Георги Шопов, строител: Купувачите на жилища плащат 3 пъти за инфраструктура и пак е некачествена

Георги Шопов, строител: Купувачите на жилища плащат 3 пъти за инфраструктура и пак е некачествена

Георги Шопов, строител: Купувачите на жилища плащат 3 пъти за инфраструктура и пак е некачествена
  • Таксите и данъците от строители трябва да отиват за инфраструктура
  • Поскъпването на строителните разрешителни веднага се включва в крайната цена
  • Решението на Общинския съвет е оборимо в съда
От години се говори, че разрешенията за строеж в България и в частност в София са твърде евтини, сравнено дори с теми в съдени държави, които не са в ЕС. Същевременно е ясно, че поскъпването им, което е факт от седмица (таксата от средно 10 лв. на кв. м разгъната застроена площ става 20 лв. - бел. а.), веднага ще се отрази в цените на жилищата, които стремително поскъпват от пандемията насам. Същевременно в града продължава да се работи наобратно - първо се правят сградите, а после някак се скалъпва и инфраструктурата, която би трябвало да е първа. Освен това тя продължава да е ангажимент на строителя, вместо да я организира и изгражда общината съвместно с доставчиците на ток, парно и вода. За ефектите от поскъпването на строителните разрешения разговаряме с Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителните предприемачи, която обединява строящи в София компании.
Какви ефекти ще има от повишението на таксата?
- Ефектът е винаги един и същ. Гражданинът, потребителят на крайната стока плаща цената. Т.е., когато се увеличат разходите за едно нещо, бизнесът увеличава цената и ние като граждани плащаме цената.
Автоматично ли се пренася поскъпването?
- Да. Няма откъде да паднат тези пари. По цял свят администрацията знае, че когато увеличи данък, такса, мито, което е много актуално в момента, крайният потребител плаща цената.
Ние от около 8 години сме изразили становище, че сме за вдигането на таксите. Проблемът какъв е? Проблемът е първо, че парите не отиват за това, за което трябва да отидат, а именно за изграждане на инфраструктура. Те отиват някъде за нещо - шадравани, пейки.
И гражданинът, който ги плаща, това е клиентът, който си купува в съответния район апартамент, не ползва благата на тези пари, а именно инфраструктура. И купувайки си апартамент, той плаща инфраструктурата три пъти.
Един път я плаща на нас, защото ние сме изнудени да я правим и я калкулираме в цената на жилищата. Втори път плащайки такси и данъци, я плаща на общината. И трети път- експлоатационните дружества го отчитат като експлоатационен разход и това е основание за вдигането на цените на тока и водата. И така гражданинът плаща три пъти едно нещо- инфраструктурата, и накрая не я получава качествено.
Къде е проблемът? Трябва да има целева сметка и тези пари, или поне част от тях, от таксите и данъците, съпътстващи строителство, да отиват в нея и с тях да си изгражда инфраструктура. Което не се прави, а по цял свят е така.
И смятате, че и сега ще продължи да бъде така?
- Категорично.
Като попитаме общината защо не правите инфраструктура, а събирате данъци и такси от строителството, те казват, че няма пари. И ние дадохме една справка, че при старата такса строително разрешение само приходите от таксата са достатъчни да се направи инфраструктурата около един парцел. А отделно много повече пари влизат през ДДС и данък печалба в републиканския бюджет.
В момента жилищното строителство плаща около 180 лв. на квадратен метър данъци и такси. Т.е., ако видите една сграда 10 хил. квадрата, тя е внесла 1.8 млн. лв. в републиканския бюджет и нищо от тях от тия пари не отиват за инфраструктура на околното пространство.
Други голям проблем е, че ако някой се хване (няма да сме ние, защото ние сме за вдигане на таксите, но за получаване на услуга срещу тях), може да свали това решение на Общинския съвет много лесно в съда, защото по закон таксите са разходно ориентирани.
Т.е., когато ти правиш една такса или я увеличаваш, ти по наредба на Министерският съвет трябва да докажеш защо вдигаш тази такса. Защото таксата не данък, тя трябва да отговаря на разходите, които се правят за дадената услуга - брой химикалки, брой заплати на служители, а данъкът е нещо, което отива в държавата за много други неща. Т.е., трябва да се вдигнат данъците, а не таксите.
Един пример ще Ви дам. Разходите за издаване на едно строително разрешение в "Обеля" е същото като в "Лозенец". А разликата в таксата за строително разрешение е повече от два пъти, което не е обосновано по закона за публичните бюджети и не отговаря на закона.
Така че ако някой иска, може да го свали това решение на Общинския съвет в съда. Пак казвам ние сме за, но парите да се ползват целево.
Колко време след това решение ще се прояви ефектът от него?
- Всички обекти, на които строителните разрешения са издадени и е платена повишената такса, ще я калкулират в цената. Веднага след строителното разрешение, ако започва строителство, предприемачът го предлага на пазара.
Може ли да дадете конкретен пример как ще се промени цената на жилищата само заради таксата?
- Строителното разрешение е на база площ. Т.е., в момента е 5 евро на кв. м повишение е таксата при 100 квадрата апартамент се получават 500 евро.
В момента в кои райони на София предприемачите купуват парцели, къде се строи най-активно?
- В цяла София.