Красен Кръстев, "Мекалит": Заради китайската пазарна агресия Европа не я чака друго освен отрезвяване

|
Красен Кръстев е управител на "Мекалит България" от над 10 години. Компанията е дъщерно дружество на германската фамилна компания Mecalit Kunststoffverarbeitung, която е водещ производител на компоненти за бяла техника, както и на автомобилни части като доставчик второ ниво. Сред клиентите й са гиганти като Bosch, Siemens, Liebherr, Miele, BHTC, Osram и др. Компанията има заводи в Германия, Полша, България, Чехия. В края на годината "Дневник" зададе на представители на различни бизнеси въпроси, свързани с прогнозите за развитие за следващата година (четете отговори тук, както и в следващите дни).
Какви от гледна точка на вашия бизнес ще са предизвикателствата през 2025?
- В едната сфера, в която работим - където наши клиенти са производителите на бяла техника, очакваме относителна стабилност. По време на пандемията едно от малкото неща, които хората можеха да поръчат, бе бялата техника и затова тогава имаше голямо производство. След като мина пандемията, след свръхголемите поръчки последваха свръхмалки. Но този ефект вече отмина, пазарът се стабилизира и, общо взето, там нещата са по-скоро позитивни.
В аутомотив сектора, за съжаление, нещата не стоят толкова оптимистично. Предстоящата 2025 г. се очертава съдбовна, бих казал, като цяло за целия аутомотив сектор в Европа. В момента е налице очертаващо се икономическо забавяне, да не използвам силната дума криза, което минава през статистически потвърдено намаляване на търсенето на автомобили в самата Европа.
Към това добавяме изключително агресивната маркетингова стратегия на страшно многото китайски производители, които продължават да имат растеж при наситен вече пазар. Това става отново за сметка на пазара на европейски производители, които са изместени много агресивно от китайските производители. |
Притеснителното е, че този процес не може да бъде спрян с никакви мита или контрамерки, тъй като самият бизнес между Европа и Китай до такава степен е сложно обвързан и взаимосвързан, че просто слагането на някакви защитни мита на една конкретна стока не може да функционира така еднопосочно, както повечето хора си представят. По простата причина, че Европа като цяло е изключително зависима в автомобилния сектор от много китайски доставчици и винаги може и най-вероятно ще има и отговор от страна на Китай. Неслучайно почти всички европейски производители, които имат и голям пазар в Китай, бяха против въвеждането на такива мита, защото много добре знаят, че това като бумеранг ще се върне пак към тях.

До 35.3% по-скъпо: Допълнителните мита върху китайските електромобили са факт
Плюс това защитата на един пазар не минава просто през решение, че еди-кой си няма повече да внася. Когато му забраниш да внася и го възпрепятстваш под някаква форма, ти правиш стоката, която влиза на твоя пазар, естествено по-скъпа. И който и потребител да попитаме, от една страна, не иска да му поскъпва стоката - в случая автомобили. Но от друга страна, пак голяма част от нашите доходи идват по линия на многото инвестиции в автомобилостроенето, включително и в България. И затова колкото по-малко коли се произвеждат в Европа, толкова по-бедни ще ставаме ние, тъй като добавената стойност ще остава в Китай.
Така че темата е сложна, не еднопосочна, но едно е сигурно - че тази тенденция може само чрез някакви мерки частично да се забави, но не и да се промени посоката. |
Другото, което е изключително притеснително, е, че всички говорим, че технологиите на бъдещето, които вече виждаме по улиците, са електрическите автомобили. Тоест двигателите с вътрешно горене вече се възприемат като нещо, което отминава, нещо ретроградно, нещо от миналото, нещо мръсно, нещо, което доказано води до замърсяване, болести и т.н. Ние искаме да се отървем от него.
Това, което тук е притеснително, е, че точно с въпросните технологии на бъдещето в момента Китай е много напред. Те не само имат най-добрите технологии, не само тези технологии не са на ниво лаборатория, а са масово интегрирани в серийни производства, но и това производство, което независимо дали се забавя на един или друг пазар, расте и е в техните ръце.
Освен това го правят евтино - близо с 45-50% по-ниска е себестойността на един автомобил в Китай отколкото в Европа.
Затова Европа не я очаква абсолютно нищо друго освен отрезвяване и много решителни мерки, за да могат множество марки да оцелеят. Аз съм абсолютно убеден, че може би поне една трета от автомобилните марки, които познаваме, няма да ги има след 10 години най-много. Просто защото няма как да оцелеят, ако нямат тези стотици милиарди, които им трябват за развойна дейност и т.н.

"Мерцедес", "Фолксваген" и други: старата германска слава залязва
Затова 2025 г. за мен ще бъде година на осъзнаване, на отрезвяване, на шокиращи данни и те вече се виждат. Абсолютно всички производители, особено германски, в Китай им се сриват продажбите в двуцифрени измерения. А половината им печалба идваше от китайския пазар. Някои от тях имат изключително висока задлъжнялост. И това е само началото. Така че по-скоро съм песимист, отколкото оптимист. Или, нека да го кажа, съм реалист.
При тази картина, която очертавате и в двете сфери, какви цели си поставяте за догодина?
- Ние като малка фирма по-скоро сме косвено застрашени под формата на по-трудно намиране на ниши за диверсификация или по-трудно разширяване на пазарния дял. Тъй като проблемът, когато се свива един общ пазар, е да си голям и вече да си използвал целия му капацитет. Когато си малък като нас и заемаш малък процентен дял, винаги имаш възможност на фона на общото свиване все пак да растеш.
Ние специално очакваме да имаме растеж, макар и не много. И то е защото винаги сме стъпвали на това, че трябва технологично винаги да се развиваш и да стъпваш на качествена база. Бъдещето става все по-сложно и очакването е доставчиците, независимо в коя сфера, да могат да работят все повече при по-оптимални производствени условия и ефективност.
Така че ние винаги сме работили в тази посока и това в момента ни помага да не се чувстваме толкова пряко застрашени в една и друга сфера. Естествено и ние ще усетим негативните фактори - под формата на това, че текущите проекти не се реализират в бройките, в които са очаквали самите компании в автомобилостроенето, но каквото - такова.
Когато времената стават трудни и тежки, не е толкова важно колко печелиш, а да си стабилен. Защото след всяка буря идва добро време и тогава тези, които са останали стабилни, имат възможност за стабилен растеж.

