второто проследяване на цели и резултати, ако решим да променим нещо, тогава променяме методите, а не целта. В края на март правим същото и след това започваме с целите за следваща година.
Ако има един клас, който се отличава с по-ниски резултати или с повече отсъствия, тогава всички учители и специалисти се насочват към него да изследват причините защо именно в този клас има проблем.
Как протича обучението по гражданско образование в Швеция?
- В Швеция предметът се казва "Знание за обществото" и се преподава от първи клас. Обхваща теми като закони, избори.
Когато има избори, учениците могат да посетят Народното събрание. То е отворено за тях, за да видят как се вземат решения. Когато учениците учат за наказания и закони, те задължително посещават и съда. Всичко е свързано с действителния живот, не само да го видиш на снимка в учебника. Това им помага и при избора на професия.
Скоро в България бяха увеличени отсъствията на учениците, които родителите сами могат да извиняват с бележка. От 3 те станаха 15. Как стои въпросът с отсъствията на учениците в Швеция?
- Ние нямаме граница за максимално оправдани от родителя отсъствия. Ако детето не се чувства добре, няма да е на училище, независимо дали не се чувства добре здравословно, или има друга причина. Родителите съобщават чрез системата, която ползваме.
Отговорността за отсъствията е изцяло моя. Като директор трябва постоянно да проследявам отсъствията.
Ако учениците имат над 20% отсъствия на месец, моя е задачата да науча какви са причините. Има случаи, в които семействата не могат да се грижат достатъчно добре за децата си, затова ние си сътрудничим и със социалните служби, които оказват подкрепа на родителите. Целта не е наказание на родителя.
По време на събитието споменахте, че в Швеция няма частни училища. Учениците вземат ли частни уроци - практика, която в България е масова, особено когато учениците кандидатстват в гимназия или университет?
- Понятието частен урок в Швеция не съществува. Образованието е безплатно и ние сме длъжни да дадем най-доброто образование за всяко дете. Това означава, че ние нямаме право да прехвърлим отговорността на родителите те да помагат на ученика, ако той изпитва затруднения. По закон училищата предлагат допълнителни два часа седмично след часовете, в които учениците получават помощ от учителите.
Голяма част от моите ученици са от други държави, живеят отскоро в Швеция, родителите не могат да помогнат на децата си. Не може да очакваш родители, които преди месеци са пристигнали в Швеция, да помогнат на детето си да напишат есе на шведски. За тях имаме още 2 допълнителни часа седмично.
- Каква е натовареността на учениците със задачите за домашна работа?
- Всеки учител сам преценява дали е нужно да даде задачи за домашна работа. Мисленето е, че децата не трябва да се натоварват след училище. Задължителните според закона два часа на седмица могат да бъдат използвани за писане на домашни. Важно е децата да имат време за почивка.
Да, добре е децата да имат хубави оценки в училище, но не на цената на здравето. Здравето е много важна тема в образованието. Затова имаме и екип в училището за емоционалното и физическото здраве. Веднъж на месец имам среща с представители на всички класове, на която обсъждаме различни въпроси. Ако някой каже, че имат прекалено много изпити или домашни в една седмица, аз съм длъжна да се съобразя. Заедно с учителите обсъждаме как част от планираните задачи да бъдат отложени, защото децата се чувстват пренатоварени.