Джейсън МакГинес, "Райънеър": "Фрапорт" е най-голямата заплаха за туризма на Варна и Бургас
|
Когато през есента на 2016 г. най-големият нискобюджетен превозвач в Европа "Райънеър" (Ryanair) обяви, че започва да лети до множество дестинации от София, търговският директор на компанията обяви пред "Дневник", че където стъпи компанията, цените падат. Думите му се потвърдиха. С днешна дата компанията не е много доволна от резултатите си в България и болен въпрос остава този с летищните такси, чийто размер е ключов за цената на билетите. В средата на седмицата екип на компанията бе тук за разговор с правителството по тази тема. Тези и други въпроси обсъждаме с главния търговски директор Джейсън МакГинес.
С кого разговаряте в България за летищните такси и инвестициите, които анонсирахте?
- С министерствата на транспорта и на туризма. Това, което се промени преди и след COVID, е, че повечето ни преговори сега са по-скоро на национално и регионално правителствено ниво. Защото мисля, че в цяла Европа се разбира, че капацитетът все още е много ограничен.
Ако погледнете Eurocontrol, те правят седмично обобщение на полетите из Европа. Все още има 5% по-малко полети тази седмица, отколкото имаше през същата седмица през март 2019 г. Така че все още има много ограничен пазар на капацитет в Европа и голямо разминаване в начина, по който държавите и летищата се справят с него.
Има държави като Германия, която все още работи с между 25% и 30% по-малък капацитет, отколкото преди COVID. И държави като Италия с развитие в отделните региони. Открихме нови бази в Триест, в североизточната част на страната. Отворихме нова база в Реджо Калабрия, а никога не сме работили там.
Освен това добавихме допълнителни самолети към Пескара.
Общото между всички тези летища е, че регионалното правителство работи с летището за намаляване на разходите за достъп.
И мисля, че намалените разходите за достъп са за всички, не само за нас. Но разликата между "Райънеър" и другите превозвачи е, че ние ще реагираме там, където хората работят с нас, за да намалим разходите. Ще отговорим с добавяне на капацитет.
За мен е разочароващо, че имаме само четири самолета, базирани в София. Снощи бях на разходка из града, имате много красив град. Но има липса на информираност за София и колко е красива. Мислим, че можем да докараме двойно повече капацитет тук, което ще създаде работни места, било то на летището, за малкия бизнес, било то малки ресторанти, кафенета и т.н. Да се даде турбозаряд на икономиката тук в България.
Защото едно от нещата за малка, отворена икономика като българската, е, че свързаността с Европа е от съществено значение. Това е, което позволява на малкия бизнес наистина да процъфтява. И това е, заради което сме тук и което да представим на правителството.

"Райънер" пусна още маршрути от София и поиска намаляване на летищните такси
За колко време трябва да бъдат замразени таксите на летището в София, за което настоявате?
- Те трябва да бъдат замразени за неопределено време. По същество това, което се случва в цяла Европа е, че летищата намаляват таксите. Те се състезават.
Цяла Европа?
- Не цяла Европа, има разлики. Някъде като Германия ги оставят, така че имат по-малък капацитет. В Италия, в Испания са замразени. Италия намалява таксите, особено в регионите. Имаме много голямо присъствие в Полша, където сме най-големият превозвач.
Но през януари вашата компания обяви, че има намерение да затвори бази в Испания и Италия тъкмо заради високите такси...
- Италия - не. Затворихме някои от регионалните испански летища в Испания, защото не са намалили таксите. Така че това стана факт на места като Сарагоса, Херес и т.н. Таксите бяха твърде високи в тези региони, така че спряхме да летим до там. Тоест, макар и замразени тези такси остават твърде високи. Това, което правим, е, че ще разпределим капацитет на тези летища, които работят с нас. Сигурно сте видели, че сега започнахме да летим, например, до Сараево.
Никога преди не сме летели до Сараево, но сега работим с националното правителство, регионалната власт и летището. И предполагам, че основното послание, което искаме да дадем на правителството днес в България, е, че искаме да работим с тях. |
Но искаме да ги накараме да осъзнаят, че други страни в Европа се конкурират агресивно за капацитет. Защото като погледнете това, превозените от "Райънеър" пътници ще нараснат от 200 на 300 милиона пътници през следващите 10 години. Ще приемем доставката на допълнителни 300 самолета. Никоя друга авиокомпания в света няма да направи това.