Китай отвръща на удара на САЩ заради мерките срещу чиповете
Накъде ще се развивате и за какъв период напред гледате в момента?
- При това развитие на геополитическите взаимоотношения САЩ имат нов президент, който е много специфичен в мисленето. Китай с маркетинговата агресия и свръхкапацитет почти във всяка сфера.
Рядко сме били в ситуация като цяло на бизнеса да му е толкова трудно да прави прогнози поради непредвидимостта на самите фактори, които могат да влияят в една или в друга посока, да повлияват на развитието на бизнеса в глобален мащаб, защото икономиката е изключително глобализирана.
При това няма как да кажеш, че това, което се случва в една държава, не те интересува. Няма как да стане това, всички сме свързани.
Давам пример. Ако Тръмп, както се заканва, сложи мита за вноса от ЕС, тези около 550 хил. автомобила, които ЕС изнася за САЩ, ще станат много скъпи. И това директно ще повлияе на някакви проекти, в които ние може да сме поддоставчици. И всичко това е в главата на един човек. Кой може да каже на Тръмп какво ще му роди главата, когато стъпи в длъжност. Не е известно как ще се развият отношенията между САЩ и Русия, какво ще стане с Украйна, има проблеми в Иран, Сирия, Палестина. Някъде отзад Китай стои с неговите планове в глобален мащаб. Големи неизвестни имаме.
Много трудно можем да кажем какво ще се случи дори в следващите 6-8 месеца, защото много неща могат да завият в една или в друга посока. Това, което опитваме да правим, е да сме в постоянна тясна връзка с нашите партньори и да сме в състояние и в такава кондиция, че да имаме най-малко притеснение при най-лошия сценарий. |
Тоест залагаме по-скоро на лоши сценарии и подготвяме компанията да остане стабилна - при рязък спад на износа за САЩ, за Китай, тъй като немалко, особено от скъпите, марки се правят в Европа и изнасят за Китай. И това да не ни бутне. Но сме в много динамична ситуация.

Заплаха или лост за преговори: Тръмп обяви нови мита срещу водещите търговски партньори на САЩ
Тази политическа нестабилност, която от години се настани в България, засяга ли вашия бизнес по някакъв начин?
- Ние като германска компания, която е глобално гледаща и глобално позиционирана на своите пазари, използвайки България просто като добро място за производство, не мога да кажа, че пряко имаме в едно или друго отношение някакви притеснения или конкретно влияние от този факт. Позиционирани сме в добре развита индустриална зона - Пловдив, нямаме проблеми с инфраструктурата или други, за които да очакваме съдействие от властите.
Но със сигурност има много различни ситуации в цяла България и съм убеден, че липсата на силна централна власт, с която можеш да разговаряш и да проведеш някакви политики, неминуемо се отразява.
И съм абсолютно убеден, че този 75% срив на външните инвестиции има директно отношение към това, тъй като когато няма с кого да разговаряш, ти просто не инвестираш.
Аз съм участвал немалко като консултант в преки разговори с големи потенциални инвеститори. Хората искат ангажимент за много дългосрочен период и това нещо може да се прави само от редовно правителство. Няма как да разговаряш с някого, който ти вдига рамене ти казва, че след 3 месеца го няма трябва да си говориш, с който бъде избран.

Иван Александров, eBag: Изкуственият интелект ще е в основата на персонализираните ни услуги
Как решавате проблема с кадрите?
- Аз нямам, а причината да нямам е, че преди 3-4 години си направихме сериозен анализ по отношение на рисковете за развиването на нашия бизнес в перспектива. България е малка държава, а дори се говори, че и Китай ще има такъв проблем, защото бейби бум поколението, благодарение на което много просперираха, отива към пенсионна възраст. Около 60-70 милиона от китайското население ще излезе извън активна дейност, което ще ни се отрази при всички положения.
От тази гледна точка ние още преди 3-4 години, без да бъдем пресирани от липсата на кадри и знаейки, че всяка година емигрират българи и че прирастът на населението е отрицателен, започнахме да си изграждаме модел, който да ни гарантира, че няма да имаме специфични проблеми с работната ръка.
Изградихме си партньорства с фирми, които внасят работна ръка. Тествахме различни варианти от различни държави, по различни схеми, с различни типове договори и т.н. Отработихме проблемите, изгладихме нещата. И затова, ако сега не намеря кадри на местния пазар, си внасям. Гледаме да поддържаме около 75% от персонала да са българи.
Когато започнахме да внасяме работници, ги обучихме, а след това създадохме и обучители на съответните езици. Имахме в различни периоди руснаци, непалци, узбекистанци, украинци. Имаме си документации, които са преведени на съответните езици, за да могат хората да разбират. |
Така си изградихме бизнес модел, от който сега печелим и нямаме никаква преса от трудовия пазар. И тези хора вече не са само работници - имаме началник-смени, имаме заместник началник-смени и др. Нямаме проблеми между хората. Всички много добре разбират, че това е необходимо, за да имаме растеж и да имаме потенциал за развитие. Нямаме никакви проблеми между местните и така наречените гастарбайтери. Има една атмосфера на международност, така да се каже.