Никола и Богой Богданови, agile консултанти: Повечето бизнеси в България се променят, когато вече няма накъде

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Никола и Богой Богданови, agile консултанти: Повечето бизнеси в България се променят, когато вече няма накъде

Никола и Богой Богданови, agile консултанти: Повечето бизнеси в България се променят, когато вече няма накъде
  • Целта на agile философията е да се адаптираш към промените и да спечелиш от тях
  • Служителите ще станат по-изолирани един от друг, но от време на време ще се налага да се събират и бързо да разрешават определен казус
  • Техническите умения ще стават все по-маловажни, защото няма да се правят от човек
  • Представителите на новото поколение искат днес да почнат работа и утре вече да станат милионери
Никола и Богой Богданови са двама братя, които обучават бизнесът как да се адаптира към промените в работната среда, следвайки т. нар. agile (от англ. буквален превод - гъвкав) философия. Двамата са с малка разлика във възрастта и преминават през почти идентичен кариерен път - завършили са информатика и компютърни науки и са работили като софтуерни инженери и ръководители на ИТ екипи. От 2016 г. насам интересът им преминава към това как да обучат екипите да работят по-ефективно с по-висока добавена стойност. Така те се превръщат в консултанти по управление и мениджмънт както на ИТ компании, така и на бизнеси извън тази сфера, защото смятат, че принципите на управление на ИТ сектора са приложими и извън него.
Работят с фармацевтичния сектор, сферата на бързооборотните стоки, банки и телекоми, гейминг компании, дъщерни дружества на международни компании в България и български и чуждестранни компании. Работата им с тях бива както краткосрочна - за обучения, оценка и препоръки, които клиентите впоследствие сами внедряват, така и дългосрочна - за 2-3 години, през които помагат на екипите и мениджърите да станат по-ефективни. Те са организатори и на конференцията Business Agility Bulgaria в началото на октомври. "Дневник" разговаря с тях за принципите на управлението, има ли ограничения в кои бизнеси да бъдат прилагани, за ефекта от изкуствения интелект върху нуждата компаниите да се променят.
Какво представлява т. нар. agile философия?
Б. Богданов: На български език най-добрият превод е адаптивен. Всички знаем този цитат на Чарлз Дарвин, че оцеляват не най-силните и най-бързите, а тези, които са най-лесно приспособими и адаптивни. Това важи с пълна сила в бизнеса.
Agile от една страна е философия, а от друга - умение на цялата организация и целия бизнес да може да абсорбира буквално за дни и часове промени в стратегията си.
Виждаме колко е динамичен света и колко бързо може да се смени бизнес средата. Agile философията е свързана с това да се овластяват хората и да се мисли как крайният клиент или потребител, който ще използва услугата или продукта да бъде задоволен по най-добрия начин и възможно най-бързо. Правим го като работим във високоефективни отбори, които са кросфункционални.
Н. Богданов: Това е философия, която включва в себе си неща, които вече навсякъде се пропагандират - всички говорят за насоченост към клиента, за емпатия, за инвестиране в служителите, в това да им се даде пространство, да бъдат креативни. Навсякъде се говори за преминаване от работа индивидуално към фокус върху работата в екип. И това са все такива различни аспекти на тази философия, които ни помагат да постигнем бизнес гъвкавост и да се справим, когато светът се променя, когато бизнес средата се променя, когато плановете остаряват.
Една класическата компания планира за година, две, три, пет напред. Този план отнема време и усилия, и то на мениджърите. Този план след няколко седмици може да се окаже, че не става за нищо, защото просто вече реалността толкова се е променила. И въпросът е в такъв момент как да си успешен, а не просто да оцеляваш. Постигаме го именно с тази бизнес гъвкавост.
Нашата мисия е в момента да покажем на всички сектори, че тези неща, за които говорим, не са запазени само за компании като "Гугъл" и "Мета", нито само за ИТ компаниите. Всяка една има продажби, маркетинг, човешки ресурси. Има хора, които създават продукт чрез мислене, чрез отборна работа и искаме да покажем, че тази гъвкавост е необходима и постижима във всички сфери.
В момента силно регулирани големи и тромави бизнеси като банки и телекоми, с които говорим, искат фокусирано да станат agile.
Споменавате банки и телекоми. Само в България ли са вашите клиенти?
Б. Богданов: Клиентите ни са и български, и чуждестранни като всъщност повечето клиенти са филиал на чуждестранна глобална организация. От една страна тя носи мисленето за адаптивност и промени, но от друга мащабът ѝ я затруднява да изпрати посланията си до всички локации. В момента работим и директно с немски компании.
Н. Богданов: Истината е, че и много български компании са абсолютно наясно, че има по-модерни и по-ефективни начини за управление и правене на бизнес, за работа и работим с някои от тях.
С навлизането на изкуствения интелект се променят много професии. Тези промени правят ли интереса към тази философия по-голям?
Н. Богданов - Да, защото изкуственият интелект налага много промени и несигурност на един бизнес. Един бизнес на глобалния пазар се бори с всички в света. Той посреща някаква иновация, която идва чрез изкуствения интелект, но не знае как да я приложи при себе си. Изкуственият интелект вече има хиляди инструменти и въпросите са как да научи служителите си да го използват, как ще се промени ежедневната работа на тези служители, как ще се промени естеството на работата им.
