Главният архитект на София Богдана Панайотова: Общият устройствен план е съсипал града още през 2009 г.

Главният архитект на София Богдана Панайотова: Общият устройствен план е съсипал града още през 2009 г.

Арх.Богдана Панайотова е била главен архитект на родния си град Хасково, а от 2009 г. ръководи големи инфраструктурни проекти - 11 метростанции в София, ВиК мрежи, пречиствателни станции, пътища и язовири в страната.
Фейсбук страницата на Богдана Панайотова
Арх.Богдана Панайотова е била главен архитект на родния си град Хасково, а от 2009 г. ръководи големи инфраструктурни проекти - 11 метростанции в София, ВиК мрежи, пречиствателни станции, пътища и язовири в страната.
Стряскащи карти на презастрояването на София с обозначени в червено бъдещи сгради публикува блогърът Боян Юруков. Той стриктно следи издаваните разрешения за строеж от главния архитект на София - Здравко Здравков до юли, а оттогава временно е арх.Богдана Панайотова до провеждането на конкурс за поста през януари. Откакто е тя, "червените кубове" в картата на Юруков се увеличават.
- Арх.Панайотова, виждали ли сте картата в блога на Боян Юруков?
Да. Това, което виждате по картата е факт. Мнението ми е, че Общият устройствен план на София е съсипал София още през 2009 г. (когато е приет - б.а.). За съжаление, законодателството не допуска отказ по целесъобразност, както се опитват да докажат общинските съветници.
Карта на Боян Юруков, която показва разрешените за строеж сгради само по бул."Цар Борис III".
Боян Юруков
Карта на Боян Юруков, която показва разрешените за строеж сгради само по бул."Цар Борис III".
- Главният архитект на София може ли да спре тези строежи, които са навсякъде?
Главният архитект е един администратор и не, не може. Това ще бъде нарушение и той ще бъде обвинен в лошо администриране.
- Но доскоро практиката беше - на едни се издава разрешение за строеж, на други - не?
Да, такава беше, но това нито е законно, нито спасява някаква ситуация. Просто нещата са решавани поединично, които по нечие мнение (разрешения за строеж - б.а.) са изваждани поединично. А не става така!
Трябва промяна в законодателството и трябва воля за да стане това. Никога не е правено това.
- Значи и бъдещият главен архитект ще е в същата пасивна позиция?
Всеки главен архитект, който иска да изпълнява закона и е администратор, ще бъде в същата позиция.
- Докога?
Докато не се промени законодателството. В момента работим за промени в Закона за устройството и застрояването на Столична община (ЗУЗСО) и какви промени биха се извършили в Общия устройствен план на София. За съжаление, такава инициатива не е имало досега през годините.
Това, което виждате по картата (на Боян Юруков - б.а.) е факт, просто някой трябваше да го визуализира, за да се види.
- Не трябваше ли Столичната община да го визуализира?
Прави се визуализация и от общината по искане на кмета Васил Терзиев и тя се осъществява по данните. Но това, което не се вижда са изтеклите срокове за отчуждаване на всички улични регулации. Защо не попитаме господата, които сега атакуват (от ГЕРБ) - защо нямаме канализация в (район) "Витоша", в Драгалевци - частично? И въобще вече ще има ли възможност да има?
Истината е, че инфраструктурата на София е изостанала много в годините и за да тръгне, трябва да стане планово. Това значи с Подробен устройствен план, с отчуждаване, с влизане в сила и т.н.
- Строежът на бул."Тодор Каблешков" е блокиран от един неотчужден имот?
Непрекъснато отнякъде изникват реституирани имоти и се появяват на кадастралната карта. Това е проблемът на цяла София - плановете се движат "много бързо" - по 10 години от неговото изготвяне до одобряването и влизането му в сила. И в този период изникват реситуирани имоти. Не знам как може да бъде спряно с цел реализиране на общински мероприятия.
Преди започване на изграждането на улица трябва да е отчужден (теренът на трасето - б.а.) и тогава да се търси финансиране, за да е сигурно, че няма да имаме проблеми след цялостното изпълнение - един неотчужден имот да изникне отнякъде.
Да, той е бил отчужден, (но) след изтичането на 10-годишния срок за отчуждаване по план. Масово в София сроковете за отчуждаване са изтекли, това е истината.
От първия ми ден на встъпването ми в длъжност се боря да не се правят единични планове, а общи и те бързо да влизат в сила! Да има регулации и да има готови проекти, и когато се осигури финансиране без проблеми да строим след извършените отчуждителни процедури.
Когато имаме пречките от рода на частен имот, трябва да обмислим единствено правилното решение и да се докаже, че това е единствената възможност, защото това (решение на общината - б.а.) би издържало в съда. Иначе всичко друго е някаква идейна фаза на един проект.
- ...на един булевард, "Тодор Каблешков", който вече незнайно кога ще получи Акт 16?
След като има доказан обществен интерес сега е тръгнала правилната процедура за ново отчуждаване. То ще стане с нов план, с добра воля от съда и от наша страна и би могло да се случи и то законно.
Истината е, че (сега) това е повод за изнудване от страна на частните собственици на имоти, защото такова е законодателството.
- Е, и след като не е бил отчужден в срок от общината, собственикът минава в силната позиция да иска.
Да, и това води до проблемите в последствие. Затова е много по-добре да бъде спряно на етап проект, отколкото когато вече е изпълнено.
- Какво е решението в случая? Ще се съгласите ли с условията на собственика на имота?
Започнали сме единствената законна процедура в този случай - възстановяваме нов план, за да започне да тече нов законов срок (за отчуждаване) и да се стигне до принудително изпълнение.
Радвам се, че този път съдът в обществен интерес не даде възможност на жалбоподателят да прекрати предварителното изпълнение. Така в момента има нов проект, който ще изгради нова улица върху мястото. И пак ще разчитаме на съда при обжалване да вземе предвид обществения интерес, за да завършим процедурата. Ще има принудително отчуждаване, което се прави по закон.
И кога предвиждате да се отпуши бул."Тодор Каблешков"?
Никой не може да предвиди, когато всичко е в съда, но ако няма пречки и обжалвания - поне след шест месеца.
- Опозицията от ГЕРБ ви атакува, че сменяте терена, отреден за помпена станция в Панчарево, с друг, който бил в блато?
Там, в първия терен, има реституиран имот през 2019 г., който през 2021 г. е нанесен в кадастралната карта. Факт е, че проектът за помпена станция е от 2012 г. и тогава все още не е имало частен собственик. За съжаление на цяла София проблемът е в бавенето по 10 години (на приемането) на всички планове (ПУП и ПРЗ-б.а.) и през това време се появяват собственици в кадастралните карти.
В случая в Панчарево няма как проектът за помпена станция да не се съобрази с реституирания имот, защото дори и да започне процедурата по приемане на плана, това лице е заинтересовано и винаги има право да обжалва и решението може да падне в съда.
- Защо?
Защото само на добра воля собственикът може да се съгласи в негов имот, който по Общия устройствен план е предвиден за такъв, да го накараш там да се изгради помпена станция. Иначе ако се допусне този план във вида с частния имот в него, ще стигнем до следващия случай "Бул."Каблешков".
Кажете, ще участвате ли в конкурса за главен архитект на София?
Няма как да кажа. Не съм видяла конкурса, заданието.