Андрей Зографски, "Спаси София": Червената зона ще е по-малка от синята, а жълтата - през уикенда

Андрей Зографски, "Спаси София": Червената зона ще е по-малка от синята, а жълтата - през уикенда

Андрей Зографски
Андрей Зографски
  • Червената зона ще е по-малка от синята, основно - в историческия център на града.
  • Цената на винетните стикери в червената зона може да се увеличи минимално, но идеята е друга - да се освободят паркоместа именно за хората, живеещи там.
  • Предвиждаме три подземни паркинга в центъра - единият ще е под площад "Възраждане" за хиляда коли.
Синята зона в София е запълнена средно 94%, а в часовия диапазон между 11 и 17 ч. - до 100%, установи общинско проучване отпреди година. Половинчати решения като нискоемисионна зона само през зимата не дават ефект при 800 хиляди коли със софийска регистрация. Андрей Зографски от "Спаси София" е зам.-председател на общинската комисия по транспорт и скоро с колеги ще внесе в Столичния общински съвет проект за цялостна реформа на паркирането в града. Той е израснал в Скопие, завършил е финанси и финансов мениджмънт в Любляна и като студент се интересува от инфраструктура и градоустройство. Още тогава се запознава с основателите на софийското сдружение "Спаси метрото", което прераства в "Спаси София".
Преди дни кметът Васил Терзиев заговори за по-скъпо платено паркиране в центъра. Това ли е идеята за червена зона, за която вие подготвяте проект?
- Истинате е, че реформа на паркирането не е правена от 2012 г. и към днешна дата параметрите на зоните за платено паркиране са неадекватни. Центърът е затрупан от много приходящи автомобили, служебните абонаменти са прекалено много, а почти всички институции неправомерно заемат паркоместа. Всичко това трябва да се промени, за да може жителите в центъра да имат повече спокойствие, но и за приходящите да има повече свободни паркоместа.
Основен наш фокус и приоритет е да подредим града - да се сложи ред в паркирането и едновременно с това да подобрим чувствително градския транспорт като алтернатива на автомобилите, както и да започне наистина амбициозна програма за строителство на нови етажни паркинги. Затова ние предлагаме тази реформа на паркирането вече пет години. Внесохме я и в миналия мандат и получи подкрепа, но за някои нейни части.
Само един компонент от тях е въвеждането на червена зона в историческия център. По искане на живеещите променяме работното време на зоната в строгия център и тя ще важи от 9 ч. сутринта до 21 ч. (сега е 8 до 20 ч). Тази мярка ще защити живеещите в центъра, така че да могат да намират по-лесно паркоместа.
Наблюденията показват, че сутрин преди 9 часа няма сериозно натоварване в центъра, за сметка на вечерно време, когато хората идват с кола на театър, ресторант или кино. Искаме да ги стимулираме да не идват в центъра с кола, защото градският транспорт е добре развит, а обективно няма място за безкрайно много коли в историческата част на София.
Вечерта и уикендите имаме сериозно претоварване на центъра, когато за живеещите е трудно да намерят места за паркиране. Затова и червената зона ще работи всеки ден, включително и в неделя.
Работим и скоро ще предложим за обсъждане с гражданите пакет от мерки, които не се отнасят само до центъра, но и за част от кварталите, като промяната на правилата цели да подреди градската среда, да внесе ред в движението и да подобри условията за живот. Смятам, че софиянци отдавна проявяват нетърпимост към масовото нарушаване на правилата и недоволстват срещу паркирането по тротоари, зелени площи и детски площадки.
Червената зона с по-висока такса ли ще бъде?
- Със сигурност трябва да бъде. Има няколко обективни критерия, които следим и анализираме, които могат да дадат посоката. Още не е взето финалното решение, но личното ми мнение е, че трябва да бъде около 4 лева/час.
Както казах, цената на зоната не е променяна от 2012 г., когато средната заплата в София беше три пъти по-ниска от сегашната. Тогава една средна заплата е стигала за купуването на 500 часа паркиране в центъра, докато в момента това число е над 1500 часа.
Зоните за платено паркиране отдавна не работят на пазарен принцип и не изпълняват ролята си да регулират паркирането.
Това означава, че ценово паркирането в центъра е три пъти по-достъпно отколкото преди 10 години, а не би трябвало да е така.
В Плана за устойчива градска мобилност (бел.авт. - стратегически документ в сферата на транспорта, приет от общинския съвет) е заложено, че ако средната запълняемост на зоната е над 85%, то нещо трябва да се коригира - да стане ценово по-недостъпна, тоест да се приложи пазарния принцип на търсене и предлагане. След като имаме толкова високо търсене е нормално цената да се коригира в условията на изключително ограничено предлагане на паркоместа в центъра.
Червената зона ще бъде сегашната синя ли?
- Не, по-ограничена ще е - само някои от подзоните в синята зона показват параметри, които обуславят преминаването в червена.
Основно става въпрос за историческия център, т.е. една малка зона северно от бул. "Дондуков" до ул."Екзарх Йосиф", първи градски ринг, тоест по бул. Васил Левски" и с издатък по "Ген.Гурко" до бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" - НДК -бул."Скобелев" - бул."Христо Ботев" и обратно до ул."Екзарх Йосиф". Районът около Докторската градина вероятно също ще бъде част от червената зона по искане на живеещите там.
