Точка на зареждане - как Петър Николов и Ampeco преобразяват света

Точка на зареждане - как Петър Николов и Ampeco преобразяват света

Точка на зареждане - как Петър Николов и Ampeco преобразяват света
"Аз съм от хората, които не обичат да стоят на едно място", казва sales мениджърът Петър Николов, докато си говорим в светлия офис на компанията в една студена сутрин. Движението е част от живота на Петър и чисто географски, и физически, и кариерно. Житейски е сменил няколко географски точки и кариерни поприща, стреми се да отделя време за любимия си спорт - плуването, а интересът му по електромобилите го води до работата му в Ampeco, в която е от 4 години и управлява голям търговския екип.
Зареждане на бъдещето
Днес търговският отдел на компанията наброява десетки души и динамиката е осезаема - Ampeco оперира на пазари по цял свят и тепърва разгръща мрежата си.
Началото обаче не е такова. Компанията стартира преди шест години като стартъп, а Петър се включва около две години по-късно. "Започнах тук малко след първия локдаун. Забелязах компанията, след като гледах тяхна презентация на един BetaPitch в Betahaus. Единственият стартъп, който ме впечатли и запали любопитството ми, беше именно той. Тогава вече се интересувах от електрически автомобили и реших да се свържа с екипа, защото посоката им ми се стори много интересна. Със Стефан Иванов (CRO и съосновател на компанията) се запознахме онлайн - писах му в LinkedIn: "Виждам, че в Ampeco правите нещо интересно. Бих се радвал да се видим и да поговорим, за да разбера повече за дейността ви." Той ме покани да се срещнем на обяд в ресторант. Отидох с идеята, че аз ще го разпитвам надълго и широко, но се получи точно обратното - смее се Петър - реално той ми направи интервю. Задаваше ми конкретни въпроси, разпита ме какво и как съм работил през годините, какво ме интересува. Това ми направи много приятно впечатление. Накрая завършихме разговора с обещание да поддържаме връзка. Беше достатъчно прям да ми каже, че в момента компанията тепърва прохожда и няма средства да ме наеме. Но поддържахме контакт и в следващите месеци, докато един ден Стефан не ме потърси отново и предложи да се присъединя към Ampeco. Бях десетият човек в компанията, като заедно изградихме целия търговски отдел", разказва Петър.
Какви предимства има SPARK?

Карайки SPARK, използвам личния си автомобил по-малко и той има по-ниска амортизация, като така спестяваме пари. Освен това мога да паркирам SPARK-а навсякъде, без значение дали съм в синя или зелена зона или не. И след това не трябва да мисля колата. Ползвам, оставям и след това някой друг я взима

Кога най-често взимаш кола от SPARK?

Често я ползвам до и от работа. Има и дни, в които приятелката ми трябва да ползва личния ни автомобил, аз си взимам един SPARK и идвам в офиса. Също така има случаи, в които имам уговорка с приятели в центъра. Разбрали сме се да се видим, но не сме решили какво ще правим и трябва да взема решение дали да тръгна с колата, което обаче означава, че трябва и да я мисля. Много по-лесно ми е да взема SPARK, да сляза в центъра, да оставя колата и да се видя с приятели. Ако не съм бил в бар, после пак си взимам SPARK и се прибирам. Много е освобождаващо.

Какви решения ти дава SPARK?

