Роланд Тишнер, "Уизер": Ще добавяме повече дестинации за почивка, отколкото за работа

Роланд Тишнер, "Уизер": Ще добавяме повече дестинации за почивка, отколкото за работа

Роланд Тишнер, "Уизер": Ще добавяме повече дестинации за почивка, отколкото за работа
WizzAir
  • От януари се възобновяват полетите до Тел Авив
  • През лятото във Варна ще бъде базиран още 1 самолет
  • Ще растат полетите до дестинации за почивка, не толкова за работа
  • България е в Топ 3 на най-големите пазари на "Уизер Унгария"
"Уизер" (Wizz air) ще добави 4 нови маршрута от и до Варна от идното лято, обяви превозвачът наскоро. Освен това в базата там ще върне втория самолет, който временно бе преместен в друга дестинация. Какво още планира компанията за работата си в България - за това разговаряме с Роланд Тишнер, управляващ директор на Wizz Air Унгария.
Да започнем с плана на компанията за България за 2025 г.
- През следващото лято добавяме още един самолет в базата във Варна. Всъщност, ние го връщаме там. С това ще осигурим около 400 допълнителни места или общо 1000 допълнителни места за следващата година от Варна.
Като нови дестинации добавяме Абу Даби и въвеждаме някои от дестинациите като Тел Авив, мисля, че Меминген и Нюрнберг, и друга дестинация, за която увеличаваме честотите.
По отношение на София, както знаете, наскоро реализирахме няколко дестинации. Що се отнася до плана за допълнителен самолет, той все още се обсъжда. В момента не мога да потвърдя никакви допълнителни самолети, но вероятно в даден момент ще имаме още един. Наистина имаме планове да разширим дейността си и в София.
Що се отнася до нови бази, за момента не очаквам отваряне на нови в краткосрочен план. Вярвам, че по-скоро ще се фокусираме върху тези съществуващи две бази и ще увеличим флота, ще увеличим капацитета, честотите и ще добавим маршрути към тези две бази - Варна и София.
Коя дестинация от България смятате за най-успешна за тази или миналата година?
- Това е много добър въпрос. Бих казал, че нашите полети до Тел Авив бяха много успешни. Това беше донякъде прекъснато от конфликта в Близкия изток. Въпреки това, сега с примирието сме уверени, че можем да възобновим тази операция от България от януари.
Това беше един от най-успешните ни маршрути, но като цяло мога да кажа, че това, което виждаме, е реално развитие на пазара, че има все повече нужди на българските пътници да имат дестинации за почивка.
Мисля, че в миналото се фокусираше повече върху пътниците, които пътуваха по работа до Западна Европа, но това, което виждаме сега, са все повече дестинации за отдих. Изглежда, че с развитието на страната, с икономическите подобрения, хората имат повече пари, повече доходи, които да харчат и да пътуват повече. Така че това определено е посока, която виждаме, и с всяко ново попълнение ще виждате все повече и повече дестинации за отдих в нашето портфолио.
Колко пътници от и за България планирате да превозите през следващата година? Какви са вашите прогнози?
- Мисля, че тази година ще имаме около 3 милиона и пак ги увеличаваме във Варна с още 400 хил.
Имате ли проблеми с някое от българските летища в момента?
- Бих казал, че като цяло имаме много добро сътрудничество. Мога да говоря основно за двете големи, с тях работим най-много. Знаете, има проблеми с всяко летище, но те не са твърде сериозни. Може би с развитието на България, която се придвижва към Шенгенското пространство и това изисква известно пренареждане на изходите за самолетите, разделяне между Шенген и не-Шенген, и очевидно това изисква някои допълнителни корекции в управлението на потоците. Но като цяло бих казал, че имаме много добро сътрудничество с летищата и сме доволни от тяхното представяне.
Имате ли недостиг на кадри в България?
- Не мога да очертая нещо специфично за България. Като говорим за самата ни дейност на превозвач не сме имали проблем да наемаме пилоти и кабинен екипаж в страната.
Като цяло в бранша виждаме недостиг в момента при управлението на въздушното движение. Да кажем, че преди две години или дори миналата година наземните оператори на летищата изпитваха затруднения и персоналът по сигурността липсваше. Това, което видяхте в Западна Европа, но също и в Източна Европа, че нямаше достатъчно наземни оператори, нямаше достатъчно агенти за регистрация и така нататък.
Но бих казал, че това лято този проблем бе смекчен. Мисля, че летищата и наземните оператори наеха и обучиха хора. Това е общ европейски проблем. Липсват стотици ръководители на полети и това създаде големи закъснения в трафика в Европа. Така че това е област, в която виждам сериозен недостиг.
За съжаление отнема време да обучиш някои видове персонал - например за ръководител на полети това са 2 г. Така че този проблем вероятно ще продължи и през следващата година.
Докъде стигнал планът Ви за доставка на 500 самолета до 2030 г.?
