Без рекламна пауза: Александър Петков, който не (се) спира

Александър Петков владее завидното умение да балансира ежедневието на партньор във водеща рекламна агенция, да ръководи екип от креативни и дейни хора, докато отговаря за изпълнението на рекламни кампании и да бъде семеен мъж с две малки деца, отделяйки им време, внимание и грижи. Като междувременно намира време и за себе си и своите хобита и спорт. Всъщност динамиката на деня го мотивира и зарежда, вместо да го напряга и да му пречи, както твърди той. Работата е неговият двигател, а семейството - неговото сърце и грижа. И някъде там, в часовете преди ритъмът на деня да го е завихрил в задачи, успяваме да се наместим за приятен разговор в офиса на рекламна агенция B+RED, на която е съсобственик. |
Началото на кариерата на Александър не е много по-различно от това на хиляди други предприемачи - гимназия, университет и работа още от студентските години. Скучното, както сам твърди, образование в Техническия университет го кара да завърши специализация и в Икономическия в Свищов. "Исках да науча нещо реално и практично и да обогатя знанията си, но се убедих, че образованието в България е доста поостаряло като методика." Все пак важните уроци, които висшето образование възпитава, са налице и Александър е благодарен за търпението и дисциплината, които получава, докато следва. Умението да бъдеш гъвкав и да планираш времето си, особено когато се налага да съвместяваш ученето с работа, е основополагащо за динамиката в една съвременна агенция. А като най-полезно той подчертава социалните контакти.

"Започнах да работя в сферата на рекламата още във втори курс", разказва Александър. "Занимавах се с промоции, събития, логистика - динамичната среда на тази работа. И взе, че ми хареса много, особено на фона на скучното академично ежедневие. Този свят на постоянно движение, иновации, нови контакти и тези елементи запалиха страстта ми към сферата. Всичко се учи много по-бързо с практиката, докато го работиш."
Когато дойде нов колега и ме пита с какво точно с занимавам, не мога да му дам конкретен отговор, защото той би бил "с всичко".
Когато завършва образованието си, Александър започва работа в една от най-големите международни рекламни агенции с филиал у нас - Ogilvy, където е част от екипа близо 10 години. Желанието и възможността да изгради нещо от самото начало, да проследи пътя на развитие, препятствията, решенията и последствията го провокират да стане предприемач и да изостави сравнителното спокойствие и сигурност на голямата агенция. "Там придобих ценен опит и видях как работи тази индустрия. А после стигаме до B+RED - творческа рекламна агенция за цялостно обслужване на клиенти от разнообразни индустрии на българския пазар. Вече 10 години нашият екип комбинира стратегии, творчески решения и технологии, за да помогнем на съвременните брандове успешно и дългосрочно да постигнат маркетинг целите си. Разбира се, минали сме през всякакви ситуации и трусове, но самото естество на рекламния бизнес се характеризира с висока интензивност, затова и никога не може да ти стане скучно", обяснява Александър.
Как протича един негов ден? "Пристигам в офиса преди всички, сутрешно кафе, приказки и подготовка за работа. Задачите ми тук са да се съберем с колегите, да планирам, разпределям задължения, нагаждам графици, следва работата с клиенти, като съм отговорен и с финансова част. Мои са и ангажиментите по производство, логистика, работа на терен и с клиенти. Когато дойде нов колега и ме пита с какво точно с занимавам, не мога да му дам конкретен отговор, защото той би бил "с всичко". Даже синът ми, който вече е на 5 години, така и не разбира какво точно прави баща му."
