Африканските "черни диаманти" показват блясък

За "черни диаманти" са определяни младите хора в африкански страни, които имат възможност да харчат немалки суми за маркови дрехи и обувки. Те наричат себе си различна от тази на родителите им порода. Те са благоденстващите млади професионалисти на континента. Тяхната група все повече набъбва, показва репортаж на Ройтерс от Нигерия, Южна Африка и Сенегал.
С вкус към пазаруването, който включва маркови дрехи и обувки, Чойс Окоро се намира на един цял свят разстояние от този на майка й.
"Моята майка не би похарчила такава сума за обувки, каквато давам аз, казва Окоро, 30-годишна, образована и с добра работа нигерийка от Найроби. Тя разказва, че на нейната възраст майка й е имала девет деца.
"Реалността за Африка е, че ние сме нова порода", казва тя. Средно на месец Окоро дава по 500 долара за дрехи и обувки, което е спираща дъха сума за най-бедния в света континент.
Въпреки че милиони африканци са притиснати в унищожителна бедност, бързо развиващият се континент вече не се описва само с думите като лишения и болести. Собствениците на луксозни брандове се насочват към малка, но видимо увеличаваща се клиентела, която търговците в Южна Африка наричат "черни диаманти", или благоденстващи млади професионалисти.

Техните нарастващи аспирации към костюми с марката Hugo Boss, чанти на Louis Vuitton и слънчеви очила Prada напомнят на ситуацията в Индия и Китай отпреди повече от 10 години, казват експерти, въпреки че Африка все още има дълъг път да извърви, за да се сравнява с нарастващото търсене на блясък.
Африканската част от обществото, която има достатъчно средства, за да влезе в категорията "хора с високи чисти доходи", е най-бързо развиващата се в света в периода 2009-2010 г., показва скорошен доклад на Merrill Lynch и Capgemini. Разбира се, една ексклузивна група, оформена от управляващите и техните близки, от години ходи на шопинг в Лондон, Париж и Ню Йорк.
Увеличаването на разполагаемите доходи на хората и изникването на лъскави молове обаче показва, че все повече африканци могат да си позволят да си купят луксозни веща в собствената си страна.
Икономиките в района под Сахара са сред най-бързо растящите в света. Регионът като цяло се очаква да нарасне с 6 процента тази година, движен основно от търсенето на петрол и минерали. Освен от природните богатства много хора близки до управляващия в Южна Африка - Африкански национален конгрес, извлякоха полза от изгодни договори с правителството или търгове, които родиха нов елит, известен като tenderpreneurs (от tender – търг, и enterpreneurs - предприемачи).
Но големите пари са все още концентрирани в ръцете на шепа щастливци, което означава, че много купувачи на луксозни стоки в Африка са "домогващи се потребители" или купувачи, които биха купили стоката дори и без да могат да си я позволят.
Нагърбвайки се с дългове
"Не съм богат, но имам няколко чифта джинси Gucci", казва Дейвид Зуейн, счетоводител от Южна Африка, докато пазарува в един от най-престижните молове в Йоханесбург. "Да си богат е, когато си в състояние да ядеш суши в компанията на наполовина голи жени и да пръскаш тълпата със скъпо шампанско", обяснява той, като използва примера с партито по повод рождения ден на южноафрикански бизнесмен, снимано от фотографите на местни медии.

