Ваня Симонска, Artvent: Научихме зрителите, че културата струва пари

Ваня Симонска, Artvent: Научихме зрителите, че културата струва пари

Ваня Симонска, Artvent: Научихме зрителите, че културата струва пари
  • Показахме, че в театъра могат да влязат много млади хора и че може да се достигне до тях чрез социалните мрежи.
  • За първите шест месеца сме в абсолютен ръст спрямо предходните.
  • На този етап се стараем да развиваме българските артисти.
Ваня Симонска има дългогодишен опит в спортната журналистика, била е изпълнителен продуцент на спортните новини на Bulgaria ON AIR. След това става част от екипа на Grabo.bg, а през 2021 г. заедно с Атанас Боев (бивш търговски директор на Grabo.bg) и Велизар Величков (съосновател на Grabo.bg, Trendo.bg и 1ForFit) основават продуцентската компания Artvent. По-късно към тях се присъединява Кирил Киров-Кико (Brigada&Co., Global Films, LeaderClass), а от средата на миналата година в мениджмънта се включва и Захари Бахаров ("База Х"). Най-новото попълнение в ръководството е още един актьор с мениджърски опит - Деян Ангелов.
От три години Artvent се развива в продуцирането и организирането на театрални постановки и големи музикални събития. Работи с актьори като Теодора Духовникова, Иван Бърнев, Владимир Зомбори, Весела Бабинова, Елена Телбис, Бойко Кръстанов, Стефания Колева и др. От този сезон компанията "преоткрива" арт пространството "Червената къща" в София и откри свой театър в сградата на Университета по архитектура, строителство и геодезия, където "Дневник" се срещна с Ваня Симонска.
Намираме се в новия театър Artvent. Неговото откриване естествено продължение ли е на вашия бизнес модел?
- Да, абсолютно естествено продължение и наложително от гледна точка, че ставаме свидетели на строителството на изключително много сгради. Но, ако се замислите, зали за театър не се правят. Трудно е и да се намери място, където да се построи такава зала. От тази гледна точка сме изключително благодарни на екипа на УАСГ и в частност на ректора - доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, че ни дадоха възможност заедно с тях да продължим това развитие на бизнеса.
Изцяло ваши продукции ли ще се представят тук, тъй като вече се прави доста независим театър в България?
- На този етап ще представяме само продукции на Artvent и "База X", който е наш партньор. В бъдеще ще видим как можем да го развием. Но, да, доста независим театър има в България вече. Според мен това е много хубаво и дава възможност на актьорите да се развиват, да показват повече от потенциала си и в същото време предлага на зрителите повече продукция и по-голям избор от заглавия, които да гледат.
Сякаш вие поставихте началото на тази вълна, която се разгърна през последните години.
- Началото е поставено от други продуцентски компании и аз не мога да го отрека. Може би ние малко по-шумно влязохме и преобърнахме самия модел на правенето на независим театър. Показахме, че в театъра могат да влязат много млади хора и че може да се достигне до тях чрез социалните мрежи, чрез друг подход в рекламната дейност с покупка на билети през телефон, а не с ходене до касата на театър, което затруднява младите хора. От 2021 г., когато започнахме, хората на възраст между 25 и 34 години бяха 11% от общата аудитория, а към днешна дата са 21%. Горди сме с това, защото сме допринесли за развитието му, но със сигурност и останалите колеги от частните продуцентски компании действат много добре. Имат хубави заглавия и аз съм радетел на това хората да ходят на театър. Колкото по-добри заглавия има, толкова е по-добре за общата картина.
Но младите хора се върнаха и от тази гледна точка съм щастлива, че новият ни театър е в сградата на УАСГ, защото е естествено продължение на това образованието и културата да се слеят в едно.
Успяхте ли да превърнете културата в бизнес?
- Опитваме се все още да го правим и продължаваме в тази насока. Не е мисия невъзможна с култура да се изкарват пари. Да, трудно е, защото преди това има вложения, много труд, докато се стигне до момента, в който се печелят пари, които да удовлетворяват всички в процеса и да се чувстват оценени достатъчно добре. Това се отнася за всяка една професия. Но ако се работи на пазарен принцип, може да се успее в тази сфера. Това искахме да покажем на света и на пазара, защото навсякъде другаде хората печелят и неслучайно се нарича шоубизнес.
Ваня Симонска, Artvent: Научихме зрителите, че културата струва пари
Може ли да се каже, че артистите вече печелят и могат да се чувстват по-сигурни в България?