- Целта ни не е променена. Има промяна всеки ден, тъй като получаваме новите доставки, но имаме 225 самолета и още 280 поръчани.
Предвид проблемите с веригата за доставки, това, което виждаме при повечето производители - независимо дали говорим за Boeing или Airbus, този план може да бъде избутан леко напред, може би до 2031 или 2032 г., но се придържаме към целта от 500 самолета.
Тестове на двигатели, наложени от самите производители, извадиха извън строя някои от тях, което се отрази на различни дестинации. Каква е ситуацията в момента?
- Това е процес, който вероятно ще продължи и през 2026-27 г. Защото дори при самолетите, които бяха доставени в началото на тази година, техните двигатели след 2800 цикъла, ще трябва да излязат за тест.
Добрата новина е, че до тази година проблемът с новите двигатели и тези проверки повлияха на нашия растеж. В миналото растяхме с 15-20% всяка година, но тази просто нямахме достатъчно самолети за това.
Междувременно от следващата година всички нови доставки на самолети вече ще подкрепят растежа на авиокомпанията и разчитаме, че отново ще видим растеж от 15-20%.
Така че въпреки продължаващите тестове, които вадят от употреба самолети, те ще имат все по-малко въздействие върху бизнеса и в крайна сметка, след като всички тези двигатели отново заработят, тогава ще видите още по-бърз растеж от преди.
Преди време имахте, да кажем, големи проблеми с оплакванията на клиентите и със системата, която използвахте, за да ги регистрирате. Решени ли са вече тези проблеми?
- Тук има две теми. В зависимост от това дали клиентът купи билета директно от компанията, тогава, ако има някакъв проблем с полета, получава директна информация от нас, получава имейли, есемес, цялата налична информация.
Проблемът обикновено започва, когато пътникът резервира билет от туроператор и няма директен контакт с нас. В този случай не можем да го информираме. Агенциите не препращат непременно информацията, която изпращаме на нашите пътници.
Бих добавил също, че имаме много добро сътрудничество с българските власти. Те обръщат огромно внимание на това, че всички искове и всички проблеми, свързани с прекъсвания, се управляват правилно и отново работим в много тясно сътрудничество с тях. Освен това си подобрихме много работата.
Трябва да отбележа, че през последното лято проблемите с контрола на въздушното движение оказват известен натиск върху работата не само на нашата, но и на всяка авиокомпания, работеща в Европа.
Но отново, ако погледнете данните, ще видите, че около 99.4% от тях са изпълнени по план, като останалите проценти включват и тези до Тел Авив, които бяха отменени. А освен това големите авиокомпании отменят повече полети от нас. Ние сме номер 1 или 2 по изпълнен дял полети.
Кои са трите водещи пазара за "Уизер"?
- Имаме 4 авиокомпании, затова е малко трудно да се отговори на този въпрос - Wizz Air Унгария, имаме Wizz Air Малта, Wizz Air UK и Wizz Air Абу Даби и всички те имат своите три водещи пазара. За Wizz Air Унгария обаче това, което мога да кажа, трите най-големи пазара, където имаме екипаж на самолети, са Полша, Унгария и България. Това е мястото, където всъщност имаме най-много самолети в този ред. Така че това са трите най-големи пазара, тук имаме най-много наети и наети служители.
Какъв ще бъде пазарът, какви ще са цените през 2025 г. в сравнение с тази 2024 г.?
- Трудно е да се прогнозира, но сме големи оптимисти, що се отнася до търсенето. Затова и планираме да увеличим капацитета си с 20% догодина. Знам, че има много дискусии за рецесията или проблемите в европейската икономика, но това, което видяхме, е, че нашият модел на ултраниска цена, работи независимо дали икономиката расте или спада, защото предлагаме ниски цени пътуване. Така че, ако хората печелят добре, тогава те могат да пътуват повече и ако има някакви проблеми, тогава те очевидно ще изберат тези опции с ниска цена в сравнение с по-традиционните превозвачи, предлагащи много по-скъпи билети.
Не бихме продължили с плана си за доставка на нови самолети, ако бяхме песимисти.
Но бихте ли посочили каква ще средната цена на билетите в сравнение с тази година?
- Това не е възможно да се каже, защото знаете, че зависят от милиони фактори в зависимост от дължината на полета, от търсенето и предлагането, от това кога резервирате билета, защото ако резервирате билет достатъчно рано и това е, което препоръчваме на всички клиенти - да се опитат да резервират възможно най-рано, тогава това ще бъде много по-евтина цена, отколкото ако купят билет през последните 3 дни точно преди пътуването.
Така че е изключително трудно да отговоря като дам едно число. Мога да дам съвети как да получите най-добрите цени - да резервирате предварително.
Колко предварително?
- Месеци предварително, бих казал, ако е възможно, и също така допълнителните услуги да се плащат в момента на резервацията на билет - дали ще е още багаж, допълнително място за краката или друго. Добавянето им по-късно е по-скъпо.