Андраш Сабо, "Уизер": Регулациите за ръчния багаж ще вдигнат цените на билетите

|
Преди ден авиокомпания "Уизер" обяви седем нови дестинации от София, с което броят на маршрутите от България достигна 53. По този повод "Дневник" разговаря с търговския директор на "Уизер" Андраш Сабо.
Досега по-скромен брой нови маршрути обявявахте, как стана възможно откриването на цели седем нови?
- Имаме значителен флот от 237 самолета и той непрекъснато расте, всяка година приемаме множество нови доставки на самолети от Airbus. Вече разполагаме с един от тези нови самолети тук, в София (който ще е седмият на компанията, базиран в София - бел. авт.). А що се отнася до дестинациите, очевидно ние непрекъснато оценяваме възможностите къде би имало търсене, кои дестинации, кои маршрути. Така че това е резултат от такава оценка, както и от сътрудничество с местни заинтересовани страни тук, в България, а също и в страните на дестинацията.
Но очевидно виждате потенциал за ръст на пътуванията от и до София...
- Абсолютно. Виждаме, че търсенето на въздушен транспорт обикновено нараства както от България, така и до България. Така че очевидно сме заинтересовани да обслужим това нарастващо търсене.
Доволни ли сте от летищните такси тук, в София? Защото най-големият ви конкурент, бих казала, наскоро поиска ново намаление?
- Бих казал, че никога не сме достатъчно доволни от летищните такси като ултранискотарифна авиокомпания. Но бих подчертал много доброто сътрудничество с летището в София по отношение на това развитие.
Така че бих подчертал, че имаме добри взаимоотношения, които доведоха до тази промяна и този растеж.
Ще продължите ли да летите от стария терминал до изграждането на трети или е възможно преди това да стане - около 2030 г., да се насочите към Терминал 2, откъдето летят останалите?
- Бих казал, че винаги е възможно да се промени малко статуквото. Но въз основа на настоящото ни виждане за инфраструктурата не планираме големи промени. Така че вероятно ще се придържаме към настоящия модел на летището.
До каква степен е решен проблемът с приземените над 40 самолета заради сериозни технически проблеми с двигателите, установени от производителя през 2023 г.?
- Заради това правим няколко нещо успоредно: сключихме ново дългосрочно споразумение с доставчика на двигатели Pratt & Whitney. Съгласно това споразумение са увеличени ангажиментите по поддръжката на двигателите. Освен това ние набавяме много повече резервни двигатели, които да помогнат за връщането на самолетите във въздуха. А и внимаваме повече с амортизацията на двигателите, като летим с тези самолети предимно при по-леки условия, каквито са налице в Европа.
И трето, ние вече коригирахме плановете и ангажиментите си за флотилията в съответните бази към текущия наличен флот. И тъй като бавно, но сигурно вкарваме в действие повече приземени самолети, обявяваме и повече дейности.
Но все още ли изпитвате проблеми с това?
- Да, цикълът на поддръжка на двигателя е малко по-кратък, отколкото бихме искали. Но съгласно това ново споразумение ние адекватно покриваме нуждите си. Така че бих казал, че се адаптираме към текущата наличност и текущата реалност на активите.
В София силно разширихте програмата си сега, но какви са плановете ви за другите летища и конкретно тези във Варна и Бургас?
- Постепенно обявяваме и полети от други места в България като Бургас и Пловдив. Съвсем наскоро обявихме нов маршрут от Варна до Милано, който е доста популярен. Непрекъснато оценяваме възможностите за растеж.
Но какви са те и по-конкретно тези за Бургас, където хората искат да имат целогодишна свързаност?
- Ние сме най-стабилната авиокомпания в региона на Варна и Бургас за целогодишни полети. По-специално във Варна, с двубазовия самолет, поддържаме целогодишна връзка с множество дестинации. И всъщност увеличихме значително капацитета на местата във Варна тази година.

"Уизер" пуска 7 нови дестинации от София
Така че този модел ни позволява да поддържаме полетите целогодишно. Много авиокомпании силно се фокусират върху месеците юни, юли, август и септември. Обикновено, ако погледнете нашата мрежа от маршрути, те са много силно насочени към целогодишните полети. Почти всички маршрути работят през зимата. Така че вярваме, че това че осигуряваме и силни целогодишни връзки, е силно предимство на "Уизер" за България.
Как работите с концесионера на двете летища?
- Работим върху развитието на нашите взаимоотношения и разработването на мрежата. Това е едно непрекъснато партньорство.
Какво можем да очакваме за цените на билетите през следващата година? Какви са вашите прогнози?
- Ще продължим да предлагаме най-добрите тарифи на пазара. Подобен растеж, водещ до повече самолетни седалки, по-голямо предлагане, е гаранция и за добри цени на билетите. Защото очевидно има повече места, за които могат да се купят билети. Също така бих подчертал нашия модел, който предлага избор за клиента - човек може да си купи основната тарифа, с лек багаж и да пътува наистина евтино. Но също така, ако някой купи един от нашите пакети с някакъв багаж или известна гъвкавост, ние все пак предлагаме много конкурентна цена в сравнение с алтернативите. Така че мисля, че изборът за клиента е много важен.
Как ще коментирате регулацията в ЕС авиокомпаниите да не могат да таксуват ръчния багаж?
- Ние сме категорично против тази политическа насока, защото това в крайна сметка би увеличило цените на самолетните билети в цяла Европа, а също и в България. Ако на авиокомпанията се отнема свободата да определя политиката за багажа, тогава тя трябва да предложи повече багаж на борда незабавно, дори в основната тарифа, което би я принудило да увеличи цените на всички видове билети. Защото авиокомпанията е лишена от възможността сама да определя политиката си. Така че, да, възможно е да се направи това, но не е добре за крайния клиент.
Заради напрежението в Близкия изток прекратихте полетите София - Абу Даби, но смятате да предложите алтернатива. Каква е тя?
- Точно така, защото виждаме значително търсене на пътувания от България към този регион, както и към дестинации, подобни на ОАЕ. Така че един пример за такъв дълъг маршрут са полетите до Мароко, който обявихме от октомври, но в момента оценяваме и други възможности.

Полети на "Уизер" се удължават заради ситуацията в Близкия изток
Например?
- Ще ги обявим своевременно.
Този голям ръст в броя на маршрутите, което обявихте от София, означава ли, че в близката година не можем да очакваме нови?
- Никога не бих изключил тази възможност. Екипът ни за мрежата е много зает напоследък. Работим непрекъснато върху още. Само преди две седмици обявихме този нов маршрут от Варна. Сега обявяваме маршрути в София. Не бих изключил още маршрути през следващите месеци. Непрекъснато работим върху възможностите.
Какви са настоящите данни за закъсненията на полетите, как се справяте тази година?
- Да, чрез подход, основан на много данни, подобрихме показателите си в навечерието на тази година. Така че сега имаме процент на завършване от 99.5%, което е значително подобрение.
Бих подчертал, че инвестираме и в операциите в множество области - организационно, в самото разписание и в поддръжката на самолетите. По принцип инвестираме повече в тези направления. Също така изграждаме стабилни графици, така че дори в случай на лошо време или прекъсване по трасето да имаме устойчивост и способността да възстановим полетите и да пристигнем възможно най-бързо навреме.
Знаете, че България ще приеме еврото догодина. Какви са предизвикателствата пред вашия бизнес?
- За нас няма никакви предизвикателства, защото вече продаваме в евро в цялата си мрежа. Цялата авиокомпания води счетоводството си в евро, така че това е идеално за нас.