Димитър Попов, туроператор: Крайно време е да преместим фокуса от морския върху бавния туризъм

Съвсем отскоро е факт нова организация в туризма - Българска асоциация за устойчив туризъм. Неин председател е Димитър Попов, дългогодишен туроператор, собственик на "Пингуин травел".
|
Защо се наложи да има още една асоциация в туризма?
- Общо взето, стана по принуда, защото има една асоциацията - Българска асоциация за алтернативен туризъм, в чиято управа дори бях известно време и която се оказва, че за съжаление повече е създадена за някои европейски проекти, без реална дейност. Тази асоциация повече от 3 години няма платен членски внос, нямаме събрание, няма нищо.
И всъщност нашата асоциация стана по инициатива на конните бази в България, които правят конен туризъм и се оказаха страшно много, близо 200. Аз също като туроператор съм пионер в конния туризъм в България, първите чужди групи бяха 1992-1993 г. Това е туризъм с висока принадена стойност, чиито клиенти са платежоспособни, голяма част от тях имат собствени коне. Просто съвсем други вид туризъм.
И след като се оказа, че Асоциацията за алтернативен туризъм няма никакъв шанс да се активизира и да почне да се работи, се наложи създаването на тази асоциация.
Идеята и задачите са свързани с това да се популяризира всякакъв друг туризъм, който не е масов, който е наистина устойчив, който работи дългосрочно, който създава работни места, който има щадящ ефект върху природата. Списъкът е много дълъг. Този туризъм обхваща от наблюдение на птици до приключенски, конен, вело-, пешеходен, дори и културен в малки групи и какво ли не още.
Това са наистина форми на туризъм, който отбелязват голям ръст в Европа, и също това е т.нар. бавен туризъм. Да караме хората, които идват поне в България, наистина да останат, да се опознаят със сградите, с кухнята на съответното място и най-вече този тип туризъм да носи допълнително реализирани нощувки и да се практикува в райони, където наистина имат нужда от този туризъм.
Колко са вашите членове?
- Реално от седмица сме регистрирани и сега започваме да набираме, но те ще бъдат на първо време поне 100 - физически и юридически лица, конни бази, малки туроператори, занимаващи се с такъв туризъм, това са къщи за гости, също и журналисти, и общини. Важното е да започне да се върши работа.
Какъв е делът на този туризъм?
- Много е трудно да се каже. Въведохме Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) (към Министерството на туризма - бел. авт.), там съвсем спокойно можеше да се направи едно поле, в което да се отбелязва мотивът за посещение на съответния турист при настаняването му. Защото има хора, които идват на конен туризъм, имат 2-3 часа в София, в които посещават, да речем "Александър Невски", но това не е културен туризъм, а туристът идва заради конния туризъм или заради вело- или пешеходен.
И тъй като тази възможност в системата я няма, ние не знаем колко нощувки има по линия на културния, приключенския, пешеходния и т.н. Пълна тайна. Освен това, ако даден турист има по една нощувка на пет различни места, то всяко място за настаняване регистрира същия човек. И какво разбираме от това? Нищо!
Това има смисъл само за стационарни почивки в един хотел, когато знаем, че този турист е направил 7 нощувки в България и си заминава. Но при всички останали има пълно информационно затъмнение.

Конфликтите затварят популярни дестинации, държавата неоснователно определяла други като рискови
Какви туристи преобладават при този устойчив туризъм?
- Засега говорим за чужди туристи, които биха посетили България точно за развитие на този тип туризъм. И сега идеята е, колкото и да е малък бюджетът за реклама, вече да преместим малко фокуса от морския туризъм. Защото само това се говори - как повече реклама ще докара повече туристи, а това не е вярно. Защото традиционните ни пазари за този бавен туризъм - Дания, Германия и т.н., там хората не познават България. Отдавна има чартъри, аз също съм чартирал туристи за морски туризъм и отливът, за който се говори, се дължи на съвсем други причини, които всички ги знаят - презастрояване и др.
Така че вместо такава реклама нека малко от нея да бъде насочена към друг вид туризъм и България има нужда от този позитивен имидж като плюс дестинация.
Сега всички ревем колко септември бил слаб на морето. Там може да е слаб, но за нашия сегмент, за приключенския туризъм, това е най-силният месец, той е по-силен, отколкото е юли и август, не можем да намерим достатъчно гидове, спираме записвания.
Защо не можете да се справите?
- Нямаме хора да ги обслужват тези туристи, нямаме капацитет да поемем този наплив. Дори за спа. Американци, австралийци, скандинавци - туристи, които не биха дошли на море, но биха дошли на културен, на конен, на пешеходен туризъм. Те са били из цяла Европа, но нека видят Рила и Пирин, нека видят Централен Балкан. Фокусът при тях е по маршрути, които минават през малки общини. Не мислете, че един англичанин или датчанин се интересува само от високата планина, той се интересува от ниската планина, която е хубава през септември и октомври. Дори планините около София въобще не са разработени. Това е безумие и затова искаме фокуса да го изместим малко към рекламата.
Следващата ни задача е да се променят наредби. Например в момента не е разрешено в къща за гости домакинята да им готви, ако няма такова образование. В Италия е законно, в България трябва да ходи на курсове. Подобно е при конния туризъм: водачът няма право да завърти тук туристите около "Александър Невски" и да им каже две думи. Той трябва да е завършил курс по екскурзоводство. Безумие пълно!
България все още не може да се усети, че има друг туризъм освен морския или ски туризъм, или спа. Там са налети парите, такъв туризъм трябва да правим.
Никаква част от рекламата ли сега и години назад не е отивала за такъв устойчив туризъм?
- Никаква или почти никаква. Един пример. Познаваме се с председателя на датската организация на пишещите за туризъм журналисти, която язди активно и знаеше, че започваме да развиваме конен туризъм, а местният канал TV4 бе направил филм за конния туризъм около езерото Гарда в Италия. И тя предложи да се направи филм за конния туризъм в България. Мисля, че Николина Ангелкова по това време бе министър. Имаха бюджет 10 хил. евро за екип от общо трима души, което нищо не е. Написа писмо до Министерството на туризма, от което аз имах копие, което дори не отговори.
Имаше подобна заявка за филм за ски туризма от екип от Швеция, пак нищо не стана и в Банско поеха разходите.
В тази политическа ситуация как смятате да подходите с идеите си за промяна на наредби, за промяна във фокуса на туристическата реклама?
- Ще изчакаме редовно правителство, ако стане. Защото тези промени в наредбите са важни. Оказва се, че през Централен Балкан с коне не може да се мине, но с кросовите мотори или с АТВ - да. С тези безумия тепърва трябва да се борим.