Майкъл Макграт, еврокомисар: И средствата на ЕС за отбрана са обвързани със законността в България

Майкъл Макграт, европейски комисар за демокрацията, правосъдие, върховенството на закона и защитата на потребителите, бе в понеделник на работно посещение в България, което означава срещи с ресорни министри и парламентарни комисии, но не и с премиера или президента. Разговаряме в София за първите му впечатления от контактите с редовно правителство и в контекста на последните процеси в правораздаването и загубата на стотици милиони евро за българската икономика от бавенето на реформи по Плана з авъзстановяване.
Комисар Макграт, програмата на работното ви посещение в София показва, че то има по-скоро делови, отколкото политически, характер. Каква е Вашата оценка за ситуацията в България в сектора на вашите отговорности, кой е най-спешният проблем, който трябва да бъде решен?
- Това е част от контактите ни с българските власти и е много добра възможност за ангажиране с ключови фактори по въпроси като Плана за възстановяване и устойчивост и усилията на България да получи втория транш по него.
Срещите са възможност да получа нова информация за изпълнението на препоръките от Доклада за върховенството на закона от 2024 г. След няколко месеца ще бъде публикуван докладът за 2025 г. и сме в етап на приключването на подготовката му. Като част от това преглеждаме - както в България, така и в другите страни - оценката на изпълненото от препоръките от юли. В България това се случва в контекста на политическа промяна и това има отражение, включително чрез решения на Конституционния съд.

Европейският комисар: Няма напредък за политическата независимост на антикорупционната комисия и ВСС
По някои правосъдни реформи има отстъпление и имам възможност да разговарям за това на срещите си в София, да чуя от министъра на правосъдието Георги Георгиев, от вицепремиера Томислав Дончев тяхното мнение, ангажираността им с прилагането на важни реформи. Става дума за различни сектори, особено за върховенството на закона, каквито са Висшия съдебен съвет, продължителното командироване на съдии и др.
Обсъждахте ли казуса с Теодора Георгиева, българският представител в Европейската прокуратура (EPPO)? Това, разбира се, е независима институция, но нейният случай пряко засяга правораздаването в България и политическата намеса в него?
- Да, беше в обсъжданията, но в най-общ план, защото българското правителство, Европейската комисия и аз като ресорен комисар уважаваме независимост на на EPPO. Процесите по този случай трябва да протекат по нормалния път. Европейската комисия бе уведомена след последните събития, но не участва пряко в тях, за да се позволи на EPPO да действа напълно независимо и безпристрастно.
Смятате ли, че този случай трябва да попадне в новия Доклад за върховенството на закона или го възприемате като нещо, случващо се извън българския контекст?
- Не е взето окончателно решение за съдържанието му. Докладът следва обичайната за него структура - да оцени четирите "стълба" във всяка страна от ЕС (бел.ред. - правосъдна система, рамка за борба с корупцията, медиен плурализъм и свобода, институционални въпроси за взаимния контрол между институциите). Последните събития в EPPO и случващото се в България във връзка с прокурора са нещо независимо и развиващо се по различна "писта".

С какви инструменти изобщо разполага Европейската комисия за убеждаване на националните власти да проведат необходимите реформи, ако вътрешни интереси в страната спират този процес? Механизмът за сътрудничество и проверка, например, бе прекратен през септември 2023 г., включително защото се оказа неефективен в тази посока, Докладът за върховенство на закона като че ли също не действа мотивиращо и не постига нежния резултат?
- Имаме доста силен набор от инструменти. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен поиска от мен и от колегата ми за бюджета Пьотр Серафин да подсилим връзката между препоръките в Доклада за върховенство на закона и достъпа до фондовете на ЕС.

Еврокомисар Макграт: Съдебният съвет и антикорупционната комисия трябва да са в дневния ред
Това се случва в контекста на началото на преговорите за следващата Многогодишна финансова рамка (бел.ред. - по-популярна като "бюджета на ЕС" за седемте години от 2028 до 2034; Комисията ще направи формалното си предложения за нея през юли 2025 г.). Но и в момента имаме важни инструменти - механизмът за обвързване достъпа до еврофондове срещу изпълнение на определени задължения и отговорности, включително по Хартата на ЕС за основните права, процедури за установени нарушения, части от Плана за възстановяване и др.
Докладът за върховенство на закона е в ядрото на всичко това, понеже той съдържа и препоръки за постигане на положителни промени. В София това е и посланието ми към правителството - тук сме, за да помогнем, всички комисари искаме да постигнем с вас позитивни резултати в реформите, така че правораздавателната система да е напълно годна да изпълнява предназначението си, да е напълно независима, върховенството на закона да се спазва във всички аспекти.
Това е описано в чл. 2 на Договора за ЕС и сме готови да предоставяме всякаква необходима помощ за спазването му. В Европейската комисия имаме предимството да виждаме нещата в по-широк и комплексен план - за всичките 27 държави членки - и с този опит можем да помагаме на всяка една от тях, включително България, за изпълнение на препоръките.

