Коста Каракашян, хореограф: Иска ми се съвременният танц да е по-радикален, но по достъпен начин

|
Коста Каракашян е режисьор, продуцент, хореограф и писател. Завършва бакалавър по "Съвременен танц" в Колумбийския университет в Ню Йорк, а след това магистратура "Права на човека и демократизация" в Глобалния кампус за права на човека във Венеция. Преди няколко години се връща в България и основава Karakashyan & Artists, а сред известните им танцови проекти са имърсив спектакълите "Кухня" и "Последният залез" в Регионалното депо за неопасни отпадъци - Габрово. Каракашян е член на Европейската филмова академия, а миналата година беше отличен от Berlinale Talents.
На 6 юни в залата на Военен клуб - Пловдив той ще бъде премиерата на новия му спектакъл INSERT COIN / PLAYER ONE, който е част от програмата на One Dance Festival. В него участват Емилия Тончева, Биляна Цолова, Нели Георгиева и Александър Гочев. Пресъздавайки интерактивно пространство с помощта на танца, театъра и видеоигрите, спектакълът се разгръща като дигитална игра, в която зрителите ще се срещнат т. нар. NPC - неигрови персонажи, за да се превърнат в основни участници в нея.
"Дневник" се включи в една от репетициите, а Коста Каракашян разказа как се е родила идеята за спектакъла, за посланията, които иска да предаде, както и за предпремиерата на своя късометражен филм "Те".
Как се роди идеята за спектакъла, който изследва дигиталното пространство чрез средствата на сценичното изкуство?
- Идеята се роди, когато ме поканиха от One Dance Festival да работим заедно. Техните проекти винаги се открояват със силен социален контекст, представен по много фин съвременен начин. Казах си, че искам да създам нещо, което да провокира публиката с нестандартно преживяване. Запитах се къде прекарвам най-много време и в съзнанието ми веднага изплува онлайн пространството и по-конкретно всички хора, с които комуникираме дигитално. Хора, които може би виждаме само като образ, зад който не знаем какво точно се крие. Така започнах да изследвам архетипите, които онлайн привличат най-много внимание и ми попаднаха видеа на хора, които се преструват, че са персонажи от видеоигри, т. нар. NPC-та.
Т.е. затова се казват неигрови персонажи?
- Да, това са тези герои в една видеоигра, с които комуникирате, когато например ви дават някакъв меч и ви казват: "Продължи натам", но като играещи не можете да ги изберете и да влезете в тяхната роля, а само да комуникирате с тях.
Може ли да разкажете малко повече за персонажите в спектакъла или предпочитате да бъде изненада за публиката?
- Може би малко. Спектакълът включва четири персонажа, които са вдъхновени от онлайн пространството. Има персонаж, който ухажва и кани публиката да прави секс с него и да се забавлява. Друг, който обещава, че ако зрителите си изхарчат парите, ще имат възвращаемост на инвестицията. Третият персонаж спекулира със зодии и карти Таро, защото вече има хора, които онлайн гледат на Таро. И четвъртият персонаж е много типичен женски образ, който виждаме в момента - мотивационен лайфкоуч, който ни дава увереност, че сами определяме съдбата си. Интересно е да спомена, че до няколко дни персонажите ще имат свои собствени "Инстаграм" акаунти, където ще започнат да комуникират и да качват съдържание, и първите 15 минути от спектакъла ще бъдат лайфстрийм в техните профилите.

Публиката обаче не е само наблюдател. По какъв начин тя става част от спектакъла?
- Спектакълът е много интерактивен заради това, че публиката може да има индивидуална комуникация с персонажите и да зададе свои въпроси, да получи някаква провокация. Но също така публиката в ключови моменти избира кой персонаж да бъде елиминиран и по този начин става съучастник в тази борба, в която в момента онлайн всички участват - за повече внимание, повече последователи, повече лайкове. Но вниманието не може да бъде насочено към всички, защото докато обръщате внимание на един, не обръщате внимание на друг и това е нещото, което изследваме.
Според Вас доколко наистина сме станали подвластни на живота си в дигиталната среда?
- Според мен влияе много на нашата оценка и самооценка, как се справяме с живота, защото я пречупваме през това какво качваме и колко хора го лайкват. В същото време правим оценка на хората отсреща на базата на техния онлайн живот. Вече няма как да се откъснем от нея изцяло. Освен това на втори план са и самите емоции, които излизат онлайн. Наскоро видяхме случаи, в които се продава незаконно съдържание с насилие над животни и хора. Насилието е нещо, което присъства много в дигиталния живот и това беше тема, която, започвайки спектакъла, несъзнателно засегнахме. Насилието като някакъв вид забавление, развлечение, нещо, което възбужда, вълнува. Затова насилието в спектакъла е показано през комичните битки от старите видеоигри, но накрая кара публиката да си зададе въпроса, гледайки тези персонажи, които се убиват - защо ми е толкова забавно и интересно.