Кога се запознахте със Spark? Аз съм голям фен на Spark и ги следя, откакто се появиха на пазара преди седем-осем години. Тогава стартираха с 20 - 30 автомобила и буквално се редяхме на опашка, за да караме тяхна кола и да я тестваме. Ходихме вечер, когато е по-спокойно, за да усетим как се управлява електрическа кола - скорост, шум, поведение на пътя. Ние сме една от първите фирми, които се абонираха като бизнес потребители на Spark. Какво ви дава услугата? Гъвкавост. Много пъти ми се е случвало да изляза само с телефон, да ми се отвори пролука от час - два, да отида да спортувам и после пак да съм по задачи, просто защото мобилното ми устройство е ключът към най-близката кола на Spark. Като куест в компютърна игра. Кога предпочитате Spark и кога личния си автомобил? Със семейството ми предпочитам личния автомобил, тъй като е пригоден за семейните нужди. Преди ползвахме често рент-а-кар коли, но откакто има Spark. минахме изцяло на техни коли. Spark е за личното ми време и служебните ангажименти в работния ден заради своята гъвкавост и удобство, които липсват с личната кола. |
Разбира се, има моменти, в които натоварването може да доведе до известно напрежение, но именно тази подвижност прави работата на Александър интересна и го държи нащрек и любопитен. "Решенията, които трябва да се взимат ежедневно в различни ситуации, трябва да се случват бързо и прецизно, това държи ума ти подготвен и деен. Едно от най-важните неща в бизнеса е бързото взимане на адекватни решения. А когато накрая имаш успешна кампания, доволен клиент и сплотен и щастлив екип, знаеш, че цялото напрежение си е струвало и се отплаща страхотно. Като мениджър трябва да имам предвид и че работя с хора, да взимам под внимание емоции, лични ангажименти, професионални задачи, да чувам идеи и предложения и да мога да анализирам и да поощрявам осъществяването им."

Александър обича сутрин да подреди план за деня. "Опитът ме е научил винаги да си оставям свободни пролуки, защото неминуемо ще се запълнят. И ако не предвидиш буфери, времето ще те притисне и идва напрежението, което реално можеш да избегнеш с добро планиране."
Голяма част от деня му минава в движение. Сутрин с децата, през деня, отделно и хобитата му са свързани с пътуване. Обича да бяга, да кара колело, да плува. "В огромна част от ежедневието ми се налага да съм с автомобил, той играе основна роля в деня ми. Всичките ми ангажименти - и лични, и професионални, изискват мобилност. Съответно и всекидневно ми се налага да ползвам личната си кола, но алтернативата за мен е Spark. А за еднократни пътувания като летище, барове, ресторанти, вечери, излизания с компании, задължително ползвам Spark. За по-гъвкави решения, товарен автомобил, също се обръщам към услугата. Освен това следя, когато се пуска нов автомобил, защото е много удобен тест драйв на нов електрически автомобил на достъпна цена. Да не говорим, че половината работа си я върша в движение - дори и да съм в колата, спирам на паркинг, бензиностанция или кафене, вадя лаптоп, телефон и работя."
Какви са предимствата на Spark? Предимствата на Spark са паркирането, наемането, плащането и липсата на ангажимент и грижи за колата. Spark ми дава бързина и моментално решение. И нямам проблем да намеря бързо кола наблизо. За разлика от първите години, когато чакахме да се освободи автомобил, сега колите са толкова много, че даже се получават комични ситуации. Отивам до автомобил на Spark, опитвам се да го отключа, но не става. Оказва се, че съм отключил съседната кола. Имаш и избора на Spark какъв модел да си вземеш - дали ти трябва на по-достъпна цена, по-голяма, току-що изчистена или дори товарен автомобил. Има зарядни станции навсякъде, колите идват с по-големи батерии и вече не мислиш за разстоянието. Харесва ми и че смартфонът ти е решение за всичко - с него можеш да си намериш кола, да я наемеш, да я ползваш, да си платиш или да си направиш абонамент. |
Най-добре рекламистът си почива извън града или в офиса, когато е празен. А вечер - старае се да се прибира по-рано от работа, за да отдели повече време за семейството си. След като децата му заспят, вечер отделя около час за работа, за да нахвърли план за следващия ден и да подреди задачите. Тази вечерна концентрация му помага да отхвърли доста ангажименти без допълнителен стрес, а след това се отпуска, като чете книга или слуша аудиопоредици. "Следя всякакви подкасти - за иновации, икономически, социални. България икономически вече се развива добре и обичам да сравнявам как се справяме на фона на други пазари, кое се налага тук, кое не се получава, следя нови бизнеси и стартъпи. Чета и интересни или важни теми в медиите. Намирането на вдъхновение и този така сладък WOW момент идва, когато успея да погледна на нещата от различен ъгъл, малко по-отвисоко. Най-силно ме вдъхновяват историите и предизвикателствата на други хора, основно слушам интервюта с успешни свръхчовеци, защото често техният опит води до ценни уроци и дори идеи", споделя той.Споменавайки уроците, Александър твърди, че един от най-важните, които е научил от работата си с различни клиенти, е ключовото значение на гъвкавостта. "Работата с клиенти в този бизнес е динамична, често се налага да се адаптираме в движение. Понякога се случва клиентът да промени своето виждане или да се появят външни фактори. Именно гъвкавостта и бързото адаптиране са от голямо значение, за да се постигнат добрите резултати."
