Кристина Орсова, влогър: Не се стремя инфлуенсърството да стане бизнес

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Кристина Орсова, влогър: Не се стремя инфлуенсърството да стане бизнес

Кристина Орсова
Личен архив
Кристина Орсова
  • Инфлуенсърството не е просто да се похвалиш какво имаш, къде ходиш и какво можеш и покрай това да продадеш нечий продукт, а да добавиш стойност към ежедневието на хората, които те следят.
  • Желая да имам свободата да избирам какво да рекламирам и комуникирам в моите профили, а именно това, което смятам, че е ценно за хората и полезно за околната среда
  • Хората обичат да подкрепят марки, които развиват социална отговорност, стига дейността им да е прозрачна и да постига конкретни измерими и доказуеми резултати.
Кристина Орсова се определя като маркетинг специалист по професия, кулинарен и лайфстайл инфлуенсър и автор. В инстаграм тя има малко над 12 хиляди последователи, а темите, които представя там са свързани с намаляване отпадъците от храна, здравословно хранене, пътешествия с децата, литература, устойчиви български продукти. "Дневник" и зададе въпроси за връзката между инфлуенсърство и активизъм. Още по темата може да прочетете тук.
Какво е за вас инфлуенсърството?
- Възможност да повлияеш на хората по положителен начин, да ги накараш да се заинтересоват от дадена обществено значима тема, да пробват конкретен продукт, да променят навиците си, та дори и само да помогнеш на някого с идея или съвет. Инфлуенсърството не е просто да се похвалиш какво имаш, къде ходиш и какво можеш и покрай това да продадеш нечий продукт, а да добавиш стойност към ежедневието на хората, които те следят.
За мен инфлуенсър са например хората, от които съм научила за хубава театрална постановка, за български бранд с качествени продукти или за кауза, която искам да подкрепя. И не е задължително това да са лица с хиляди последователи.
Определяте ли се за инфлуенсър? Ако да - като какъв. Ако не - защо и каква е вашата роля?
- Аз започнах като кулинарен блогър в ерата на блогърството преди повече от 10 години. Никога не съм си представяла, че ще ме следят толкова много непознати хора. В момента, в който започнаха да ми пишат, че са пробвали някоя моя рецепта или че са си купили нещо, което съм споделила и са доволни, разбрах, че хората ми гласуват доверие.
Но моментът, в който осъзнах, че съм инфлуенсър, дойде когато започнаха да се свързват с мен бизнеси и рекламни агенции.
И тогава осъзнах, че нося и голяма отговорност за това, което споделям. Постепенно от кулинарен блогър и инфлуенсър реших да се преструктурирам в нишов инфлуенсър и да използвам това влияние и доверие, за да популяризирам теми като живот с по-малко отпадъци и най-вече намаляване на хранителните отпадъци. Но покрай тези теми споделям и своите възгледи и опит, свързани със здравословно хранене, пътешествия с децата, литература, устойчиви български продукти - изобщо неща, които ме вълнуват и които искам да препоръчам на повече хора.
За какви каузи се борихте през изминалата година? Какъв ефект беше постигнат през вашата работа?
- Моята лична кауза е намаляване на хранителните отпадъци и се радвам, че успях бързо да създам общност от хора, които също се интересуват от тази тема.
През 2024 г. проведох няколко срещи на живо в София на тема "Кухня без отпадък", дори получих покана да проведа едно събитие и в Ловеч. Много се радвам, че започнах да си партнирам с WWF България по тяхна покана, което за мен беше чест. Участвах в тяхна кампания за популяризиране на горската сертификация по системата Forest Stewardship Council® (FSC®), като целта беше да научим хората да търсят и разпознават знака върху стоки, произведени от хартия или дърво, с което подкрепяме устойчивото използване на дървесината.
Имах положителни отзиви от хора, които споделяха, че не са знаели нищо за знака, но са придобили вече навика да го търсят, когато избират в магазина тетрадки, офис консумативи или храни в хартиени опаковки.
​​​​​​​И тук стигаме отново до мисията, която смятам, че трябва да притежава инфлуенсъра, а именно да подтиква хората да възприемат нови положителни навици.
До колко става въпрос за бизнес и колко става въпрос за активизъм във вашето инфлуенсърстване?
- За мен лично това не е бизнес. Аз работя като маркетинг специалист, работила съм в рекламни агенции, рекламирала съм всякакви продукти. Инфлуенсърството за мен е възможност да правя това, което обичам - да рекламирам продукти, но не какви да е продукти, а такива, които аз лично харесвам, използвам и желая искрено да препоръчам на хората.
Ако една рекламна кампания идва с бюджет за мен, то това е само бонус, който обезпечава отделеното време и разходи, които правя, за да снимам, монтирам, публикувам и комуникирам с хората. Не се стремя да го превърна в бизнес, с който да се издържам, защото тогава парите биха се превърнали в двигател. Желая да имам свободата да избирам какво да рекламирам и комуникирам в моите профили, а именно това, което смятам, че е ценно за хората и полезно за околната среда.
