На тази дата: Полита първият хидроплан

"На тази дата" беше сред най-харесваните рубрики във вестник "Дневник" в продължение на години. Сега тя се възражда онлайн, като ще използва богатия архив на медиата и ще допълва поредицата с нови статии. Всеки ден ще ви припомняме накратко интересни събития, които са се случили на тази дата.
На 28 март 1910 г. във въздуха се издига първият в историята на въздухоплаването хидроплан, наречен шеговито "Патицата" (Le Canard). Той е плод на труда на френския авиатор и изобретател Анри Фабр. "Патицата" полита край Мартиг и извършва за един ден четири полета над вода, най-дългият от които е бил между 600 и 800 м.
Хидропланът е разработван в продължение на четири години от Фабр, механика Мариус Бурдин и архитекта Леон Себий. Официално до 1913 г. се нарича хидроаероплан и е оборудван с роторен двигател с 50 к.с. и перка с дължина 2.6 м. Размерът на крилете му е 14 м, дължината на корпуса – 8.5 м, а теглото – 380 кг.
Успехът на хидроплана води до постепенната комерсиализация на проекта и през следващите години Фабр създава няколко варианта на машината. През октомври 1910 г. модификация на хидроплана прелита над река Сена. Две от най-ранните "Патици" са оцелели и до днес и се пазят на летище Маринян (Буш-дю-Рон) и в Музея на въздухоплаването в Сен Дени.
По време на Първата световна война Фабр създава компания, произвеждаща хидроплани, в която работят 200 души. Първият презокеански полет на такъв самолет е осъществен на 27 март 1919 г. от хидроплан на американските ВМС. Самият Фабр доживява до дълбока старост и умира чак през 1984 г. на 102-годишна възраст.