Между отегчение и любопитство: Как българите гледат на предизборната кампания и изборите

Между отегчение и любопитство: Как българите гледат на предизборната кампания и изборите

Между отегчение и любопитство: Как българите гледат на предизборната кампания и изборите
Интересът на българите към предизборната кампания намалява плавно от юли 2021 г. до октомври 2022 г., но се увеличава леко делът на хората, които се интересуват от избори. Нараства и делът на хората, които смятат, че резултатите от екзит половете в изборния ден трябва да могат да се оповестяват от медиите, все повече граждани търсят информация през сайтове, а не през социалните мрежи, три четвърти от хората, които се интересуват от предизборно съдържание, очакват с интерес лидерски дебат по медиите.
Това са част от данните от социологическо проучване на агенция "Екзакта рисърч груп", проведено в края на септември (в периода 22-27), сред 1050 пълнолетни българи в 71 населени места по метода на интервю "лице в лице". То е поръчано от Съвета за електронни медии (СЕМ) и беше представено на заседанието на регулатора на заседанието му на 27 октомври.
От юли 2021 г. насам плавно нараства делът на българите, които не се интересуват от предизборната кампания и не търсят информация за хода й в медиите (от 19% на 28%).
"Подобни нагласи определено се вписват в по-общата тенденция на загуба на интерес към изборите и отлив на желаещите да гласуват у нас българи (както и на желаещите да гласуват българи в чужбина, както показва вотът на 2 октомври)", пише в изследването.
Какво показа подобно проучване през 2021 година - тук
Спада и интересът към политическите скандали и компроматите. Едва една трета от апатичните към медийното отразяване на изборите българи проявяват интерес да научат от медиите за скандали и компромати в хода на кампанията, докато това правят почти 70% от българите, които проявяват интерес и любопитство към медийното отразяване на кампанията.
От друга страна обаче, интересът и любопитството към изборите са с по-голям дял спрямо отегчението и умората. Това показва, че апатията към ставащото вероятно е преодоляна, смята Лидия Йорданова, директор на агенция "Екзакта".
Тези, които са заявили интерес към предизборната кампания, са се информирали от вестници, но за тези хора е важно да имат и друг източник на информация. Затова пък апатичните гледат предимно телевизия, сайтове и социални мрежи и почти напълно пренебрегват радиата и вестниците.
За последната предизборна кампания от телевизия са се информирали главно хора на възраст над 40 години. В групата на най-младите на възраст под 30 години на първо място е интересът към информацията от социалните мрежи и след това съизмерим интерес както към информацията от телевизията, така и към информацията от интернет сайтове и портали.
Във всички възрастови групи над 30 години интересът към информация от интернет е по-висок дял от този към информация от социалните мрежи. Висшистите, заможните хора, жителите на столицата и респондентите на възраст над 60 години, са групите, които проявяват най-голям интерес към информацията от радиото.
Интересът към вестници, отпечатани на хартия, по време на предизборната кампания, е най-висок сред възрастни хора, сред мъже и сред жители на столицата. Най-слаб интерес към информациите в медиите за предизборната кампания има сред млади хора на възраст под 40 години, сред необразовани и бедни респонденти, сред жители на столицата и на селата, показва още изследването на "Екзакта".