Илиян Павлов, зам.-кмет по транспорта: Съветниците не бива да се месят в организацията на движението

Новата бус лента и велоалея по софийския бул."Патриарх Евтимий" и косото паркиране по бул. "Витоша" предизвикаха протестите на живеещите там. Местата им за паркиране се намаляват в и без това задръстения от автомобили център на града. Общински съветници от ГЕРБ и БСП обещаха на протестиращите да спрат внедряването на новата организация на движение и в петък ще има извънредно заседание на комисията по транспорт. Зам.-кметът по транспорта на Столичната община Илиян Павлов е инженер по транспортно строителство. Той е работил като технически ръководител и познава в детайли процеса от проектиране до завършване на комплексни инфраструктурни обекти.
Колко паркоместа отпадат при новата организация на движение по бул."Патриарх Евтимий", "Фритьоф Нансен" и "Витоша"? Говори се за над 100.
- В подзоните, където е новата организация и живеещите там могат да паркират, броят на местата е между 2500 и 3000. Всъщност намаляваме броя им с 50. Това се получава, след като ги намаляваме по бул."Патриарх Евтимий", увеличаваме броя им по бул."Витоша" и запазваме същите по ул."Нансен", като отваряме и единия паркинг на Центъра за градска мобилност (при НДК - б.а.) за ползватели с винетен стикер.
Много важно е да се знае, че има места за паркиране. Проблемът е от идващите вечер коли заради културни и други събития, защото платената зона работи вечер до 20 часа. И това създава по-големи пречки, отколкото дали са 50 повече или по-малко паркоместата. Идват с колата, пускат един-два есемеса (за платено паркиране) и могат да стоят до 1 часа след полунощ.
Какво предлагате - да се увеличи работното време на платеното паркиране след 20 часа ли?
- За мен лично е задължително увеличаването на работното време, защото сега е неефективно и най-вече пречи на живеещите. Това обаче е в правомощията на Столичния общински съвет, а сега преди избори нищо няма да се предприеме. Никоя партия няма да увеличава такси и да променя неща, за да не си разбутва електората. Това е мое мнение.
С това решение ли ще компенсирате липсата на паркоместа?
- То ще помогне не само за този проект, а изобщо за центъра на града и за хората, които живеят и паркират там. С районния кмет (на "Средец" Трайчо Трайков) си говорихме и за други решения - оглеждаме паркинга до (националния) стадиона, както и около стадион "Юнак", където има паркинг и може да се увеличи капацитетът му. Той е почасов и може да се преговаря за ползване от живеещите (в подзона 2) с винетен стикер. Ще има разговори и за подземните паркинги на НДК. А иначе действаме по проекта за бул."Патриарх Евтимий" , тъй като е отдавна чакан, а и най-вече е закъснял.
Отдавна чакан, казвате, а този проект от кого е приет в общината?
- Проектът е възложен през 2020 г. от тогавашния зам.-кмет по транспорта Кристиан Кръстев. Той е изготвен на база стратегическите документи, в които са заложени мерките и действията, а те са да има бус лента и еднопосочна велоалея по бул. "Патриарх Евтимий". Този проект всъщност се изпълнява и днес с леки подобрения от нас.
Изготвен е от "Софияпроект" и след като беше готов, проектът бе разгледан от комисия дали е законосъобразен. В нея има представител на "Пътна полиция", на пожарната, на дирекция "Управление и анализ на трафика", на дирекция "Транспорт", на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Тази комисия се изказа положително за проекта. После той мина за съгласувания от замесените дирекции и ресори. Например ЦГМ да измести места, ако има служебни абонаменти, и т.н.

Председателят на комисията по транспорт на общинския съвет Иван Таков обяви, че ще търси "как да се прекрати това безумие" и свика извънредно заседание в петък?
- Общинският съвет и кметът са различен вид власти и не случайно се избират с различни гласувания на изборите. Функциите им се различават - те се допълват и се контролират взаимно, но не бива да се смесват.
Ако Столичният общински съвет по идеята на Таков гледа организацията на движението, това няма как да стане, защото не е в правомощията им. Политиците могат да дават мнение, но няма как да се подписват върху нещо, за което трябва експерт да каже дали е добро, или не. Комисиите, които трябва да разглеждат такива проекти, трябва да са от инженери, архитекти и други експерти.

Заради нова велоалея ще се пренареди движението в част от центъра на София
Те (общинските съветници) ще търсят начини да спрат проекта, защото предизборно хващат вълната на хората, които протестират. Вече имаше заседание на комисията по транспорт и вероятно просто ще се наложи да повторим отново, каквото казахме, но се надявам да не намерят начин да го забавят. Лично аз няма да отстъпвам, а и пътищата (улиците - б.а.) са на кмета, тоест собственост на общината. Именно той разпорежда как те да бъдат организирани, съответно ние имаме стратегически проекти, които задават посоката на даден булевард или улица.
В случая с бул."Патриарх Евтимий" пространството беше 100% за автомобилите. Ние го даваме сега и на други участници в движението, които са много повече. Ако сметнем пешеходците, велосипедистите и хората, пътуващи с градския транспорт, те са в пъти повече от тези, които ползват автомобилите си. Последните нека си ги ползват, но тези от тях, които досега не са имали алтернатива, сега им се дава и те вероятно ще предпочетат друг начин на транспортиране. Това пряко помага на тези, които ще продължат да карат колите си (като се намалява трафикът).
Как търговците ще зареждат магазините си, като пред тях има бус лента или велоалея?
- С промяна в наредбата за организацията на движението ще се обособят точки за зареждане. В определени часове определени места да работят като такива точки. Има различни варианти и СОС трябва да подкрепят такива промени в наредбата, но това ще стане на по-късен етап.
Лошото е, че нищо не е правено в последните години в тази насока, а и в цялата платена зона. Всичко това дава отражение и върху бул."Патриарх Евтимий" - нищо не е пипано, за да не дразнят хората ли, не знам.
Как ще се избегнат задръстванията по бул."Витоша", където паркирането става косо?
- Казахме на протестиращите, че ще има преброяване в рамките на няколко месеца - ще се правят замервания на трафика. Нека все пак хората първо да свикнат с новата организация. Със светофарната уредба може да се регулира пропускливостта на този булевард. Да, косото паркиране може малко да забавя, но то е по-безопасното, а и то е законното.
Вече има две нови пешеходни пътеки през бул."Витоша", където имаше нерегламентирано пресичане на пешеходци. Сега им даваме предимство, като тези пешеходни пътеки също забавят малко трафика.
Таксиметровите шофьори се опасяват, че се премахват стоянките им на тези булеварди?
- В проекта има стоянки за такситата, водачите вероятно не са разбрали това, защото са видели, че се махат (старите). Вчера се срещнах с представители на този бранш. Хората казват, че от осем години общината не ги е търсила за нищо, нито са ги питали къде да са стоянките им. Те имат изготвен анализ къде искат да са и на кои стоянки да има повече места. Ще ни го пратят и ще помислим как да им помогнем. Специално на бул."Патриарх Евтимий" е определено къде да са и даже са с повече места. В следващите дни ще се довърши като маркировка и означения.