Облечен в тениска Lacoste и модерни джинси, Зуейн казва, че е похарчил 1200 долара за сребърна гривна Mont Blanc за коледен подарък на съпругата си.
Африканското заслепение по скъпи луксозни брандове е най-видимо при колите: осеяните с дупки улици на Найроби, Лагос и Йоханесбург са все повече място, където се карат коли с марките Audi, BMW и Mercedes-Benz.
Много потребители плащат стоките с кредити, което може да постави икономиката в риск. "Луксозните стоки са символ на статус за нигерийците", обяснява Едуардс Ефе, 42-годишен мениджър в местен телеком, докато купува своя часовинк Swatch и тоалетна вода Polo в шопинг център в Лагос.
"Това няма общо с дохода, а с вкуса и класата, към която искаш да принадлежиш, и затова ние взимаме кредити, за да финансираме подобни покупки", обяснява той.
Централната банка на Южна Африка неколкократно предупреди, че нивата на задлъжнялост са твърде високи в най-голямата на континента икономика. Дългът на домакинствата в момента е на равнище от 75 на сто от разполагаемия доход, показват данните за декември. За сравнение - това съотношение в Бразилия е 42.5% през октомври миналата година.
Средно жителите на Южна Африка харчат 7 процента от техния разполагаем доход само за да обслужват дълговете си. По време на рецесията от 2009 година банките бяха силно засегнати, след като лошите кредити нараснаха до балонообразни размери в поделенията, които се занимават с кредитиране на покупки на коли.
Дългосрочен пазар
Анализаторът Изабел Кавил, която има компания за изследвания в Лондон - Planet Retail, очаква тези купувачи на луксозни стоки, които всъщност не могат да си позволят да се увеличават все повече в Африка, но доста по-бавно от тази група в Китай и Индия. "Ние гледаме на това като на тип дългосрочно развитие."

За местните управители на магазини устойчивият растеж през последните години е бил забележим. Допреди пет години някои от скъпите магазини в най-скъпия мол в Йоханесбург можеха по цял ден да не продадат нищо. Вече случаят не е такъв.
"Виждаме повече и повече хора, които идват да пазаруват. Средно имаме по 30 клиенти на ден", казва един управител на магазин, част от модна къща. Но тя допълва, че по-малко от половината от тези клиенти реално купуват нещо.
Дори в малки страни, които все още разчитат на чуждестранна помощ като Сенегал, започват да се наблюдават подобни навици у купувачите.
Например столицата на страната Дакар е дом на мол, който струва 35 млн. долара. Той е открит през 2010 г. и привлича около 4500 посетители на ден.
Тук се продават марки като Hugo Boss, Mango и Guess, както и такива, които принадлежат на високата мода и скъпата електроника. "Изглежда като "Шан-з-Елизе" посред Дакар", казва купувач, който е придружаван до колата си от продавач, който носи 40-инчов телевизор с плосък екран.
Гледани отвисоко страни
В допълнение на Сенегал германската модна къща Hugo Boss вече присъства в няколко други африкански страни, които досега са били гледани отвисоко от глобалните продавачи на дребно – Мозамбик, Ангола и Кот Д'Ивоар.
Марката има четири магазина само в Южна Африка. Близо 80 процента от потребителите, които посещават магазина в Йоханесбург, са "черни диаманти", казва управителят. По думите му някои от тях могат да похарчат 24 000 долара, без да им мигне окото. И много от тях са от Ангола и Нигерия.
Други негови колеги подкрепят тази констатация. Популярният бранд на испанския ритейлър Inditex – Zara, отвори първия си магазин в тази част на света - в Южна Африка в края на миналата година. Базираният в Кейп Таун Woolworths, който по стил и продукти е аналог на британския Marks and Spencer, агресивно се настанява на континента.
Целта му е да удвои броя на африканските магазини извън Южна Африка до 120 през 2014 г. Държавите, към които се е насочил търговецът, са Нигерия, Уганда, Мозамбик и Кения.
Лукс vs. корупция
Глобалните ритейлъри се изправят пред много проблеми в Африка, в частност - състоянието на инфраструктурата и широко разпространената корупция сред администрацията.
"Много е трудно да започнеш бизнес в Африка, много е трудно да внасяш стоки", разказва Джоел де Монголфиер, директор в Bain & Co.
Африканският пазар на луксозни стоки ще се сблъска с доста предизвикателства, преди да претърпи развитието на този сегмент в Китай, обяснява той, като посочва, че все пак Китай е един пазар, а Африка са 57 отделни с различни регулации.
Сравненията с Китай не свършват дотук. Много африканци, които не могат да си позволят покупката на луксозни стоки, са собственици на техни фалшификати, които идват от Хонконг и известни под името Фонконг.
И изглеждат като истински.