Станимира Николова, урбанист: Линеен парк с велоалея ще опасва широкия център на София

|
Демонтажът на старите жп релси по бул. "Вардар" в София започна неотдавна. Трасето ще бъде преобразено в линеен парк с пешеходна и велоалея и ще е част от бъдещия Зелен ринг. Идеята за него е на граждани и на фондация "Зелена линия София" и се обсъжда от десетилетие. През 2019 г. тогавашните кмет Йорданка Фандъкова и министър на транспорта Росен Желязков обявиха, че държавата ще прехвърли на общината собствеността върху земята на старата градска жп линия. Пет години по-късно първата отсечка от Гара Пионер до бул. "Шипченски проход" е все още в бъдеще време.
На 28 май Министерският съвет прехвърли 62 дка от жп линията в районите "Изгрев" и "Слатина". Концепцията за Зеления ринг е на проектантската структура на общината "Софияплан". Работната група за този стратегически проект се ръководи от главния архитект на София Здравко Здравков, а урбанистът Станимира Николова е неин координатор. "Дневник" разговаря с нея за проекта в сегашно и бъдеще време.
На какъв етап е изграждането на първата отсечка на Зеления ринг?
- Идейният проект и подробният устройствен план за първата отсечка от 3.5 км между Гара Пионер и бул. "Шипченски проход" са готови. Има и задание за техническия проект и се очаква реализацията да стартира през март или април 2025 г.
НКЖИ (Национална компания "Железопътна инфраструктура") вече предостави на Столичната община териториите в този участък. Сега се работи по втората отсечка от "Шипченски проход" до ул. "Боян Магесник" и жп възел "Христо Смирненски", която е по протежение на Слатинска река. Водят се преговори с НКЖИ и за териториите, които са от Западния парк през стадион "Септември" до парк "Възраждане".
Всъщност Зеленият ринг ще е върху старата жп линия, така ли?
- От общо 30 километра рингът ще ползва само 11 километра стара жп инфраструктура с отпаднало предназначение. Зеленият ринг преминава и край реки, паркове, неизползвани производствени зони. Много от тези терени сега са разделител между различни райони на града.
Това ще е линеен парк с пешеходно и велосипедно трасе и с него ще свържем тези разделени паркове и квартали на София по нов начин - далече от автомобилното движение. С него в града ще се създаде безопасно пространство за движение на пешеходци и велосипедисти, но и ще подпомогне преодоляването на дисбаланса север-юг в София. Прогнозата е да бъде готов през 2030 г.

София ще изгражда Зелен ринг - 30 км алея върху старите жп линии
Колко средства в бюджета на София за 2024 г. са за Зеления ринг?
- Предвидени са средства за изготвяне на инвестиционен проект за първата отсечка, както и за реализирането ѝ от Гара Пионер до бул. "Шипченски проход", които са около 3 млн. лева.
За стойността на целия проект не бих се ангажирала с конкретни суми, тъй като има голяма динамика от типология на отсечките, например изграждането на пешеходен мост над бул. "Иван Гешов" би оскъпило реализирането на отсечка "Възраждане", но би дало ценна връзка на кв. "Лагера", "Красна поляна" и "Западен парк" с кв. "Сердика" и жк "Зона Б5".

Виждам на картата, че Зеленият ринг ще минава по бул. "Тодор Каблешков"?
- Ще е само в участъка от ул. "Атанас Дуков" (в близост до реката) до ул. "Емилиян Станев" и ще е с пешеходна и велосипедна алея, няма да е линеен парк. Въпреки проучванията за търсене на друго трасе за връзка между Борисовата градина и Южния парк за момента това е връзката.
След това рингът ще се отклонява на запад по ул. "Хенрих Ибсен", която ще е с отпаднало предназначение заради новия бул. "Тодор Каблешков".
Нашето предложение, което още е на ниво концепция, е "Хенрих Ибсен" да стане зелена улица. Тя да е широко зелено пространство за велосипедисти и пешеходци, като запазим градския транспорт по нея. |
Тази идея тепърва трябва да мине през одобрението на работната група, в която участват представители на различни дирекции в общината. Нейни председатели са главният архитект на София Здравко Здравков, както и зам.-кметът по строителството Иван Василев, а аз съм координатор.
По бул. "Гоце Делчев" също ще има Зелен ринг?
- Да, по него има повече пространство, за да стане по-спокойно трасе за велосипедисти и пешеходци. Там има доста преместваеми обекти, които сега стесняват тротоарите. Дали сме предписание да се проверят тези преместваеми обекти и те ще бъдат преместени по-навътре към жилищните блокове или ще бъдат премахнати. Стремежът е към създаване на нова качествена градска среда, за което трябва да се намери баланс за разполагане на функциите.
Имаме данни от наблюдение на терен и от допитване до хората в района от какво има нужда територията. Ние ще се съобразим, доколкото е възможно, и предложенията ще бъдат представени на хората в квартала. |

Правителството даде на Столична община 34 имота за проекта "Зелен ринг София"
Неотдавна бяха демонтирани жп релсите по бул. "Вардар". Там има пазар, сергии. Те ще се впишат ли в Зеления ринг?
- Предстои да се решава това. Концепцията ни е по бул. "Вардар" да се разработи линеен парк, на който да има обновен пазар. През лятото ще изготвим примерни варианти за линейния парк и септември или октомври ще ги предложим на обсъждане с живеещите там. Общинските съветници от "Спаси София" предлагат там да се развие линеен парк с трамвайно трасе. То ще е с функция при аварии по бул. "Константин Величков". Все още не сме проверили дали това е възможно - трамвай от бул. "Възкресение" до метростанция "Вардар".
Двата варианта не си противоречат, тъй като има пространство, но крайната концепция ще се формира след още анализи и допитване до хората.
Изграждането на линейния парк по бул. "Вардар" трябва да започне в средата на 2026 г.

Някои се питат защо старото жп трасе не се превърне в обиколна трамвайна линия или градска железница?
- Наши анализи сочат, че не може да се докаже нуждата да се развива градска железница. Трасето минава през паркове, които следва да се развиват по-скоро за пешеходно движение. На други участъци трасето на Зеления ринг минава много близо до жилищни сгради, което е потенциален риск за генериране на много шум и потенциално създаване на още физически бариери в кварталите.
Прокарването на нова инфраструктура за градски транспорт трябва да е с цел да обслужи повече хора и според нас много по-работещ вариант е, ако трамвай се прокара по друг градски ринг - наричан третия или вътрешния.
Проектът за Зелен ринг от кого е одобрен?
- През март 2023 г. докладът бе одобрен от Специализирания общински експертен съвет по устройство на територията към Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ) на общината. Колегите от НАГ тогава поканиха представители на Камарата на архитектите, Съюза на архитектите, Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, "Топлофикация София", "Софийска вода", НКЖИ, инициаторите на проекта - фондация "Зелена линия София".
Това одобрение значи, че всеки друг проект в града вече ще трябва да се съобразява със Зеления ринг.
