Кметът на район "Кремиковци": Капаните в обществените поръчки? Много са

Кметът на район "Кремиковци": Капаните в обществените поръчки? Много са

Лилия Донкова
Лилия Донкова
  • Когато зам.-кмет на София се обяснява на строителя вместо обратното, показва друго отношение към тази фирма.
  • Има фирми, които кандидатстват, за да обжалват, и после уговарят спечелилата компания, ако станат подизпълнители, да оттеглят жалбата си.
  • Подписахме договор с фирма за саниране, която се оказа, че има още над 30 договора, но няма законово основание да я отстраним за липса на капацитет.
Арестът на кмета на Варна Благомир Коцев предизвика интереса как се провеждат обществените поръчки за избор на изпълнител на обект или услуга, често пъти за милиони левове. Кметовете на общини, а в София, Пловдив и Варна и на райони, възлагат и носят отговорност за качественото и в срок изпълнение. Има ли партийни фирми, които печелят поръчки по втория начин, а други участват в търговете само за да обжалват и рекетират кмета или спечелилия кандидат? Лилия Донкова е кмет на софийския район "Кремиковци" от 2019 г. - тогава е подкрепена от ГЕРБ и ВМРО, а на последните избори (2023 г.) - от "Продължаваме промяната - Демократична България - Спаси София". Преди това три мандата е била зам.-кмет по обществените поръчки на същия район. Завършила е икономика на транспорта в УНСС и бизнес администрация в НБУ. Донкова е родена и живее със семейството си в район "Кремиковци".
Темата как се печелят и обжалват обществени поръчки е обществен фокус отново, има ли капани и за възложителя им - кметът на община или район?
- Най-големият капан за всеки възложител е да не бъде изпълнен обектът. Изборът на изпълнител не гарантира, че ще бъде завършен.
Когато бях заместник-кмет, обявихме обществени поръчки за строеж на две детски градини в район "Кремиковци". Финансирането беше с държавни пари, отпуснати на Столичната община. Една фирма кандидатства и за двете детски градини, но документите ѝ бяха с невярна информация, отстранихме я и от двете процедури. Получихме много заплахи, господинът от фирмата идва в приемно време да ми каже, че ако я допусна за едната детска градина, няма да жали другата (процедура). Беше недопустимо и аз не работя на този принцип, трябва да има правила и те да се спазват. Спечелихме и в КЗК (Комисията за защита на конкуренцията), и във ВАС (Върховния административен съд).
Тази фирма как си позволява натиск върху кмет?
- Фирмата обжалваше горе-долу всички поръчки в София и зам.-кметът на Столичната община, Ирина Савина (ГЕРБ) по онова време, се беше обадила на кмета (на район "Кремиковци", тогава Ивайло Панев - СДС и "Реформаторски") и му беше казала да я допуснем, иначе ще ни съборят процедурата, защото "имало основание". Казах на кмета, че напротив, няма основание, нямах притеснение, че процедурата е проведена по правилата. И това се доказа, но загубихме средствата, защото бяха бюджетни, а те важат година за година.
Значи фирмата кандидатства не за да спечели, а да блокира поръчката?
- Точно така. Зам.-кметът по строителството на София тогава Ирина Савина каза, че най-често фирмата, която заплашва с обжалване, се договаря със спечелилата първо място. Ако ѝ се даде да е подизпълнител или нещо друго, тя си оттегля жалбата.
Поръчка във Варна за доставка на храна за следващ период (три години) е обявена през юни. Пламенка Димитрова (която обжалва загубената от нея поръчка за 2024) и фирмата с участието на обвиняемия Ивайло Маринов (спечелила тази през 2024) сега са единствените кандидати за рамково споразумение - тоест могат да си я поделят.
- Първо, по никакъв начин не се доказа, че кметът има вина. И това може да се случи на всеки кмет - някой да каже "Изнудват ме". Защо дамата е изчакала да загуби обжалването на всички инстанции - и в КЗК, и във Върховния административен съд, където се доказа, че кметът на Варна е прав, а след това хвърля обвинения, които не е ясно доколко са основателни.
А иначе с рамков договор общината може да сключи и с три, и с пет фирми изпълнители. Зависи как си изготвил (договора) - печелят първите две или първите три в класирането. Така участват повече фирми за определен вид поръчки, които са по-дългосрочни, не само за една година. В случая е за три години и изглежда като "мирно споразумение", като Пламенка Димитрова реално си постигна целта (общината все още не е взела решение дали ще възложи поръчката, или ще я прекрати - бел.ред.).
А случаят със зам.-кмета на София Никола Барбутов?
- Там смущаващ е записът, но няма нищо реализирано (като обществени поръчки).
На вас предлагаха ли експертна помощ за изготвяне на обществени поръчки?
- Бях на срещата с районните кметове, която беше през април тази година, защото на 1 юни беше срокът по ПВУ и националната програма за енергийна ефективност и ако до тази дата нямаме сключени договори, ще ни отпаднат обектите, ще се загуби финансирането. Голяма част от колегите още изобщо нямаха проведени поръчки.
На срещата много от тях поискаха експертна помощ, например от "Оборище" се нуждаеха от инженерна помощ за строяща се детска градина, под която има много подпочвени води.
Питаха районните кметове имат ли нужда от помощ, за да изготвят обществените поръчки навреме и да не се загуби финансирането. Аз не съм искала, защото ние не сме имали нужда. Вече бяхме обявили всички обществени поръчки и не сме имали неспазени срокове.
