Д-р Светла Петрова, образователен експерт: Ранното профилиране след 7-и клас засилва образователните неравенства

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на rumen_ss
    rumen_ss
    Рейтинг: 487 Неутрално

    Да си припомним, че този, сегашния неадекватник, и преди прави реформа. В резултат на която ключови предмети като физика, химия, математика и т.н. вече не се изучават в 11 и 12 клас, освен ако не са профил. В резултат сложен материал е свален в долни класове и е неразбираем за децата. А също така децата нямат хорариум и оценки необходими за кандидатстване в чуждестрани вузове. Когато и да бъде разкаран този неадекватник, все ще е безкрайно късно и с нанесени дългосрочни вреди.

    Модерацийката е ПКП
  2. 2 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    И туй сега хубаво ли е или лошо? ;)

  3. 3 Профил на Donau­dampf­schiffahrts­gesellschaft СУПЕР
    Donau­dampf­schiffahrts­gesellschaft
    Рейтинг: 837 Неутрално

    До коментар [#2] от "realguru":

    От една страна е лошо, но от друга е хубаво. Зависи от гледната точка. И от какъв материал имаш нужда. А това, последното, със сигурност не е на хубаво...

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  4. 4 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 832 Неутрално

    "Преди промяна в учебните програми образователната система трябва да осигури равен достъп до качествено образование за всички деца"

    Докога празни мантри? Ако някой си мисли, че е възможно, е наивни к и трябва да си смени елспертното поприще.

    Гласуваш за прасе - получаваш кочина.
  5. 5 Профил на ekp351157130
    ekp351157130
    Рейтинг: 1677 Неутрално

    Ранното профилиране има смисъл, когато детето няма да ходи после в университет да учи, а ще вземе професия и майсторска диплома, която обаче да се случи след като стажува три години във фирма и положи държавен изпит. Немската система. Там още в 5-ти клас избират посоката, дали в гимназия до 13-ти клас, или в обикновено училище до 9/10-ти клас и после отиват във фирма да учат професия (Лидл внасят същото при нас, заради това заплатите там са на нива за 1-ва, 2-ра и 3-та година, служителите реално са на план за обучение, на немски това са ацуби от аусцубилденде - обучаващи се, дори им слагат на тези служители табелка "обучаван", ама я носят три години). Завършиш ли училище с 9/10 клас нямаш право да учиш в университет, освен ако не положиш матурите, което означава сам да изучиш материала за още три години и да се явиш с него. Друго профилиране няма. Университетите вършат останалото.
    Едно време имаше профилиране в математическите гимназии, но не беше за сметка на общите предмети. Така някой учил в гимназията биология, химия, физика, география, можеше после да учи нещо различно, защото имаше оценки по останалите предмети.

  6. 6 Профил на ekp351157130
    ekp351157130
    Рейтинг: 1677 Неутрално

    "Преди промяна в учебните програми образователната система трябва да осигури равен достъп до качествено образование за всички деца"Докога празни мантри? Ако някой си мисли, че е възможно, е наивни к и трябва да си смени елспертното поприще.
    —цитат от коментар 4 на motochristo


    единственият начин за равен достъп е да не се искат оценки от НВО, а да се решава на лотариен принцип кой къде ще учи. Тогава достъпът е равен, защото не зависи от самото дете, от родителите му и техните финансови възможности.

  7. 7 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    Кой ли досега не се е пробвал да реформира образованието и след всяка реформа нивото му спада все повече. От няколко години профилираните гимназии са на мушката на НПО-тата с мотива, че нямало равен достъп до качествено образование. Добре, ако се премахнат математическите, езиковите гимназии и специализираните училища с това как ще се повдгне общото ниво на образованието? Или равният достъп е по-важен от качеството? Като не можем да дадем едно и също качество на образованието в големите градове и по-малките населени места, дайте да снижим качеството в големите градове.
    НПО-тата като толкова желаят да се занимават с образованието да се съсредоточат върху образованието на децата, които те смятат за ощетени, а не да искат премахването на училищата, които дават качествено образование.

  8. 8 Профил на Симо СУПЕР
    Симо
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Стига са претоварвали децата. Не е нормално ученици от 5-7 клас да имат по повече от 6 учебни часа на ден. Само им губят времето с глупости. Отворете учебниците по общо образователните предмети и ги вижте. Особено по литература е пълен с патриотични глупости и стари произведения. Историята е много материал, които трябва да се зубри. До 7 клас трябва да се учат да пишат правилно и да мислят. След това да минават да изучават разни древни литературни произведения. По Технологи и Предприемачества само учат суха теория. Училителите ги е страх да им дадат да пипнат игла и конец да не се убодят случайно. Да се съкратят всички излишни предмети и да се фокусират върху математика и правипис. След 7-ми клас да усложняват нещата.