- Искрено се надявам, че е така. Дано не ми се разсърдят някои от тях, но мога да заявя, че ние се грижим нашите артисти да бъдат максимално удовлетворени от положения си труд и то не само във финансова насока. Това, което и тук, в театъра, ще се опитаме да направим, е всеки артист да се чувства като звезда през цялото време. Още със стъпването си в театъра, искаме той да мисли само и единствено за това, което трябва да свърши, а именно да си изиграе ролята по най-добрия начин пред публиката, да получи своите аплодисменти, а за цялата останала организационна част да мисли нашия екип. Затова ще направим уютна гримьорна с добро посрещане, защото така трябва да бъде. На всеки му е приятно на работното място да му е красиво, хубаво и да е в среда, която е емоционално заредена към него.
Работите с някои от най-популярните имена и в театъра, и в музиката. Как успяхте да спечелите доверието им?
- Постепенно и с много работа. Започнахме с Димитър Рачков и неговото шоу - "Забраненото шоу на Рачков" в театралния му вид, не телевизионния, и натрупахме опит с него, като първоначалната ни среща беше през друга продуцентска компания. Впоследствие продължихме с представлението "Извънредно положение" със Здрава Каменова, Богдана Трифонова и Стефания Колева и много им благодаря, че ни се довериха, защото те повярваха на сляпо в една кауза и една наша идея как то може да се развие. В този момент все още нямахме натрупан опит в тази сфера и и когато започнахме да трупаме успехи с тях, след това със Захари Бахаров дойдоха и останалите предложения, които често идват от режисьори, друг път - от актьори, понякога идват директно от нас и постепенно се върви в една посока. Така че, ако си вършиш работата както трябва, хората ще ти се доверят.
Стефания Колева, Здрава Каменова и Богдана Трифонова в постановката "Извънредно положение"
Artvent
Стефания Колева, Здрава Каменова и Богдана Трифонова в постановката "Извънредно положение"
Голяма част от тях продължават да бъдат на щат в държавни театри. Има ли конфликт на интереси? Налага ли се актьорите да правят избор между двете неща?
- Не, ние не изискваме това от тях. Няма и такава необходимост. Дори им се възхищавам, защото някои от артистите имат между 20 и 25 дати на представления в месеца. И тази работа не е ситуирана на едно място, а е свързана с пътувания из цялата страна. Логистиката е доста сложа по отношение на графика и съм благодарна и на артистите, и на театрите, че успяваме да се напаснем в програмната дейност.
Т.е. има диалог?
- Има диалог, което е страхотно, защото то по този начин е реклама и за театрите, и за нас, и за самите артисти. В колкото повече постановки играят, толкова по-популярни стават. Така че мисля, че към този момент си сътрудничим по най-добрия начин. Но правенето на графика е едно от най сложните неща при нас.
Как изобщо стигнахте до идеята за създаването на тази продуцентска компания и реално каква беше основната цел? Промени ли се тя във времето или продължавате да я следвате?
- Идеята дойде от единия от съдружниците - Атанас Боев, който я сподели с мен и с другия основател на компанията - Велизар Величков. Тримата седнахме и заговорихме за начина на работа, за структурата, в която може да поставим екипа. В самото начало бяхме тримата, като Атанас Боев се занимава предимно с маркетинг дейността, а аз с организацията и финансовата част, а Велизар Величков допринася с всички възможни идеи и опит, който има в останалите си фирми. Ние бяхме заедно в Grabo.bg, където под една или друга форма се занимавахме и с култура, но чисто откъм продажбата на билети. Докато бяхме там, видяхме къде са пропуските в пазара, работейки с много театри и продуцентски компании, и се постарахме тези пропуски, доколкото можем, да ги запълним.
Все още не сме достигнали максимума. Надявам се никога да не го достигнем, защото това означава, че сме приключили.
Във ваше общо интервю четох, че сте искали да покажете, че може да създадете такава компания без държавни субсидии. Продължава ли да е така?
- Да, продължава да е така, не сме се стремили работата ни да е свързана с държавно финансиране. Не защото не искаме да си сътрудничим с държавни и общински структури, а искаме наистина да покажем, че на пазарен принцип е възможно да се осъществяват културни проекти. Смятаме, че този принцип на работа променя пазара към добро. Партньорството ни с УАСГ и откриването на Театър Artvent в академична институция показва точно това. За тези три години и половина освен, че вкарахме повече млади хора в театъра, научихме зрителите, че културата струва пари. По принцип не обичам сравненията, но когато си склонен да платиш доста пари за различни забавления, не може да не даваш пари за култура и за нещо, което те развива и ти дава духовна храна. Доказахме, че хората имат нужда от това, искат го и са готови да си платят за него. Просто трябва да им се предостави услугата с начина, по който тя да стигне до тях.
