Елена Алексиева пред "Дневник": В журитата на литературните награди се канят едни и същи хора

Елена Алексиева пред "Дневник": В журитата на литературните награди се канят едни и същи хора

"Едни и същи хора в журитата - това е начин за налагане и циментиране на еднолични разбирания и критерии и създава благоприятна почва за процъфтяване на всевъзможни лични контакти и субективни влияния", казва Елена Алексиева.
"Едни и същи хора в журитата - това е начин за налагане и циментиране на еднолични разбирания и критерии и създава благоприятна почва за процъфтяване на всевъзможни лични контакти и субективни влияния", казва Елена Алексиева.
  • Връщам наградата не защото се чувствам виновна за каквото и да било, нито защото с наивна жертвоготовност поемам чужда отговорност.
  • Това е единственият начин да запазя санитарна дистанция от една гнусна ситуация.
  • Имаме достатъчно много и доказали се по-млади автори, на които също трябва да бъде дадена думата в присъждането на награди.
  • Там, където се появи власт, литературата изчезва. Което и виждаме да се случва от първа ръка в сегашната ситуация.
Елена Алексиева - писател и преводач на свободна практика, спечели наградата "Роман на годината" на фонд "13 века България" с книгата си "Вулкан", издадена от "Жанет 45". След това обаче обяви, че ще се откаже от нея и ще върне получената статуетка и грамота (сумата от 11 хил. лева не й е преведена), тъй като се разбра, че редакторът й - доц. Борис Минков, е член на журито, което беше пазено в тайна до обявяването на наградите.
В неделя вечерта "Дневник" изпрати няколко въпроса на писателката. Тя не отговори само на въпроса чия е според нея отговорността за случилото се, като се аргументира с публикуваното по-рано в понеделник становище на организатора - фонд "13 века България", който посочи за отговорен редактора. Днес пред БТА Алексиева добави: "В крайна сметка, не сме толкова наивни, че да повярваме, че тук става дума за някаква чистосърдечна битка за справедливост, подета от някакви хора - будни граждани, с будна морална съвест. Тук става дума за война между две големи издателства, най-големите в България, както стана ясно - с всевъзможни средства." Може да се предполага, че това е намек за повдигнатия въпрос за конфликта на интереси от Веселина Седларска, която е редактор на романа "Рана" на Захари Карабашлиев, издаден от "Сиела" и също номиниран за наградата.
Доц. Борис Минков изпрати коментара си на "Площад Славейков" - от него се разбира, че е масова практика редактори на книги да участват и в жури на литературни награди. С коментар във фейсбук се включи и издателят Манол Пейков, според когото понятието "конфликт на интереси" се нуждае от анализ от юристи, а организаторът не бива да си измива ръцете с журито.
Заглавието е на "Дневник".
Г-жо Алексиева, написахте в профила си във фейсбук, че сте разочарована от начина, по който се е случило връчването на наградата за роман на годината на фонд "13 века България" - "без блясък", и последва още една неприятна ситуация - решихте да я върнете, след като я получихте за романа си "Вулкан" - похвален от критиците в ревютата, които "Дневник" публикува. Някак причинно-следствено звучи. Какво е обяснението ви за случващото се?
- Фактите по случая, начинът, по който се избира журито, и ангажиментите и отговорностите, които поемат неговите членове с подписването на договори и декларации за избягване на конфликт на интереси, са изложени в разпространеното днес изявление на фонда до медиите. Те са достатъчно ясни и аз няма да ги коментирам. Самото изявление идва като реакция на подетата във фейсбук кампания по оспорване на присъждането на наградата на моя роман "Вулкан" с напълно отговарящия на фактите аргумент, че неговият редактор, доц. Борис Минков, е бил член на журито.
Макар аз самата да нямам абсолютно нищо общо нито с назначаването на жури от страна на фонда, нито с индивидуално поетите от неговите членове ангажименти, взех решение да върна наградата, тъй като нарушението е налице и за мен това е достатъчно валидно основание. Тази беше едната и основна причина за моето решение. Другата беше, че
въпросната кампания по възстановяване на справедливостта беше проведена под формата на саморазправа с мен и моя роман.
Държа да е ясно: връщам наградата не защото се чувствам виновна за каквото и да било, нито защото с наивна жертвоготовност поемам чужда отговорност. Отговорността е винаги лична и непрехвърляема. Просто това е единственият начин да запазя санитарна дистанция от една гнусна ситуация, породена и използвана за постигане на най-различни цели, от които справедливостта изпадна доста бързо в процеса на нейното развитие, ако изобщо някога е била налице като автентична първопричина.
Дадохте две идеи, за както се изразихте, "светлото бъдеще" на българските литературни награди. Ще ги обясните ли накратко за читателите на "Дневник"? Защо искате възрастта на литературните журита да бъде понижена драстично? Намекът ви е, че не са запознати с модерната световна литература. По какво съдите за това?
- На първо място, смятам, че е наложително средната възраст на литературните журита да бъде снижена до под 50 години. В момента тя е значително по-висока. Какво означава това? Означава, че за членове и особено за председатели на тези журита се канят едни и същи хора с висок академичен статут, които в някои случаи в течение на години остават несменяеми. Казано по-просто,
това е начин за налагане и циментиране на еднолични разбирания и критерии и създава благоприятна почва за процъфтяване на всевъзможни лични контакти и субективни влияния.