А предложения за шест процента от поръчката чували ли сте?
- Не. На мене нищо никога не ми е предлагано и в такива срещи не съм участвала. Аз не съм и искала експертна помощ.
Как се разбира, че партийна фирма е спечелила дадена поръчка?
- В миналия мандат (2019 - 2023 г.) като кмет имаше поръчка за асфалтиране, възложена от Столичната община. Избраната фирма обаче беше изрязала дупките и три седмици не ги запълваше, а не беше поставила и предупредителни знаци. Звъннах на тогавашния зам.-кмет на общината по строителството, Ангел Джоргов (ГЕРБ), да дойде и като възложител да накара фирмата да си свърши работата. И стоим с него до една от дупките, Джоргов звъни на фирмата и оттам му казват "Не е вярно, всичко е затворено", а той е до дупката и вижда каква е истината.
Самата идея, че зам.-кметът на София стои до дупката и се обяснява на строителя, вместо да е обратното, не е окей и показва друго отношение към тази фирма. На сцената тогава присъстваха и служители на Столичната община и си мълчаха.
След като Васил Терзиев стана кмет, видях как същите тези служители реагираха, като отказах да подпишат, защото фирма изпълнител се държи безобразно. Те сега убедено казаха, че е правилно да не приемаме изпълнението (усмихва се). Много е важно как се поставят условията отгоре - не случайно поговорката, че рибата се вмирисва откъм главата, е много валидна за България.
Какви други капани може да има в обществените поръчки?
- Ще повторя отново, че най-големият капан за всеки възложител е да не бъде изпълнен обектът. Изборът на изпълнител не гарантира, че обектът ще бъде завършен, и то качествено и в срок.
През 2023 г. се започна ремонт на две детски градини в район "Кремиковци", финансиран по Норвежкия фонд. Процедурата бе на Столичната община, не на района, за избор на изпълнител. Той разкопа едната детска градина и фалира. Оказа се, че на тази стойност няма как да изберат друга фирма, и едвам успяхме да закрепим положението и градината да продължи да работи.
Не се ли проверява предварително състоянието на фирмите кандидати?
- Няма как да се предвиди, защото всяка фирма кандидатства с документи, а за много от данните те просто попълват декларация.
Сега в цялата страна върви санирането на жилищни блокове по Плана за възстановяване и устойчивост. Има фирми, които са спечелили по 20 - 30 обществени поръчки. При нас в района има три блока за саниране и са избрани изпълнители с "най-ниска цена". Една фирма спечели два от блоковете, а друга - третият. Проверихме ги и се оказа, че и двете фирми имат спечелени поръчки и в други райони на София, а и в страната. Тази с двата блока се оказа с над 30 договора преди нашия.
Ще има ли нужната техника и работници тя, за да изпълни всички договорени обекти?
- Дала е най-добра оферта и нямаме право да я отстраним заради това, че има още пет или трийсет договора. Длъжни сме да я класираме, защото е предоставила перфектни документи и ние реално нямаме право на избор. За нас остават страховете дали ще изпълни в срок, защото до 30 юни 2026 г. тази обекти по ПВУ трябва да са влезли в експлоатация, не просто завършени.
Няма законово основание, с което да отстраним кандидат, защото има още 30 обекта, а реално няма капацитет за всичките. Ако го направя, ще ме осъди.
При неизпълнение в срок ние губим цялото финансиране по ПВУ, а фирмата само това, което не е изпълнила, за другото на всеки етап имат процент (плащане - бел. авт.) за изпълнение на договора.
Чрез КЗК може ли да се пренареди класирането по дадена поръчка?
- Да, първо се обжалва в КЗК, а после във ВАС. Там се разглеждат обжалванията, като таксите са много ниски и може някой недобронамерено да обжалва, а не защото има основание.
В обществените поръчки участват фирми, които са заинтересовани страни, и ако я отстраним или не я класираме на първо място, всяко заинтересовано лице има право да обжалва.
Има фирми, които само това правят - участват, за да обжалват. Хората се настройват политически и нагласите са политически при тези обжалваници.
Така се саботира работата, защото, докато КЗК и ВАС не се произнесат, а те често не спазват сроковете за произнасяне, не можем да работим и вероятността да се изгубят бюджетни средства е огромна, както стана при нас с детската градина.
А как се подбира процедурата, по която да се проведе изборът на изпълнител - рамков договор, пряко договаряне, открита процедура?
- Зависи от праговете на обществената поръчка - когато е до 50 хиляди лева за доставка или услуга или до 80 хиляди лева за строително-ремонтни работи, тогава е пряко договаряне. Това са най-лесните процедури. Примерно събират се две-три оферти, ориентираш се в цената и разбираш коя е най-изгодната за теб, за района.
Миналата година за обновяване на т.нар. кална точка събрахме три оферти, намерихме най-добрата цена и сключихме договор с фирмата. Тя започна работа и изчезна след три дни. Звънихме на управителя ѝ, каза, че е на лечение в чужбина и ще се върне. После въобще спря да вдига телефона. Довършването на обекта беше тежко, защото фирмата беше взела аванс и не го възстанови.
Сега след като заведохме дело, тя трябва да го възстанови, но първо да постъпят пари по сметките ѝ, които съдебният изпълнител да ни предостави. А дали въобще ще влязат постъпления в тази фирма, защото най-често се открива нова фирма и тази не се ползва.
​​​​​​​Ние сме в страна, в която никой не може да ни гарантира, че договорите ще бъдат изпълнени.