Мислил съм си нещо - в Америка съществува т.нар. оперативен лизинг, в който ти не притежаваш колата, а плащаш конкретен абонамент на месец. Но каквото и да стане с тази кола, винаги има някой, който се грижи за автомобила - фирмата предлага тази услуга, а ти оставаш единственият потребител на тази кола. В България го нямаме това, а много би ми се искало, защото на мен никак не ми се занимава с поддръжката на колата. Бих си спестил и ходенето при майстори, защото те бавят, оставаш с дни без кола, излиза ти скъпо, не си сигурен дали не те подвеждат. Ако имаше възможност дори да плащам повече, но да не си губя времето с тези неща, би било страхотно, защото именно то ми е най-ценно. В това отношение SPARK е чудесно решение,
Електромобилите: път с предимство
Преди да се присъедини към Ampeco, Петър е живял и учил в Шотландия, занимавал се е с маркетинг и проджект мениджмънт, работил е и за канадска компания - дистанционно оттук, "преди да стане модерно", шегува се той. Освен това следи и пазарите и инвестира. Едно от първите му вложения преди години далновидно е в Tesla, защото вярва, че електрическите автомобили са фрагмент от пътя към по-чист въздух в големите градове и по-зелено бъдеще. "Разбира се, те не са цялото решение, но са изключително важна част от него. Дори днес съвременните модели електромобили са по-добри от много от старите автомобили на гориво по няколко показателя. Освен че са по-екологични, те са по-нови, по-бързи, по-забавни за каране, софтуерът е интуитивен." Интересът на Петър към електрическите коли намира плодородна почва и в кариерата му. Работата на Ampeco е тясно свързана с електрическите автомобили. Фирмата разработва софтуер за управление и поддръжка на зарядни станции за електромобили. Стартира в България, но вече оперира в 66 държави на няколко континента. Тук са единственият доставчик на тази услуга - пазарът не е достатъчно голям за други оператори.
Карайки SPARK, използвам личния си автомобил по-малко и той има по-ниска амортизация, като така спестяваме пари. Освен това мога да паркирам SPARK-а навсякъде, без значение дали съм в синя или зелена зона или не.
"Преди няколко години, когато електромобилите навлизаха тепърва, много хора подхождаха с недоверие заради възможността, или по-скоро липсата на такава, да зареждат, когато им се наложи, поради малкия брой зарядни станции. Днес обаче положението е различно. Шансът да не можеш да стигнеш с напълно заредена батерия, ако не до крайната дестинация, то поне до зарядна станция, е практически несъществуващ. Разбира се, от значение е какъв модел е автомобилът, капацитетът на батерията, дали ползваш климатик и допълнителни екстри в колата, дали я пришпорваш - фактори, които се отразяват на заряда", уточнява Петър. "Все още продължава да има скептични към електромобилите хора. Но трябва да имаме предвид, че ако искаме да живеем в град с по-чист въздух и да намалим сериозно вредните емисии, следва автомобилите в по-голямата си част да са именно електрически", разсъждава мениджърът. И продължава: "Освен това мрежата от зарядни станции в България е много добра. Ampeco предлага споделена група от електрически коли за служителите си, от които всеки може да си вземе кола за по една седмица и да пътува с нея. Редовно пътувам извън София и въобще не се притеснявам, стигам с едно зареждане, докъдето съм тръгнал. Проблем може да имаш в Гърция. Не бих препоръчал ходене до Халкидики с електромобил", смее се Петър.
Точка на зареждане - как Петър Николов и Ampeco преобразяват света
"Аз съм от хората, които не обичат да стоят на едно място", казва sales мениджърът Петър Николов, докато си говорим в светлия офис на компанията в една студена сутрин. Движението е част от живота на Петър и чисто географски, и физически, и кариерно. Житейски е сменил няколко географски точки и кариерни поприща, стреми се да отделя време за любимия си спорт - плуването, а интересът му по електромобилите го води до работата му в Ampeco, в която е от 4 години и управлява голям търговския екип.
SPARK е чудесно решение, защото не ми се занимава с поддръжката на колата – ходенето при майстори, скъпите ремонти и времето, което губиш. Ако имаше възможност да плащам повече, но да не си губя времето с тези неща, бих го направил.
Устойчивостта като бизнес модел