За живеещите в червената зона цената на винетните стикери ще се вдига ли?
- Както казах, основната ни цел е да направим живота на жителите в центъра по-спокоен. В този контекст, ако изобщо има увеличение на цената на винетния стикер, то ще бъде наистина минимално, колкото да се постигне обективен баланс със синя и зелена зона, защото не искаме да се получи механично преливане на трафика към съседната по-евтина зона.
Правилата са измислени така, че да се подобри качеството на живот в целия град и да не се стимулира ползването на кола в центъра, където има три линии на метрото и десетки на наземния градски транспорт.
Синята и зелената зона основно са натоварени с коли на живеещите там.
- Точно затова се измерва запълняемостта във времевия отрязък от 10 до 16 часа, когато се предполага, че живеещите са на работа и паркират основно приходящи.
Другата изключително важна промяна е окрупняване на сегашните подзони за паркиране с винетни стикери. Обмисляме да оформим две или три (от сегашни шест), за да имат жителите по-голям пространствен периметър, където имат право да паркират.
Това е изключително важно, да речем, за сегашната трета подзона (около НДК и бул. "Патриарх Евтимий"), където има над 700 места дефицит, докато в същото време в съседната четвърта подзона (около Народния театър) има места в излишък. С обединяването на подзоните в по-големи граници ще балансираме натоварването и ще дадем възможност за повече гъвкавост при паркиране.
А предвижда ли се разширение на синята и зелената зона?
- Всъщност ние от две ще предложим зоните да станат четири вида. Червената зона - в строгия исторически център; синя, която концентрично да се разширява около червената. Тя ще се увеличи, защото, примерно, бул. "Македония" в момента е зелена зона. Няма как червена и зелена зона да граничат, защото всички ще бягат в зелената (1лев/ч) и там ще се влоши качеството на живот. Затова зоните трябва да се разширяват концентрично.
Жълта зона предлагаме в почивните и празнични дни в районите "Банкя" и "Панчарево", защото тогава там се струпват много коли.
Предвиждаме разширение на зелената зона в кварталите, където от години се води тази дискусия и има както обществено очакване, така и обективна транспортна нужда - "Стрелбище" "Изгрев", "Слатина", "Красно село", "Сердика". Това многократно е обсъждано както с жителите, така и с районните кметове.
А ако има отпор от гражданите, които не искат?
- При очевидната липса на полиция в града хората трябва ясно да разберат, че няма друг контролен орган, който който може да вкарва ред в движението, освен общинският Център за градска мобилност (ЦГМ). Но той няма правомощия да се занимава с райони, където няма въведена (платена) зона. Не може тази анархия да продължава - да се газят зелените площи, да се паркира на тротоарите...
Нови паркинги в центъра предвиждат ли се?
- Ние скоро ще представим програма за нови паркинги, която стъпва на няколко стълба.
​​​​​​​Проучихме 300 общински терена, подходящи за изграждането на етажни гаражи, след което ги сведохме до 30 най-приоритетни за цяла София.
В центъра работим за три нови подземни гаража - единият ще е под ул. "Гурко" между националния стадион и Спортната палата. Втората възможност е под площад "Възраждане". И има проект, в момента правим задание да се преработи, за да слезем на няколко нива под земята. Там потенциалът е огромен, може би, за над 1000 паркоместа, но това ще бъде скъпа и дълга инвестиция, защото на практика това е като изграждане на метростанция, а тя се строи около три години. И под бул."Мария Луиза" между "Лъвов мост" до Централна гара цялото пространство може да стане паркинг, но този проект е в съвсем начален етап.
Има и друг важен приоритет - сериозно ще намалим служебните абонаменти. Те са около 2000 служебни паркоместа и допълнителни над 1000 узурпирани от институциите, т.е. общо 3000 паркоместа.
От служебните абонаменти общината какви приходи получава?
- Повечето институции плащат нула лева. Народното събрание е най-фрапиращият пример за превзети публични терени, при това в самото сърце на града. Парламентът се измести в стария Партиен дом, но паркингът на площад "Александър Невски" остана, както и този на площад "Желю Желев".
И Столичната община, и Центърът за градска мобилност получават нула лева за тези 350 паркоместа, които депутатите са превзели.
Върховният административен съд e завзел целия тротоар по бул. "Александър Стамболийски", отсреща пред Министерството на културата тротоарът също е окупиран от коли. Изключително фрапиращ случай е Министерството на транспорта, което има 18 паркоместа на ул. "Гурко", които са с някакъв договор между г-н Борисов, когато беше кмет (2005-2009 г.) и тогавашния министър. Това отдавна е неправомерно и общината не прави нищо за този паркинг близо 20 години. Искаме да освободим тези паркоместа и да ги върнем за свободно ползване от гражданите.
Това ще стане като въведем много по-строги ограничения за максималния брой места в режим на служебен абонамент, които се допускат на даден адрес. Вече сме разработили методиката и очакваме подкрепа от обществото и политическите партии в общинския съвет.