Далеч съм от мисълта, че това е задължително възрастов проблем и че няма достойни, свестни и с достатъчен опит хора във всяко едно поколение. Но не може една малка група хронично журиращи големите ни литературни награди да налага еднозначно своите разбирания и симпатии в българската литература.
Смяната на поколенията е нещо естествено и трябва да става по естествен път. У нас това не се случва. Питам се защо. Имаме достатъчно много и доказали се по-млади автори, на които също трябва да бъде дадена думата в присъждането на награди. Колкото по-голямо е разнообразието на журитата и журиращите, толкова повече надежди можем да имаме за едно по-смислено отразяване на разнообразието на литературната ни среда. Нашата действителност в момента се различава драстично от онова, което е била преди двайсет, трийсет или повече години. Неин двигател стават нови хора с друг тип подготовка, критерии и начин на мислене. И те съвсем не са малки деца, а напълно порасли и зрели хора. В литературните журита обаче те присъстват периферно и спорадично, по-скоро като някакъв неизбежен пълнеж за достигане на необходимата бройка.
Що се отнася до запознатостта с текущата световна литература, за мен тя става пределно ясна от начина, по който се правят формулировките, коментарите и анализите, излизащи от същите тези журита, когато дойде моментът да се присъждат награди.
Позволявам си да дам като най-пресен пример със собствения си роман, който беше окачествен като "експериментален". Понятието "експериментален роман" е безсмислица.
От времето на Джойс и Вирджиния Улф, че и преди това, самият романов жанр е терен на всевъзможни, значими и радикални експерименти. Експериментирането с романа отдавна вече не е експеримент, а нормално състояние на жанра. Това в българската литература може би не си личи чак толкова много, но в останалата нещата стоят тъкмо така. Стига да има кой да я чете.
Обяснете, моля, понятието "литературна власт" - кой го въведе и в какъв смисъл го употребява? Кой е начело на "литературната власт"? Мислите ли, че вашият случай ще "хвърли камък в блатото" - мнозина автори у нас критикуват начина, по който се дават литературните награди, но това не става публично, а само неофициално, и съответно нищо не следва?
- Не знам кой го е въвел и какъв точно смисъл е вложил в него, но мога да ви уверя, че властта е еднаква навсякъде и онези, които се опитват да я упражняват, се държат по един и същ начин, независимо дали става дума за литература, политика или друга сфера. Овластяването идва по много линии и то не е непременно зловредно.
Понеже си говорим за литературни награди, един председател на жури няма как да изпълнява функциите си, ако не е овластен. Въпросът е дали упражнява тази своя власт добросъвестно, в съответствие с правилата и моралните си убеждения (защото всяка власт върви с правила, а по възможност и с известна доза морал) и дали за целите, за които му е дадена, или за някакви други.
о това е само един от източниците на власт в литературната среда. Такъв източник се явяват и разнородните форми на обвързаност с агенти във и извън нея - като почнем от приятелски кръгове, преминем през издателския бизнес и стигнем до всякакви видове паралитературни организации и институции, в това число и академични.
Няма как да не причисля тук и всички опити за влияние, включително и под формата на саморазправа - за което платформа като фейсбук предлага отлични условия.
Колкото и да е парадоксално, фейсбук се оказва много значимо парче от българската литературна инфраструктура вероятно защото там формално и неформално овластени - и самоовластили се - "влиятели" (ако използвам термина на Пелевин) се чувстват напълно свободни да водят бутафорни битки, комфортно скрити зад своите профили.
Та виждате, значи, че въпросната "власт" е по-скоро разпиляна, произволна и самоназначена, отколкото концентрирана по начин, който да предполага някой да стои "начело". Което пък не означава нищо друго освен това, че тя е в значителна степен фикционална и плод на обсесивно-халюцинационните симптоми на своите носители. Като е така, вероятно би попитал някой, какъв е проблемът? Ами такъв, че хора с обсесии и халюцинации са в състояние да нанесат не по-малка вреда - в редица случаи и по-голяма - от онези, чието влияние все пак произтича от някаква обективна реалност, колкото и изкривена да е тя.
За мен лично понятията "власт" и "литература" са принципно несъвместими и съответно необясними в комбинация. Там, където се появи власт, литературата изчезва. Което и виждаме да се случва от първа ръка в сегашната ситуация.
Що се отнася до хвърлянето на камък в блатото, нямам такива амбиции. Нито смятам, че един отделен камък ще е достатъчен. Както вече казах, чисто и просто реагирам на една мръсна ситуация в съответствие с разбиранията си за лична хигиена.
Бихте ли казали кои са любимите ви автори - класически и съвременни?
- Уилям Фокнър, братя Стругацки, Хайнрих Бьол, Греъм Грийн, Дж.М. Кутси, Юкио Мишима, Кормак Маккарти - разхвърляно и неизчерпателно. Драматургията на Харолд Пинтър и тази на Лукас Берфус. Поезията на Марк Странд. Стоманеният блясък на Яна Язова. Голямата - и неслучила се - алтернатива не само на век и половина българска литература, но и на българското самосъзнание - Захари Стоянов.
Върху какво работите в момента?
- Предимно върху отношенията си със света и с неговия тукашен вариант в частност. А също така и върху себе си.