Всъщност, макар и с интерес да следи развитието на електрическите автомобили, Петър не е шофирал такъв, преди да започне работа в компанията, въпреки изявения му интерес към постиженията на Tesla и дори предложението от тяхна страна да работи за компанията, след като той кандидатства за работа в нея преди години. "Но трябваше да се преместя в Амстердам, а не ми се живееше отново в чужбина", коментира Петър. Сега твърди, че електромобилът е почти неизменен участник в ежедневието му. "Ampeco е клиент на SPARK, ние използваме техните услуги и предлагаме колите на колегите. Откакто съм тук, успях не само да се докосна до нещо, от което съм се интересувал живо от години, но и най-накрая да имам директната възможност да изпробвам сам как функционира, както и да се убедя, че наистина в електромобилите е един от ключовете към устойчивото бъдеще. Мрежата на SPARK се разраства постоянно, което прави услугата все по-достъпна и не просто алтернатива на личния автомобил, а адекватен и отговорен избор на градския човек. Ползвайки колите на SPARK, ти не само се запознаваш с функционирането и удобството на споделения електрически автомобил, но и допринасяш за зеленото бъдеще на града и дори даваш добър пример на по-скептично настроените си познати."
На пълна предавка
Партньорството с големи международни компании е предизвикателството, което мотивира Петър всяка сутрин да поема към офиса с ентусиазъм. Личните му интереси и кариерата му се преплитат в комплексната среда на международния бизнес в сферата на електрическите автомобили.
"Хората не се замислят колко е сложно да управляваш зарядните станции за електрически автомобили. Те често правят аналог с контакт в стената и си казват, че не е особено трудно. Всъщност обаче е. На първо място, оборудването е много скъпо. Но ако то не функционира правилно, трябва да знаем какво се случва и кога е възникнал проблемът. Нашият софтуер позволява на компании като Eldrive за България да управляват мрежата си от зарядни точки, за да поддържат качество на високо ниво. Така че хората, които ползват електромобили, винаги да разчитат, че когато спрат на електростанция, тя ще работи и те няма да останат без опция за придвижване по средата на пътя. Именно с това помага нашият софтуер. След него има още важни допълнителни неща, които включват плащане, управление на дистрибутирането на енергията и различни комплексни продукти, които развиваме. С две думи, помагаме на компании да управляват мрежи от зарядни станции на 66 пазара в цял свят. Този мащаб е съчетание от голяма доза късмет с правилните хора и правилната идея в правилния момент."
Всички служители на Ampeco са базирани в България, но някои пазари имат специфики на работа. За тях компанията трябва да разполага с представител или фирма на място, за да завърже личен контакт и бизнес диалог с клиента. "За да се наложим и да бъдем успешни в тези страни, трябва да наемаме хора там. Бизнес отношенията изискват лично отношение и комуникацията от разстояние е спънка в процеса на партньорство. В страни като САЩ и Франция е трудно някой да ти се довери с целия си бизнес, ако не се срещнете на живо. Във Франция не можеш да правиш бизнес, щом не говориш френски, като цялата документация и договорите задължително са на френски. Така е и при японците - за да пробиеш на техния пазар, трябва да имаш местен представител, който да работи на локално ниво", обяснява Петър.
Най-важният урок, който е научил от работата си с партньори от цял свят, е прямостта. "Един от основните принципи е, че ако искаш да правиш бизнес на международно ниво, трябва да си напълно искрен с другата страна, работата ти да е прозрачна. Да свалиш картите на масата и да заявиш в какво си добър и в какво не чак толкова. След това трябва да оправдаеш очакванията. Когато подпишем с клиент, нашата работа тепърва започва, а впоследствие се превръща в дългогодишна партньорска връзка", споделя Петър. "Нашият софтуер е основата на този бизнес. Без него компания, която предлага услугата, не може да функционира. Затова е нужно голямо доверие и солидна репутация. Трябва да докажем, че не сме източноевропейски аматьори с неясен бизнес. Понякога подчертаваме, че тук сме Силициевата долина на Балканите, тъй като има много силна ИТ индустрия, в София са базирани изключително добри програмисти, раждат се интересни стартъпи. Реално страната ни предлага голям капацитет, хората са интелигентни, повечето говорят английски професионално, можем да бъдем конкурентни на световно ниво, а ние сме доказателство за това."