Предстоящото лято - един добър, но не съвсем, сезон
Тоест, очаквате летищните такси в София да бъдат замразени или намели?
- Да, трябва да се намалят. Да се намалят наполовина, защото са твърде високи. За мен е много по-евтино да разпределя капацитет за Полша или други страни от Балтика, отколкото в София. Идвам от Унгария. Срещнах се с унгарското правителство, с което въвеждаме план за растеж от 5 до 10 години, за да развием Будапеща. Отивам също в Тирана, където минахме от липса на полети до 3 милиона пътници. И причината е, че летището и правителството работят с нас за намаляване на разходите.
А какво да кажем за Варна и Бургас?
Смятаме, че има възможност в Бургас да базираме 2 самолета и да докарваме почти 1 милион пътници. За Варна смятаме, че има шанс да достигнем половин милион пътници.
Проблемът, който имаме в Бургас и Варна е, че те са ограничени от монопола на "Фрапорт" (концесионерът на двете летища - бел. а.). Бих казал, че "Фрапорт" е най-голямата заплаха за туризма във Варна и Бургас след COVID. Те задушават и двете летища.
Мисля, че намалихме трафика и на двете летища с 50%, защото те увеличиха таксите със 70%. Мисля, че това е национален скандал. И мисля, че вие и вашите колеги трябва да посочите това.
Бургас и Варна, и в двата града съм бил, са красива част от света. Те трябва да се състезават с гръцките острови по отношение на туристите, но не са в тази ситуация. И за съжаление, докато правителството не се задържи или действително не се намеси, мисля, че бъдещето не е добро и за двете летища в момента.
И ако намалят таксите в Бургас и Варна, ще добавим капацитет. Това е в нашия план.
А интересувате ли се от регулярни полети от и до Бургас, които обаче да са целогодишни, не само през лятото?
- Смятаме, че в момента има редица проблеми и на двете летища. Таксите са твърде високи и двете летища са много, много сезонни. Така че има много чартърни полети в пика, но от септември нататък има липса на полети. Това се дължи изцяло на факта, че таксите са твърде високи.
А как работите с концесионера на летището в София?
- Моето притеснение по отношение на София е, когато чета за новия терминал, че ще бъде петзвезден. Това ме притеснява. Пътниците вече не искат това. Това, което пътниците искат от гледна точка на изживяването на летището, са ефективни услуги. Например, "Райънеър" от края на това лято или от началото на зимния сезон, няма да използва хартиени бордни карти. Всичко ще бъде на мобилния телефон. Така че по-голямата част от нашите клиенти - вероятно 80%, не се чекират, носят багажа със себе си, така че те искат да минат през летището много, много бързо.
Тоест, пътуването се развива. Никой не иска да прекарва времето си на летището, с най-голямо уважение към летищните оператори.
Летищните оператори смятат, че имаме нужда от петзвездно изживяване. Не. Това, от което се нуждаете, е да преминете през летището бързо. Искате ефективна линия за сигурност.
Искате да преминете бързо. Хората не искат да прекарват часове на летището.
Да, но възрастните хора не могат да се справят толкова лесно с мобилните телефони и може би за тях ще е усложнение, че всичко трябва да бъде в техния телефон...
- Не мисля, че сте много справедлива. Повечето от най-разумните ни клиенти и клиентите, които винаги успяват да се възползват от разпродажбите ни веднага щом излязат, са по-възрастните ни клиенти. Така че мисля, че сте малко несправедлива към тях.
Започнахте активно да оперирате от софийското летище през есента на 2016 г. с множество дестинации. Към днешна дата как оценявате резултатите?
- Разочарован съм, че нямаме повече от четири самолета в София. Вие сте държава от малко над 6 милиона, а столичният район на София е вероятно 1-5 -1.8 милиона души. По това София е много сходна по размер с Дъблин. А в Дъблин имаме 35 самолета. В София имаме 4. И това е, защото, за съжаление, София през последните години просто не е конкурентоспособна.
Смятаме, че тук има възможности за развитие, но те зависят от това как летището и правителството работят с нас.
Поръчали сте още самолети, но доставките след пандемията се бавят. Как вървят към днешна дата доставките?
- Не растем толкова бързо, колкото очаквахме. През 2024 г. превозихме 200 млн. пътници, тази година ще са 206 млн. Тези 29 самолета, които не получихме тази година, ще ги доставим през следващата. Така че има пауза от една година, в която няма да увеличаваме общите числа. Това не означава, че няма да растем на определени летища, тъй като ще вземем капацитет от летища, които са твърде скъпи и ще ги разпределим към летища, с които работим.
Накъде ще вървят цените на билетите тази година?
- Е, това ми е много трудно да го кажа. А и в момента нямам право да коментирам тарифите. Цените ни паднаха миналото лято - с 10%, а не очаквахме това. Следващата ни актуализация на пазара ще бъде през май.

Дейвид О'Брайън, "Райънер": Когато стъпим на пазара, цените падат
Основателят на компанията Майкъл О'Лиъри каза преди известно време, че "Райънеър" трябва да бъде "Амазон" на пътуванията. Какво стана с този план?
- Мисля, че сме това. Ако погледнете, ние сме най-посещаваният уебсайт в света. Ние сме това, което направихме по отношение на приложението за телефон. Всъщност работихме много тясно с "Амазон" и AWS (Amazon Web Services - бел. а.).
И те често ни казват, че в това, което правим по отношение на технологиите, сме на светлинни години пред всички наши конкуренти. Имаме най-доброто приложение в индустрията. Цялата ви информация е там. Ние ви предоставяме информацията до вашата врата.
Вече имаме нови услуги в приложението. Прави се препоръка, например, къде да седнете, за да можете да поръчате кафето или сандвича си предварително. Не е нужно да чакате нашия летателен екипаж. |
Така че мисля, че по отношение на пътуванията ние сме това, което е "Амазон" в продажбите. Инвестираме значителна сума пари в развитие на технологиите, а в ИТ екипа ни са наети близо 1000 души. Наричаме този отдел Ryanair Labs.