Възможно ли е такава кондиционалност, за която споменахте, да се прилага и при достъпа на страните членки до новите програми и фондове на Европейския съюз за финансиране на сигурността и отбраната?
- Всички фондове на ЕС са обхванати от този механизъм. В него е вграден принципът, че финансовите интереси на ЕС може да бъдат поставени под риск и това ясно е цитирано в решения на Съда на ЕС.
Ще повторя отново и по този повод - готови сме да помагаме по всякакъв начин, а председателят Фон дер Лайен вече каза, че спазването на закона не е някаква опция, която определени страни да си подбират дали да спазват. Не е възможен À la carte (бел.ред. - да си подбираш като от меню в заведение) подход. Всяка страна е поела ангажимент с влизането си в ЕС по Договора за ЕС да спазва върховенството на закона, да уважава решенията на Съда на ЕС и очакваме от всяка страна да се държи точно по този начин. Помагаме да се подсилва връзката между върховенството на закона и достъпа до всякакви фондове на ЕС.
Част от отговорностите Ви е защита на ценностите и демокрацията в ЕС и под това досега се разбираше изключително действия на страни като Русия, Китай, Иран... Но вече и хора във властта във Вашингтон водят кампания за промяна на политическия режим в Европа. Какво трябва да се направи?
- Винаги защитаваме общите ни ценности и председателят Фон дер Лайен ми възложи да продължа работата по Европейския щит за демокрацията (бел.ред. - предложение от 2024 на Европейската комисия за подсилване на демокрацията чрез борба с чуждестранното влияние, дезинформацията и други заплахи за демократичния процес). Продължава работата и очакваме тя да приключи в следващите около 6 месеца.

Новата Еврокомисия обещава сигурност и инвестиции: как разпределението вътре ще ги осигури
Ценностите ни са във фундамента на нашия съюз, правно задължителни са за всички в ЕС и многократно са утвърждавани от Съда на ЕС. С всички международни ангажименти полагаме усилия да защитаваме и прокарваме ценностите на съюза. Не се опитваме да ги налагаме на другите извън нашия съюз, но при възможност винаги ги показваме предимствата им.
Част от защитата на демокрацията са независимите и професионални медии. Виждате ли нужда европейската комисия да започне директно да подпомага такива медии в страните членки, без посредничеството на национални правителства или институции?
- Знам, че медиите са под натиск по света, включително финансово и поради онлайн платформите, които привлякоха огромен дял от рекламните приходи. Виждаме и че медиите са притискани от държавни фактори в някои страни от ЕС, а плурализмът, свободата и независимостта на медиите са фундаментални за успеха на демокрацията.
Затова имаме Закон за медийната свобода на ЕС, който ще влез ев сила през август 2025 г., Директивата срещу SLAPP делата против медии и журналисти, която трябва да бъде включена в националното законодателство в следващата около една година, ще търсим какво още можем да направим за защита на журналистите по Програмата за гражданите, равенството, правата и ценностите (CERV)...
Ще трябва да се съобразим с този проблем в преговорите за следващия бюджет на ЕС за местата, където независимите медии са под силен натиск - да им се помогне, като в същото време винаги се съхранява тяхната независимост.
Защитата на върховенството на закона и свободата на медиите е задача и за младите европейци, за Европа, в която искат да живеят. Вашето послание към тях?
- Да не забравят, че са българи и европейци. Посланието ми е максимално да се възползват от ползите от членството в ЕС, от свободата да пътуват, учат и работят във всяка страна от съюза, да разбират, че има най-различни програми в тяхна помощ... Да ценят богатството и разнообразието на Европейския съюз. Имаме фантастичен съюз и много голям общ пазар, възползвайте се изцяло от възможностите му.