Александар Георгиев, хореограф: Чие бъдеще живеем днес?
Къде е тънката граница между смешното и сериозното в спектакъла? И може би извън него?
- Ролята на спектакъла е през смешното да засегне сериозното, защото съм забелязал, че хората слушат, когато не усещат, че ги поучаваш. Много е важно да влезеш през някаква неочаквана емоция, било то забавление или смях, и след това да засегнеш сериозна тема.
Особено в съвременния танц си поставям за цел да избягам от тази тежка сериозна аура, която винаги сме свикнали да виждаме.
Вие как възприемате съвременния танц и какви са историите, които искате да разказвате?
- Бих казал, че ми се иска съвременният танц да е по-радикален, но по достъпен начин, защото забелязвам, че много от темите, които засяга, са теми, в които хората не могат да се припознаят заради езика на представлението или посланието. Малко се губи силата на това изкуство, което може да бъде много първично и въздействащо. Представленията често ни поучават по много хитър начин и са пълни с много детайли, които се губят от публика, която не е свръхзапозната със съвременния танц. Иска ми се съвременният танц да работи като намира общ език с по-широката публика, защото ние имаме нужда от публиката и публиката има нужда от нас.
Как Ви помага това, че се занимавате и с други видове изкуство, например киното?
- От киното си взимам погледа върху цялата визуална картина - костюмите, осветлението, как влиза публиката в пространството, всички детайли, които нямат общо толкова с движението на тялото на сцената. Освен това работя доста по-импровизационно от повечето колеги хореографи, които съм гледал. Т.е. възприемам танцовите артисти повече като актьори, които имат свобода да импровизират в задачата и ролята, а не толкова като изпълнители, на които се дава стриктна хореография. В спектаклите винаги има поле за свобода и мисля, че на тях това им допада. Много ми е важно да има и ясно послание в работата ми, да не се засегне една тема, а после публиката да не знае как да отговори на нея. Затова по някакъв начин искам да ги хванем за ръка и да им кажем как се чувстваме като артисти по тази тема.

Става ли българската публика по отворена към такъв тип изкуство?
- Бих казал, че да. Пример за това са последните ни имърсив проекти като "Кухня", както и "Последният залез", който беше доста мащабен спектакъл в Габрово на Регионалното депо за неопасни отпадъци, където наистина успяхме да разкажем една история за бъдеще, в което няма чиста вода и чист въздух и публиката много се припозна в каузата. Хората бяха наистина искрено развълнувани, че някой ги е завел на депо за отпадъци да гледат танцов спектакъл. Бих казал, че нашата публика сама ни намира и тя е отворена към такъв тип преживяване. Рядко се случва да дойде някой, който да не е подготвен, че ще бъде по-различно преживяване.

Бразилският хореограф Лиа Родригес е първият обявен гост на One Dance Festival 2025
Наскоро също представихте нов имърсив спектакъл - The Back Room.
- The Back Room е ново начинание, в което вкарваме имърсив преживяването в нощните клубове, защото там също виждам поле за много силни емоции, отново през забавлението. Концепцията е в рамките на една вечер навън да може да изследвате себе си и да намерите нещо ново и непознато. Първото издание беше като тест. Дойдоха три пъти повече хора, отколкото очаквахме и това беше супер, защото ни даде стимул за следващото издание, което скоро предстои, за да вдигнем енергията и капацитета и да е наистина силно преживяване.
Споменахме, че след One Dance Festival INSERT COIN / PLAYER ONE ще бъде показан и в София, но отново няма да е на обичайната сцена, която хората биха очаквали.
- Точно така. В София на 16 и 17 юни наш домакин ще бъде клуб "Дом". Място, което има много силна визуална среда, място, което носи духа на нощния живот, а също така и духа на компютърните игри. Искам публиката да се потопи в тях и ще бъде интересно да адаптираме спектакъла към архитектурата на пространството, заради бойните сцени и интерактивните сцени, в които публиката определя динамиката на танцьорите.