В тази ситуация се оказва, че agile мисленето е изключително необходимо, защото целта е да се адаптираш към новото и да спечелиш от него, не просто да оцелееш.
Идеята е да използваш това нещо като възможност, за да вземеш повече пазар, да увеличиш клиентите си.
Б. Богданов: Компаниите, които се провалят да внедрят agile философията, без съмнение ще се провалят и с изкуствения интелект. Agile е философия, не е самоцел. Целта е бизнесът да може да абсорбира промените и да бъде релевантен на пазара, да може да изпреварва конкурентите и да създава тенденциите, а не да догонва.
Според скорошно изследване по-малко от половината българи са използвали изкуствен интелект като ChatGPT, Gemini. От Вашите наблюдения адаптивни ли са българите и българския бизнес?
Н. Богданов: Има такива, които са, и такива, които не са. Стартъп културата в България е засилена. Има много бизнеси, които са модерни и се опитват да се модернизират постоянно. И то говорим дори и за производства и тежки организации. Със сигурност има много такива, които са проактивни.
​​​​​​​Има и такива, които изостават, обременени с идеята, че един човек трябва да решава всичко в компанията, което прави нещата изключително бавни, предсказуеми и неефективни.
Б. Богданов: Бизнесите, които не са адаптивни, ще умрат. Вариантът една компания да се промени са два - да има проактивен лидер, който усеща накъде духа вятърът, накъде се движи света и проактивно взима решение да направи промяна дори когато бизнесът е в добро състояние, но поема този риск. От друга страна са тези, които чакат до последно да опре ножът до кокала и се променят просто защото нямат друг избор. Тези бизнеси според мен са повечето в България. Променят се, когато вече няма накъде.
Какъв е профилът на служителите и на мениджърите, които се адаптират по лесно към промените, към развитието на технологиите?
Н. Богданов: Обикновено това са хората с широк мироглед и образовани, които са активни, споделят, търсят контакти, общуват с други бизнеси. Една част от компаниите в България и по света, които не са адаптивни, обикновено се водят от хора, които са самоуки, не са инвестирали в това да увеличат знанията и уменията си, експертизата си в мениджмънта. Остава онова разбиране, че на мускули можем да управляваме компания.
Често чуваме негативни характеристики за младите служители в офиса. С какво се характеризира по-младото поколение на работното място и кои са най ценните им характеристики?
Н. Богданов: Всяко поколение си има своите предимства и недостатъци, но въпросът е как различни хора да работят заедно в екип. Наскоро направихме обучение в една банка. Там имаха четири поколения служители в един екип. Имаше момче на 20 години и един по-възрастен господин на 64-65 години. Това, което ние правим, е гъвкав и адаптивен отбор. Различни хора с различни умения да се допълват.
Б. Богданов: За по-младото поколение е естествено да абсорбират новости. Това е поколение, родено докато технологиите вече са част от ежедневието и много бързо се ориентират. Проактивни са доста, но от друга страна поради факта, че са израснали в този контекст на бурно развиващ се свят, нямат търпение.
​​​​​​​Искат нещата да се случват много бързо. Искат днес да почнат работа и утре вече да станат милионери. Това очакване, че и професионалният живот е толкова бърз, може би поражда този сблъсък на разбирания.
Н. Богданов: Ако за нас беше супер яко да започнем работа на 20-25 години, при тях това вече е късно. А ако при нас беше хубаво да няма много бюрокрация и ръчна работа, при тях всичко трябва да е автоматично. Банките си преправят приложенията така че да го направят на модела one click (от англ. - с едно натискане). Без бутончета и менюта. Това поколение дори не чати, то изпраща гласови съобщения.
Вече някои банкови приложения позволяват с гласови команди да се нареди плащане.
Б. Богданов: Да, с развитието и на изкуствения интелект най-вероятно в бъдеще вече да няма клавиатура. Защо да пишеш нещо, ако можеш просто да го кажеш. Много по-бързо се свършва работата по този начин.
Кои са качествата и уменията, които ще стават все по важни както за служителите, така и в мениджърите, за да се създаде този един модерен екип?
Н. Богданов: Работата все повече ще се автоматизира през изкуствения интелект. Съответно хората ще могат много по-самостоятелно да вършат голяма част от работата. Няма да има нужда 20 човека да правят нещо, ще може да го прави един с 20 ИИ агента.
Това означава, че хората ще станат малко по-изолирани един от друг, но от време на време - веднъж на седмица, месец ще има някакъв по сериозен казус, който ще наложи да се съберат изключително бързо 10 човека от компанията и да го разрешат. Да обезвредят бомбата.
Умението, което ние трябва да придобием, е как от хора, които стават все по-изолирани, да успеем за отрицателно време, да изградим отбор, който може да реши въпросния казус. Умението да се сработване за мен е ключово.
Б. Богданов: Важни умения ще бъдат и т. нар. меки умения - да бъдем емпатични, да можем да презентираме пред хора. Това са умения, които досега не бяха на преден план, защото техническите умения бяха важни. Но с навлизането на изкуствения интелект тези технически задачи все по-малко ще се правят от човек.