Точка на зареждане - как Петър Николов и Ampeco преобразяват света
Петър споделя и за някои от проектите, които са му донесли най-голямо удовлетворение. "Ние работим както с малки компании, стартъпи, така и с гиганти. Горд съм и с двата типа клиенти - за едните, че сме част от услугите на голяма компания, а с другите, че помагаме на стартиращ бизнес да намери мястото си на пазара и след това да сме с него, когато се развива и расте. Ще спомена наш клиент от Австралия, който започна като стартъп и след това получи финансиране. Казват се Jolt и тяхната идея е много интересна. Слагат зарядните си станции на места с интензивен трафик, а на самата станция монтират голям екран, на който пускат реклами. Така печелят пари не само от продажбата на енергия, но и от реклама. Разраснаха се на няколко пазара - вече не оперират само в Австралия, но и в Нова Зеландия, Великобритания, Канада и скоро влизат в САЩ. От много малка компания се превръщат в гигант, ползвайки нашите услуги. И това ме кара да се гордея с растежа им."
Зареждане на батериите
Разбира се, работата не е всичко в живота на Петър. Той обича да задълбава в интересни теми, чете много и когато иска просто да се отърси от динамиката на ежедневието, потъва в страниците на увлекателен роман. "Чета основно два типа литература. Единият ме вади от реалността и ме потапя в различен свят, което е приятният и невинен ескапизъм на четящия, основно научна фантастика и фентъзи. Работата ми е достатъчно ангажираща и свързана с реалността и нося доста отговорности, затова предпочитам, когато чета, да се откъсна от тях", споделя Петър и споменава харесвания в момент от него автор: Брандън Сандерсън, "модерния Стивън Кинг на фентъзито". Другият му тип книги са по интересни за него теми като биология, генетика, работа на мозъка или пък инвестиране. "По природа съм доста любознателен и ми е приятно да задълбавам в различни сфери. Напоследък се запознавам и как различни учени се опитват да забавят остаряването. Има един предприемач, Брайън Джонсън, който става мултимилионер от продажба на бизнеси и в последните три години се е посветил на идеята да забави стареенето, като е структурирал ежедневието си по часовник. Такъв тип теми са един вид заешки дупки и обичам да потъвам в тях, защото занимават съзнанието ми, а понякога и могат да доведат до интересни решения в ежедневието ми."
„Нашият софтуер позволява на компании да управляват мрежи от зарядни станции на 66 пазара в цял свят. Този мащаб е съчетание от голяма доза късмет, правилните хора и правилната идея в правилния момент.“
Тъй като целият ни разговор е свързан със зареждане и енергия, питаме Петър как събира енергия. Той с усмивка споделя, че всъщност работата го зарежда и мотивира всеки ден. "Тя едновременно ме кара да се провокирам интелектуално и е предизвикателство. А имам и страхотни колеги. Досега не съм работил в друга компания, в която всички хора са изключително адекватни, интелигентни и можеш да им се довериш напълно в работния процес. Освен това са страхотни и извън офиса, с много от тях сме и приятели", разказа Петър, който в свободното си време обича и да плува. Е, сега не му остава много време покрай бебето вкъщи, но пак намира такова, особено за последното му водно увлечение: флотацията, която посещава веднъж на два-три месеца. Терапията в хай-тек капсула за сензорна депривация избистря мозъка, без никакво участие на сетивата ти и дава пълен рестарт. "Успокоява ме много, особено в по-стресови периоди", обяснява мениджърът.
И тъй като сме на прага на новата година, Петър споделя какво го очаква през 2025. "За мен и екипа ни голям фокус ще бъде развитието в северноамериканския пазар - Мексико, САЩ и Канада, както и разрастването ни в Азия. Което означава, че ме чакат и много пътувания и срещи. Предстои да разширим и екипа, което пък означава и нови предизвикателства пред мен. Целта ни е да стигнем до милиони зарядни станции, които наши клиенти управляват с нашия софтуер. А в личен план си правя много по-малко планове за догодина. С приятелката ми мислим да посетим Азия. Като това ще е интересно приключение с бебе. Най-силно се вълнувам от предстоящите първи думи и крачки на дъщеря ми, които предстоят догодина."