Три години по-късно възвърна ли се тази инвестиция, която сте направили в самото начало?
- Да, възвърна се и дори бих казала, че тази година за първите шест месеца сме в абсолютен ръст спрямо предходните. Надявам се така да завършим и годината. Но освен театъра, развихме много и концертната дейност. Поради тази причина се радвам, че колегите, които се занимават с големи световни събития също започват да връщат България като дестинация за такива концерти, защото това учи аудиторията да посещава културни събития. Ние на този етап по-скоро доказваме, че българските артисти в музикално отношение могат да бъдат на същото световно ниво и концертите им по нищо да не отстъпват. Показахме го с концертите на Любо Киров и Миро в "Арена София". На 28 ноември отново ще имаме грандиозен концерт с Любо Киров там. Ще бъде страхотно и призовавам всички да дойдат.
Имате ли амбиции да се развиете и в тази посока и да поканите артисти от световната сцена?
- Никога нищо не е изключено. Не мога да кажа не, или да. Всичко е процес на развитие. Това, което мога да кажа със сигурност е, че гледаме да изкачваме стълбите една по една, да не прескачаме стълби, защото това няма да доведе до добри резултати. А те идват, когато си последователен в това, което правиш, в това, в което си най-добър. Но на този етап се стараем да развиваме българските артисти.
Благодарение на вас "Червената къща" ще бъде "преоткрита".
- Да, на 2-ри октомври е официалното откриване с изложба на Пламен Христов, която ще остане за четири дни. Тъй като "Червената къща" като арт пространство е за по-бутикови събития, искаме да дадем възможност на хората с проекти, които не са за голяма аудитория също да имат своя живот. Има необходимост от тях, защото дават друго усещане на зрителите. По-задушевно е, по-близо са до самите артисти. Така че се надявам, че и "Червената къща" ще започне своя нов живот и ще извърви своя път в развитието си.
"Червената къща" отваря врати на 2-ри октомври
Artvent
"Червената къща" отваря врати на 2-ри октомври
Насочвате голяма част от бюджетите си в посока реклама и то в дигиталното пространство.
- Да, основно сме в дигиталното пространство. На места в по-малките градове имаме печатна и аутдор реклама. Няма как да се избяга от нея, защото тя е преди всичко имиджова. Освен това в малките градове е малко по-трудно да промениш навиците на хората да пазаруват билетите си на каса, но в големите градове като София, Пловдив, Варна и Бургас наистина залагаме предимно на онлайн рекламата и считам, че колегите от маркетинг отдела начело с Атанас Боев се справят отлично с тази дейност. Аз не бих могла да говоря толкова в детайли за маркетинга, защото това си е по-скоро негово перо, което той ръководи. Но мога да кажа, че на месечна база достигаме до над 3 млн. души, което е огромно постижение. Също така опитът на Велизар Величков, който предава към маркетинг отдела от другите му фирми, много помага, тъй като една от компаниите му работи директно с фейсбук централата в Европа и опитът му е безценен, което допринася за позиционирането на рекламата по възможно най-добрия начин.
Вие дълги години сте били спортен журналист. Как решихте да замените спортните събития с културни?
- Не е толкова фрапираща разликата. Това, което ми беше странно, беше дисциплината, защото голяма част от артистите са по-разсеяни и невинаги идват навреме. Първият ми сблъсък беше с часа на репетиция. Бях абсолютно точна, тъй като, когато ходех на тренировки на футболните клубове, когато се каже 9 ч., в 9 без 5 всички са на терена. Тук, ако кажем 13 ч., не е сигурно, че в 13 ще започне. Но пък е важно, че всички накрая са си свършили блестящо работата и нещата са се случили. От друга гледна точка не е чак толкова голяма разликата, колкото изглежда. Темите са различни, но и в двата случая са хора с абсолютно чисти души, мечти, искащи да дадат на света някакъв принос. И спортът, и културата възпитават и учат. Така че съм много щастлива, че имам възможност да работя неща, които ми харесват, вдъхновяват ме и оставят нещо след себе си.
Захари Бахаров и Теодора Духовникова в постановаката "Това не го казвай!"
Artvent
Захари Бахаров и Теодора Духовникова в постановаката "Това не го казвай!"