  9. 9 Профил на Петър Георгиев
    Петър Георгиев
    Рейтинг: 1317 Неутрално

    Образованието в наши дни е много по-достъпно и динамично от разбиранията на всеки експерт в системата. Мудността и нежеланието да се нарекат нещата с истинските им имена предоставят влошаването на резултатите всяка година, спиралата е с посока надолу отдавна.
    Училищата са забавачници и сборни пунктове, а не средища на знанието. Обслужват учители, експерти и донякъде родители, а цената за всичко плащат децата, влизащи в живота без идея, знания и умения. Затова и е масово ученици от последните класове/курсове да работят на осем часа дори, без това да се отразява особено на оценките им.
    Мрежа от интереси и огромен обем сиви пари, това е "образованието".

  10. 10 Профил на Галя Станчева
    Галя Станчева
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Кой ли досега не се е пробвал да реформира образованието и след всяка реформа нивото му спада все повече. От няколко години профилираните гимназии са на мушката на НПО-тата с мотива, че нямало равен достъп до качествено образование. Добре, ако се премахнат математическите, езиковите гимназии и специализираните училища с това как ще се повдгне общото ниво на образованието? Или равният достъп е по-важен от качеството? Като не можем да дадем едно и също качество на образованието в големите градове и по-малките населени места, дайте да снижим качеството в големите градове. НПО-тата като толкова желаят да се занимават с образованието да се съсредоточат върху образованието на децата, които те смятат за ощетени, а не да искат премахването на училищата, които дават качествено образование.
    —цитат от коментар 7 на pamela


    И при тази демографска криза 50+ университета после прибират всеки - с по 3-4 класирания. Туркинчета, които едва говорят български са с "равен достъп" и излизат с дипломи за медицински специалисти, защото просто други кандидати няма. За цели 11-12 г. в у-ще не са научили официалния език и даже матура са издържали :((((.

  11. 11 Профил на Consumer СУПЕР
    Consumer
    Рейтинг: 1256 Любопитно

    Стига с тия равни достъпи и уравниловки, както има хора за шампанско и хайвер, така и за оператор на биологична единица, и началото на разликата се полага именно в училището.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  12. 12 Профил на Петър СУПЕР
    Петър
    Рейтинг: 898 Неутрално

    Петрова да се научи да се изказва кратко и ясно. В тази боза, трудно може да се намери смисъл.

  13. 13 Профил на Илиян С
    Илиян С
    Рейтинг: 2562 Неутрално

    Докато не се Запознаеш със Света !

    Няма как Да се Профилираш !

    Българското Образование не Прави Това !

    Сигурно за това, сме най-Нещастната страна на Света !

  14. 14 Профил на Хитрата Сврака
    Хитрата Сврака
    Рейтинг: 2219 Любопитно

    "Ранното" профилиране след 7-ми клас

    Е ЕСТЕСТВЕНА ПОСЛЕДИЦА ОТ ИНТЕЛЕКТУАЛНОТО НЕРАВЕНСТВО сред толкова пъстроцветното ни население!!!

    До 8-и клас всеки ученик трябва да е наясно с дарбите и талантите си (ако въобще е развивал такива а не е лапал мухите в час и у дома).
    Да знае - техничар ли е, хуманитар ли е, биохимик ли е, програмист ли е......

    Профилиран съм по физика след 7:ми клас и съм много благодарен че по мое време имаше добри ПМГ!

    СВЕТЪТ Е ГОЛЯМ, И ОТВСЯКЪДЕ ДЕБНАТ... КОПЕЙКИ!!!
  15. 15 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Не оспорвам компетентността на госпожата, но така и не разбрах кой и плаща заплатата. И двете места, на които работи, с гръмки имена, са пълна мъгла откъм финансиране.

  16. 16 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    И да добавя: ако на едно дете му се удава математиката и природните науки, не е ли много по-добре за него да учи в специализирано училище, където да придобие повече знания след като има желание и интелектуален капацитет? Така ще развие по-пълно способностите си и ще има по-добри възможности за по-нататъшното си образование. Също и деца с интерес към литературата, езиците, спорта и изкуствата ще могат да намерят по-благоприятна среда за развитие на заложбите си.
    Не виждам защо трябва да се пропиляват талантите в името на някакъв равен достъп. По-важното е да се повдигне общото ниво на образованието с по-добри образователни програми и по-квалифицирани преподаватели.

