Защо Япония празнува Коледа с KFC

Как маркетингова кампания на aмериканската верига за бързо хранене Кей Еф Си (KFC) се превърна в широко разпространена Коледна традиция за милиони японци, разказва Би Би Си.
По традиция всяка Коледа японецът Риои Андо събира семейството си. Неговите две деца ще бръкнат дълбоко в червено-бяла картонена кофа и ще изберат най-хубавото парче пържено пиле - както баща им е правил като дете.
Да, Честита KFC Коледа за семейство Андо. Това може да изглежда странно навсякъде извън Япония, но тук милиони други хора няма да позволят Коледа да мине без KFC. Всяка година на 25 декември около 3.6 млн. японски семейства се угощават с пържено пиле от американската верига за бързо хранене. Това се е превърнало в традиция от национален мащаб.
"Моите деца намират това за естествено", казва Андо - 40-годишен мъж, който работи в маркетинговия отдел на компания за спортни стоки в Токио. Докато милиони хора в Япония празнуват Коледа с KFC, други я приемат като романтичен празник, подобен на Свети Валентин. Някои двойки я отбелязват с вечеря в престижни ресторанти, други семейства пък припознават Коледа като празник, но не го отбелязват по конкретен начин.
За тези, които участват в KFC-традицията обаче, не е толкова лесно да отидат до някой ресторант от веригата за бързо хранене и да си поръчат. За KFC-Япония декември е натоварен месец - дневните продажби в някои ресторанти по коледните празници могат да достигнат 10 пъти повече от обичайните. Получаване на специална коледна вечеря оттам често изисква поръчка седмици по-рано. А тези, които не са го направили, чакат на опашка, понякога в продължение на часове.
Процесът на създаване на японската KFC традиция е
история на корпоративната реклама
която всеки бизнес, насочил се към Япония, трябва да проучи. И тя звучи почти като празнична притча. Според говорителката на KFC в Япония Матоичи Накатани всичко започнало благодарение на Такеши Окавара, управител на първия KFC ресторант в страната. Малко след като той отваря врати през 1970 г., Окавара се събудил през нощта и записал идея, която току-що сънувал: за "Парти кофа ", която да бъде продавана по Коледа.
Окавара сънувал идеята, след като дочул в заведението си двойка чужденци да говорят за това колко им липсвала коледната пуйка, разказва Накатани. Окавара се надявал коледната вечеря с пържено пиле да бъде добър заместител, и така започнал да продава своята "Парти кофа" като начин за отбелязване на празника.
През 1974 г. компанията започнала да изпълнява национален търговски план, наречен "Кентъки за Коледа". Той бързо постигнал успех, също както и училият в Харвард Окавара, който се изкачил във фирмената йерархия и станал президент и главен изпълнителен директор на KFC в Япония в периода от 1984 до 2002 г. "Парти кофата" стана национален феномен почти веднага", казва Йонас Рока, доцент по маркетинг в Emlyon Business School във Франция. Той е изучавал "KFC Коледата" в Япония като модел за успешна рекламна кампания.
"Тя попълни празнина, която съществуваше", казва Рока. "В Япония нямаше традиция за Коледа, и така
KFC дойде и каза: "Ето това трябва да направите"
Рекламите за коледни ястия на компанията показват щастливи японски семейства около картонена кофа с пържено пиле. Но не са само пилешките гърди и бутчета - ястията са еволюирали до специални семейни менюта в кутии, пълни с пиле, торта и вино. Тази година, компанията продава пакети Кентъки коледна вечеря, които варират от една кутия с пиле за 3 780 йени, ($ 32), до "промоция" на цялото печено пиле за 5 800 йени. Според KFC тези пакети съставляват около една трета от годишните продажби на веригата в Япония.
За кампанията спомага и това, че магазините обличат талисмана на компанията - усмихнатия белокос полковник Сандърс - в дрехи на Дядо Коледа. В страна, която цени много възрастните си хора, облеченият в костюм от червен сатен Сандърс скоро се превръща в символ на празника.
Този феномен е уникален за Япония, и може да изглежда странно за някои извън страната. "Малко вероятно е идеята да проработи в "дома" на KFC", казва Кевин Гилеспи, готвач в два ресторанта в Атланта, Джорджия
"KFC на Коледа. Това е едно от най-странните неща, което съм чувал ", казва Гилеспи. "Ако донесеш кофа с пържено пиле за Коледна вечеря, честно, щях да съм ти бесен, добавя той. И посочва, че в САЩ идеята на коледната трапеза да се донесе вечеря от заведение за бързо хранене "би изглеждала грубост за повечето хора".
В Япония обаче около 1% от населението е християнско и Коледа не е официален празник, казва Рока. Така че идеята семействата да прекарват цял ден в готвене на шунка или пуешко и допълнителни ястия просто не е практична. Вместо това, те празнуват с кофа пилешко.
"Това е
още един знак за глобализацията
в която потребителски нагласи от едни страни се разпространяват като ритуали в други и често се "превеждат" по различен начин", казва Рока, "Не е ненормално да има магазин Икеа навсякъде по света. "KFC за Коледа" просто превръща нашето консуматорство в празник."
След като пътува в чужбина, Андо знае, че страната му може да остане единствената, която отбелязва Коледа с кофа KFC. Но той вижда традицията като нещо повече от фирмена реклама.
Андо планира да вземе KFC за децата си и тази година. Но за коледен сладкиш той ще отиде до пекарна. В Коледната вечер, семейството ще се събере около кофата KFC, точно както Андо е правел като дете, и точно както децата му ще правят вбъдеще.
"Това е вид символ на събирането на семейството", казва Андо. "Въпросът не е в пилето. Става дума за събиране на семейството заедно, а по стечение на обстоятелствата се случва и пилето да бъде част от това."