Преди време си бяхме говорили, че имате мечта да направите филм, а тя вече се реализира. Разкажете малко повече за него!
- Предстои предпремиерата на филма "Те". Сценарият е написан от мен и от Симеон Тодоров. Филмът е любовна история между двама мъже, които са професори в университет, но се налага да крият връзката си от колеги. Интересно е, че на всеки, на когото разказвам за сюжета, ми казва: "Това не е ли по истински случай, защото аз познавам такъв човек".
Оказва се, че една художествена история има много проявления в истинския живот.
Във филма главните роли се играят от Калоян Минев и Веселин Анчев. Още първият път, в който ги видяхме заедно, усетихме, че имат страхотна химия на екран и се шегувам, че това е първият ми "нормален" филм, защото не е танцов, а игрален - с диалог и актьори. Въпреки това имат много красива танцова сцена във филма.
Не може да избягате танците.
- Да, използваме танца като възможност на тялото да изкаже неща, които в обществото не можем да назовем с прости думи. Създаването на филма отне доста време, подготяме го от три години. Копродукция е между студио "Каракашян" и Hot Potato. Първо в нас повярваха от Национален фонд "Култура", после и фондация "Глас", защото в България доста трудно се създава куиър кино, но вече имаме дистрибутор от Италия, който е започнал фестивалния процес. В момента пиша дебютния ми пълнометражен филм, който също ще бъде на куиър тематика и ще разказва за младо момче по време на Джулай морнинг. История за онези ранни студентски години, които са много стимулиращи и определящи за всеки от нас.

Защо Ви е важно да правите куиър кино?
- За мен е много важно, защото отразява истории от моя живот и неща, през които аз съм преминал и виждам, че и самата куиър общност в България изпитва голяма нужда техните истории да бъдат показани автентично на екран. Но също така и широката публика все още не си дава сметка колко е трудно да криеш една голяма част от твоя живот и винаги да внимаваш колко споделяш на работното място, с познати и с хора, които може да не са добронамерени. В момента виждаме една консервативна вълна в Европа, правата на ЛГБТИ хората са едно от първите неща, които застават като проблем и тема за обсъждане. Затова е много важно в момента куиър киното да е смело и да показва тези човешки истории по чист начин, защото те са съвсем нормални. Това много ме мотивира.

Пропуснати милиарди: Хомофобията в България има и висока икономическа цена
Притеснява ли Ви реакцията на зрителите, защото знаете, че много от тях още не са отворени за тази тематика и вероятно си спомняте реакциите след филма "Любен" миналата година?
- Да, и с "Любен", и с филма на Лукас Донт - "Близо". Готови сме за всякакъв сценарий, но вярвам, че това е част от работата, която е нужно да се направи. Създавайки тези филми, никой режисьор не твори във вакуум. Все повече куиър истории виждаме, сега предстои и издание на "София Прайд Филм Фест", така че е важно да сме силни като движение и заедно да създаваме, защото хората, дори и един път да реагират остро, ще дойде втори, трети, пети и двадесети филм, докато това вече не е тема за разговор въобще.
Казвайки "София прайд", Вие сте бил част от тяхна кампания. Усеща ли се тази консервативна вълна все повече и в България?
- Да, в Унгария в момента е забранен предстоящият прайд, който въпреки това ще се състои. Затова тази година отново се включвам в "София прайд" и ще отговарям за младите артисти на младежката сцена. Искаме да дадем платформа на тези изпълнители, които са готови с музиката си да отправят силно послание. Защото ролята на артистите е много важна в този момент, в който хората виждат един преиначен образ на куиър общността. Важно е да покажем, че изкуството и добрите намерения са нещо, което цялата общност носи, а не тази информация, която стига през неща, които не са истински и се създава чувство на страх, особено у родителите. Изкуството е начин да покажем, че и ние сме хора, които имат важни истории, че можем да забавляваме, да споделяме и да създаваме емоционални неща и че нищо не ни различава.