  17. 17 Профил на kvg08393766
    kvg08393766
    Рейтинг: 40 Неутрално

    Ако семейството не даде необходимото знание, никакъв шанс няма училището да го замести

  18. 18 Профил на Admiral Spaceballs
    Admiral Spaceballs
    Рейтинг: 45 Неутрално

    До коментар [#14] от "Хитрата Сврака":

    "Профилиран съм" и точно там е ямата , детето не може да си го намери в гащите но вече мама и тати (и индиректно синът на съседа) решават. Хлапето масово е един инструмент за пари и хвалби. Не е случайно в първи клас да са мотивирани а до осми вече не.

  19. 19 Профил на Хитрата Сврака
    Хитрата Сврака
    Рейтинг: 2219 Разстроено

    Оставете тези КОМУНИСТИЧЕСКИ МАНТРИ за равенство!!! Хората никога не са били равни или еднакви!!! Икономиката и обществата са ЕЛИТАРНИ и силно конкурентни! Такава трябва да е и образователната система!

    Една г-жа по математика хубаво казваше:
    ГЕОМЕТРИЯТА НЕ Е ЗА ВСЯКА ГЛАВА!

    СВЕТЪТ Е ГОЛЯМ, И ОТВСЯКЪДЕ ДЕБНАТ... КОПЕЙКИ!!!
  20. 20 Профил на danvan СУПЕР
    danvan
    Рейтинг: 7038 Неутрално

    С други, по прости думи - където и да ръчнеш в образование излиза поредния проблем ...

    Закривай!

    Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti Sat
  21. 21 Профил на Роси СУПЕР
    Роси
    Рейтинг: 5502 Неутрално

    Всички поотделно знаят, какво трябва да се промени в образованието, но като екип, само влошават положението. Оправете го това образование или върнете програмите от преди Девети септември.

  22. 22 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 453 Неутрално

    До 1990 г. имаше равен достъп до образование,НО:в 7-ми клас най-добрите се ориентираха е математически ,езикови и класически гимназии,добрите-към техникумите,средняците-към СПТУ-та.И тогава имахме истински инженери,лекари, историци,икономисти,филолози,агрономи,юристи,техници,монтьори,жичкаджии,фаянсаджии,строители,шофьори,стругари,кравари,трактористи.Сега имаме нищо незначещи специалности като ИТ,Бизнес администрация,Европеистика,Макроикономика и прочее алабалистики, хиляди професори, доценти , доктори на науки под път и над път,но нямаме инженери,монтьори,грамотни строители,техници и майстори.

  23. 23 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    Ако Министерство на образованието и науката се вслуша в препоръките и закрие специализираните държавни училища най-вероятно частните специализирани училища ща продължат да съществуват, защото родителите и учениците ще търсят други начини за по-добро образование. Те няма да пропуснат възможността да привлекат най-изявените ученици.
    Така ще се появи още по-голяма сегрегация като освен по успех и интелектуални възможности, учениците ще се разделят и по доходи на семействата.

  24. 24 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Бас че тая се е профилирала и развила късно

  25. 25 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    До коментар [#13] от "Илиян С":

    Най-нещастната стран в света ?!?!
    Ти добре ли си ние сме в клуба на богатите ЕС, да там сме на дъното , но има , Индия, Китай, Русия да не говорим за Африка и близкия Изток

  26. 26 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    До коментар [#22] от "val1320":

    Що сега е различно , след 7ми клас се опредеял койт ще учи в елитно училище кой в ще избута без много зор.
    ( преди 90та за техникумите се кандитатсваше след 8ми клас)
    Но сега няма нужда от стругари и леяри има нужда от други специлисти - ИТ, търговци и т.н

  27. 27 Профил на 7777 СУПЕР
    7777
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    Може Светла Петрова да е права, че в България ранното профилиране води до неравен достъп до качествено образование. Но непрофилирането само по себе си не води до равен достъп. В САЩ няма профилиране чак до втората година в колежа и въпреки това достъпът до качествено образование на американчетата е изключително неравен. И въпреки този неравен достъп американчетата все пак са далеч пред българчетата на ПИСА.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.




За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #