Алиция Вуйчик-Голембьовска, "Райънеър": От правителството зависи да удвоим трафика до България

Алиция Вуйчик-Голембьовска, "Райънеър": От правителството зависи да удвоим трафика до България

Алиция Вуйчик-Голембьовска, "Райънеър": От правителството зависи да удвоим трафика до България
Ryanair
  • Искаме да удвоим трафика си до България
  • Няма отговор от управляващите в България ще спаднат ли летищните такси
  • Въвеждането само на дигитални бордни карти е отложено за зимата
"Където стъпим, цените падат". С такава заявка през 2011 г. най-голямата европейска нискобюджетна авиокомпания "Райънеър" (Ryanair) навлезе и на българския пазар. Тази заявка се оказа вярна, но и до днес компанията се оплаква от високите летищни такси, с които обяснява по-слабия си растеж на местния пазар за разлика от други. Междувременно тя отчете 200 млн. пътници, превозени през изтеклата финансова година в края на март, което определя като крайъгълен камък в бизнеса си. Как ще се развива на българския пазар - за това разговаряме с Алиция Вуйчик-Голембьовска, ръководител на комуникациите в компанията.
Как обяснявате този резултат за 200 млн. превозени пътници?
- Това беше част от нашата стратегия за растеж. Планираме да го разширим, за да можем да превозваме до 300 милиона пътници през следващото десетилетие. Така че това е просто още един важен етап в нашия план за развитие. И като най-голямата авиокомпания в Европа, ние постигнахме този важен етап, като предложихме най-обширната мрежа за връзки в цяла Европа.
Какъв брой пътници, превозени до и от България, ще се счита за крайъгълен камък?
- В този момент превозваме малко над 3 милиона пътници до и от България годишно. И бяхме в София точно този март, за да представим нашия план за по-нататъшен растеж и развитие. Защото сме способни и бихме искали да се разраснем допълнително в България, за да удвоим трафика си до дори 6 милиона годишно. В този момент обаче сме в позиция, в която не можем да се разраснем толкова, колкото искаме, в България поради високите летищни такси.
И по време на посещението ни в България представихме нашия план за развитие на правителството. Надяваме се, че той ще доведе до положителен резултат и правителството ще подкрепи намаляването на таксите и ще ни помогне да продължим да растем в България. Но досега нямаме никакви отговори.
Въпреки това ние все още растем в България. Все още се развиваме. Наскоро открихме два маршрута за това лято от София - до Пиза и Франкфурт. Така че растежът ни продължава, вярваме, че може да бъде много по-голям.
Какво е развитието на бизнеса на "Райънеър" в България в сравнение с това, което планирахте, когато стъпихте на него през 2011 г.?
- Когато влязохме, започнахме с доста скромни числа в сравнение с това, къде сме сега. И можем да кажем, че както "Райънеър", така и България са се променили значително оттогава. Израснахме за повече от десетилетие до най-големия превозвач в Европа. Непрекъснато търсим нови места. България се превръща в ново място не само заради красивия Черноморски регион, но и заради възможностите за ски с летището в Пловдив. И има потенциал за по-нататъшен растеж като нова целогодишна дестинация. Ние също го осъзнаваме.
Така че е трудно да се каже как си представяхме растежа на България преди повече от 10 години и къде е той сега. Но можем да кажем, че сме много щастливи да сме в България и просто искаме да се развиваме още повече. Вярваме, че има потенциал за растеж и в България, точно както в целия регион на Централна и Източна Европа. Нашият план е да удвоим присъствието си в целия регион през следващите години.
Какви са плановете ви за развитие в региона в близките 1-2 години?
- Можем да растем много бързо в България при условие, че летищните такси са по-конкурентни. Защото това, което виждаме в цяла Европа, е как летищата, правителствата, регионите намаляват местните данъци, летищните такси, само за да станат по-привлекателни за трафика, за авиокомпаниите, за да привлекат повече туризъм, повече бизнес, което, разбира се, се превръща в повече работни места.
Така че наистина е в интерес на страната правителството да създаде среда, която помага на авиокомпаниите да се развиват. В България има няколко летища и вярваме, че всяко едно от тях все още е в процес на наистина голям растеж. От наша гледна точка е възможно да удвоим трафика си много бързо, след като се осигури средата за този растеж.
С колко е необходимо да бъдат намалени летищните такси?
- Това е нещо, което обсъдихме директно с правителството и с летищата. Но това, което мога да кажа, е, че правителствата в много европейски страни сега преразглеждат тези такси, разглеждат предлаганите от тях услуги. Съвсем наскоро скандинавските пазари започнаха да преразглеждат политиката си, позволявайки по-добър достъп на авиокомпаниите.
В България сме в ситуация, в която тези такси растат вместо да намаляват. Така че е въпрос дори просто да не се върви срещу европейската тенденция, а може би да се опитаме да се придържаме към нея.
Можем ли да очакваме нови маршрути за вашата зимна програма от България?
- В момента все още сме в процес на разработване и развитие на нашия зимен план, така че не мога да потвърдя нищо. Мога обаче да кажа, че се надяваме, че ще можем да обявим добри новини на нашите български пътници.
Какъв ефект очаквате от новите мерки - глоби за закъснения на пътници, само електронни бордни карти и т.н.?
- В момента не сме въвели само онлайн бордни карти. Това беше отложено за зимното разписание. Така че все още го одобряваме. Това е вид недоразумение, което се разпространява в медиите, защото преди няколко седмици обявихме, че отлагаме преминаването само към дигитални бордни карти до зимното разписание.
Това е така, защото лятото е изключително натоварено и искаме нашите пътници да се чувстват комфортно, когато пътуват, особено през летния период. Затова решихме да преместим това решение през зимата, която традиционно е по-малко натоварена, за да дадем и на пътниците повече време да се адаптират към тази идея. Все още не сме я въвели напълно.
Промени ли горещата вълна през последните две години поведението на вашите клиенти?
- Не виждаме никакви промени, свързани с това, но виждаме по-общи промени в тенденциите при пътуване. На първо място, виждаме, че пътниците не търсят само летни дестинации, а търсят пътувания навсякъде.
Така че много страни, които обикновено се свързваха само с най-горещия летен сезон, сега се посещават много често през ранна пролет и късна есен. Говорим за случаите на Хърватия, а също и Испания, Италия. Хората ходят там през цялата година и също така започват да се интересуват от месеците, които са преди или след традиционния период на ваканция. Тези дестинации привличат пътуващи през март, април, юни, октомври, когато има по-малко хора там, а и цените са по-добри. Това показва, че туризмът става целогодишен сега, не е силно разделен на сезони.
Кои са трите най-желани дестинации за това лято за европейските пътешественици, ако се съди по вашите резервации?
- Традиционно хората пътуват до Италия, Испания, Хърватия. Това са трите най-големи пазара от наша гледна точка, както и Гърция. Така че можем да кажем, че са четири.
Разбира се, тези пазари се различават малко, когато се гледа от различните страни, но определено това са водещите пазари в момента.
Виждаме, че има нарастваща популярност на остров Малта, а също така има растеж и в Албания.
Ето защо виждаме огромен потенциал и в България, защото хората посещават традиционни дестинации като Италия, Испания, но търсят и някои нови дестинации, като неоткрити скъпоценни камъни.
Според нас България е един от тези неоткрити бисери, които предлагат страхотни възможности за пътуване, както и за приятен престой на плажовете край Черно море, но и за каране на ски, опознаване на страната, която има много богата история и е много приятно да се пътува из нея. Ето защо вярваме, че България може да се превърне в още една от тези наистина хубави летни дестинации през предстоящия сезон.