Каква беше 2024 година лично за вас в тази сфера?
- Годината беше продуктивна, запознах се с нови български марки, които имах щастието да споделя в моите профили, привлякох нови последователи и
смея да твърдя, че научих доста хора как да съхраняват и оползотворяват храните, за да намалят хранителните си отпадъци
Аз самата се отпуснах и започнах повече да снимам видео съдържание, тъй като това беше една от водещите тенденции в социалните мрежи. Преминах от уюта на клавиатурата към предизвикателството на камерата.
Каква искате да е 2025? Имате ли планове?
- Имам планове да продължа със срещите на живо, защото тази хубава общност, която създадох благодарение на социалните мрежи, заслужава да преминава от време на време и във физически срещи за готвене и жива комуникация.
Надявам се през 2025 г. повече хора да се заинтересоват от темата за хранителните отпадъци и да станат по-осъзнати в своето потребителско поведение. Очаквам и повече партньорства с организации и фирми, за които темата също е на дневен ред. Устойчивите продукти и практики като цяло придобиват все по-голяма популярност и се надявам през новата година да имаме и повече марки, които в действителност да ги прилагат, а не да практикуват "greenwashing".
Може ли активизмът и бизнес ефекта на инфлуенсърстването да се съчетават?
- Могат, стига водещият принцип да не е печалба, а опазване на околната среда и здравето на хората. Не случайно споменах greenwashing, защото има много компании, които разчитат на популярната тема за екосъобразност, за да натрупат печалба или за да измият имиджа си на рисков за околната среда бизнес.
Хората обичат да подкрепят марки, които развиват социална отговорност, стига дейността им да е прозрачна и да постига конкретни измерими и доказуеми резултати.
Инфлуенсърството за мен е нещо като професионално хоби.
Какво ви дава? Какво ви отнема?
- Дава ми възможност да се развивам и усъвършенствам в сфера, в която така или иначе работя професионално. Срещам се с интересни и вдъхновяващи хора, български предприемачи, най-вече жени предприемачи, които подкрепям на драго сърце чрез съдържанието, което създавам в моите профили.
Единственото, което ми отнема, е може би време, защото това е сред най-ценните ми ресурси.
Например, ако приготвянето на ястие с продукт Х, който харесвам, ми отнема около 30 минути, то да го снимам за реклама би ми отнело около 90 минути, защото трябва да нагласям кадри, да почвам и спирам, да проверявам дали има нужда от втори дубъл, да монтирам кадри, да записвам глас, да описвам рецепта, да правя снимки на готовото ястие и т.н. Понякога може да отнеме и много повече време.
Въпреки че процесът ми носи удоволствие, а крайният резултат истинско удовлетворение, жертвам от времето си за грижа за себе си или за изпълнение на банални домакински задачи. И заради това често инфлуенсърството е силно подценявано, защото се възприема като "просто да се снимаш у дома или докато си на почивка", но всъщност изисква да имаш идея, да планираш и организираш, да снимаш и често наново да заснемаш кадри, докато получиш желаното, което да обработиш и монтираш.
Как бихте обяснили какво правите на малко дете?
- Често обяснявам на моите деца защо снимам някакви продукти или защо снимам, докато готвя. Казвам им, че тъй като много харесвам този продукт, аз го снимам, за да го споделя с повече хора или пък снимам дадена рецепта, за да науча още хора как да приготвят даденото ястие. Синовете ми често се правят, че и те снимат заедно с мен, дори понякога сами изразяват желание да влизат в кадър и да готвят с мен.
Тук е важно разбира се и да се обяснява на децата за ползите и вредите от социалните медии и това, че не бива да възприемат всичко, което видят там, като хубаво или полезно, а да се научат да бъдат критични. Да подражават само на добрите примери, да отсяват кое е правилно и грешно и да преценяват кое би било животозастрашаващо.
Какво мислите за ефекта на социалните мрежи в България? Какво мислите за забраната за социални мрежи, въведена в Австралия?
- Аз лично не харесвам някои социални мрежи и смятам, че нанасят повече вреди, отколкото да бъдат в полза на обществото. Смятам, че голяма част от потребителите нямат култура на комуникация в социалните мрежи и бидейки зад екран, си позволяват да нападат и обиждат без граници.
Затова съм избрала да съм най-активна в една конкретна социална мрежа и да използвам останалите от време на време.
Смятам, че трябва да има по-голям контрол върху това, което се споделя и върху потребители, които са словесни агресори, както и че трябва да има контрол върху инфлуенсърите и фирмите, които провеждат инфлуенсър маркетинг. Но най-голямата забрана трябва да е за използване на социалните мрежи от деца.
И тук идва огромната отговорност на родителите на първо място, след това на самите социални мрежи и на държавните институции и регулаторни органи. Социалните мрежи могат да бъдат чудесна платформа за обединяване на хора около важни теми и се надявам заедно като общество да съумеем през идната година да ги използваме.