Той помни добре всеки проект, минал през компанията. И с много от тях се гордее. "Всяка от наградите, които сме печелили от рекламните фестивали, е именно повод за гордост - неподправено удоволствие от отлично свършена работа. Но най-голямото удовлетворение е, когато имаш нов проект и знаеш, че си направил цялата стратегия и когато накрая клиентът е доволен и ти благодари искрено - това не се измерва с награди. И се радвам, че ни се е случвало неведнъж."
А какви са предизвикателствата ли? Александър се замисля за момент преди да отговори: "Като помисля през колко предизвикателства съм преминал и преминавам, но наистина най-сериозното е балансът между личния и професионалния живот, особено в тази среда. В нашата сфера, за жалост, понякога се налага да жертвам от личното си време, но успявам да компенсирам, когато натоварването намалее, основно със спорт и приятели."
Питаме го какво предстои за агенцията през 2025. Той се усмихва и потрива ръце. "В B+RED няма еднакъв ден с ден, какво да говорим за отделни години. Вече подготвяме корпоративни партита. Правим планове за догодина, нови клиенти, обслужване и задържане на сегашните, увеличаване на структурата, подобряване на услугите ни. Работата на рекламната агенция е много динамична и непостоянна, с нерегламентирано работно време, което ти дава много плюсове и минуси. И всъщност това я прави толкова интересна. Това, което ме мотивира да продължавам да работя в рекламата, дори след толкова години, е динамиката и контактите. Колкото и пъти да съм искал да се откажа, това клони към невъзможно. Работата с различни клиенти, брандове, проекти и хора ти носи разнообразието, което прави живота ни по-интересен."
Търпението е основният съвет, който Александър би дал на начинаещите предприемачи. "Ако искат да се утвърдят в рекламния бизнес, е много важно да бъдат търпеливи - резултатите отнемат време, да изградят силна мрежа от контакти, да бъдат гъвкави, да ценят екипа си, да бъдат себе си пред клиентите."
В личен план си е обещал доста време и повече забавления с децата, както и да се адаптира към постоянната промяна, с която е свързан растежът им. "Всяка година са различни неща, трябва да се нагаждаш - работата и времето. Да следиш дали им даваш достатъчно време, как комуникираш с тях, дали игрите и заниманията са правилните за тях. Това е най-голямото предизвикателство. Човек рефлексно се опитва да обърне децата си към своето детство, което му се струва най-доброто решение, но времената са различни, ситуациите са различни, факторите са други. Разбира се, основата винаги е една и съща - образование, здраве, спорт, те винаги са базата. Опитвам се да отделям повече време на семейството си и на себе си и това ще продължи и догодина."
Решенията, които трябва да се взимат ежедневно в различни ситуации, трябва да се случват бързо и прецизно, това държи ума ти подготвен и деен. Едно от най-важните неща в бизнеса е бързото взимане на адекватни решения.
Изтегли SPARK за Android от тук
Изтегли SPARK за iOS от тук