Предизборна кампания 6.0: назад към избирателите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Предизборна кампания 6.0: назад към избирателите

Предизборна кампания 6.0: назад към избирателите
Дневник
За шести път в последните три години политическите сили влизат в предизборна кампания за ново Народно събрание с амбицията да привлекат достатъчно гласове и така да достигнат до дългосрочно решение на политическата криза в България. Националният вот се очертава да е акцентът на агитацията, въпреки че на 9 юни ще бъдат избирани и депутати в Европейския парламент, показа проверка на "Дневник".
Всеки от участниците в надпреварата ще се бори да запази твърдия си електорат и заедно с това да привлече нови избиратели. Проблемът този път е, че поредицата от избори, проблематичните от гледна точка на избирателите партньорства във властта и острите политически сблъсъци в последните месеци до голяма степен ограничиха полето за нови идеи и послания към електората. Ключово ще бъде дали политиците ще преборят изборната умора и ще привлекат българите към секциите за гласуване, или активността ще продължи да спада, увеличавайки тежестта на твърдите партийни ядра, на купения и корпоративния вот.
Кампанията за европейските избори ще върви като част от тази за националните, сочат неофициалните разговори на "Дневник" с предизборните щабове на основните партии. Причината е, че при някои формации посланията за двата вида избори съвпадат. При други това се налага от практична гледна точка - много от политическите сили издигат едни и същи кандидати за европейските и националните листи, а те няма как да правят отделни кампании.
Преглед на първоначалните планове на партийните централи за започващата днес кампания показва, че кандидатите ще разчитат основно на разговори очи в очи с избирателите, а агитацията в социалните мрежи , която доминираше доскоро, ще остане на заден план. Като основни теми се очертават доходите, "Зелената сделка" и енергетиката и съдебната реформа.
ГЕРБ избира демонстрацията на сила
ГЕРБ изпревари опонентите си и откри кампанията си ден преди официалното начало в Стара Загора със среща на лидера Бойко Борисов и кандидати за изборите с избиратели. Тя беше в Общинската спортна зала в града под наслов "За стабилна България отново".
Според представител на партията, с когото "Дневник" разговаря, мястото не е избрано случайно - градът е знаков за ГЕРБ заради дългогодишното управление на кмета Живко Тодоров, който миналата година спечели четвърти мандат. В края на 49-ото Народно събрание ГЕРБ прегърна темата за бъдещето на старозагорския регион и миньорите и с помощта на ДПС задължи правителството да отпуска годишно 250 млн. лв. до 2028 г. за рекултивация на терени на държавните "Мини Марица-изток".
След Стара Загора предизборната обиколка на Борисов и кандидат-депутатите ще продължи към Сливен и Бургас. Предвидени са събития във всички областни градове, а на тях, освен Борисов, ще присъстват и кандидатите за евродепутати начело с Росен Желязков. Отсега се знае, че краят на кампанията ще е в София.
Стратегията на предизборния щаб е всички последващи срещи с партийния актив и избирателите да се провеждат в най-големите общински зали, за да се демонстрира, че ГЕРБ е "единствената партия, която може да събере хиляди хора на едно място", каза представител на формацията пред "Дневник". Обичайно срещите се излъчват на живо в профила на Борисов във "Фейсбук". В по-малките градове и села местните структури също са ангажирани с това да организират събития.
От формацията посочват, че за разлика от предишни избори, този път ГЕРБ ще води "семпла медийна кампания с основен фокус върху срещите с хората". Това, по думите им, означава, че партията ще ограничи използването на платените форми за отразяване на кампанията в медиите и ще разчита на предимно на безплатните. Един от аргументите за това решение, по думите на партиен функционер, е да се покаже на опонентите, че ГЕРБ може да спечели изборите и без засилено медийно присъствие.
От ГЕРБ са убедени в подкрепата на твърдите си избиратели и задачата им по време на кампанията ще бъде да увеличат и привлекат периферията, като заложат на послания, свързани с доходите, строителството и инфраструктурата, и съдебната реформа.
"Продължаваме промяната - Демократична България": импулсът са лидерите
За разлика от миналата година, кампанията на "Продължаваме промяната - Демократична България") ще започне от София. Откриването ще е в петък (10 май) от 18.30 ч. пред Народния театър "Иван Вазов" в София под наслова "Българите срещу скритата власт", а организаторите планират изказвания от трибуната на лидерите в коалицията, както и излъчване на видеоклип с постиженията на кабинета "Денков". Не е предвиден концерт.
В подобен стил ще продължат и останалите срещи от предизборната кампания на "Продължаваме промяната - Демократична България", която неофициално започна още в средата на април. Тогава Кирил Петков, Асен Василев, Николай Денков и Никола Минчев за първи път разговаряха със свои привърженици по темата какво се случи с кабинета "Денков" и какво предстои. На обиколките в страната лидерите на коалицията ще се явяват и заедно, и поотделно, научи "Дневник".
Очакването е именно лидерите да дават импулс на кампанията, коментира източник на "Дневник" от коалицията.
Към тях понякога ще се присъединяват и кандидатите за Европейския парламент. Някои от номинираните за Страсбург ще се опитат да водят самостоятелна кампания за изборите, като най-активни се очаква да бъдат водачът на листата Никола Минчев и досегашният евродепутат Радан Кънев. Срещи с избирателите са предвидени да има и зад граница, а първата вече се проведе на 9 май в Брюксел. На 9 май коалицията представи "Манифест за европейска България".
От формацията се надяват, че чрез личния контакт и работата на терен ще могат отново да убедят хората да отидат пред урните и да гласуват. Именно затова коалицията не се отказва и от една стара своя инициатива - "Демократично кафене", която датира от 2019 г. Тя ще даде възможност както на избирателите да задават въпроси и да получат отговори, така и на политиците - да агитират за гласуване с машина.
ДПС изоставя "централния лъч"
От партийната централа на ДПС предоставят оскъдна информация за плановете на движението. Засега е известно единствено, че традицията по време на кампания из страната да обикаля т.нар.централен предизборен лъч, в който участва партийното ръководство, няма да бъде спазена. От движението не коментират каква е причината за тази промяна. Представители на партията не казват и каква кампания ще водят двамата лидери Делян Пеевски и Джевдет Чакъров, които са водачи на общо пет листи за европейските и национални избори.
Представител на ДПС коментира пред "Дневник" единствено, че формацията ще разчита на личния контакт с избирателите и срещите по места за предизборна агитация, които ще бъдат организирани от местните структури. Очаква се кандидатите за евродепутати също да обикалят страната и да посещават събитията на своите колеги. Посланията, идващи от ръководството също не се различават много от предишни кампании. Акцентът отново е върху "заедността". Като водещи теми са очертани демографската политика, сигурността и икономическото развитие.
БСП разчита да е единствена алтернатива
Върху същите теми възнамерява да се фокусира и БСП. Социалистите вече публикуваха платформите си за европейските и националните избори, обединяващото между които е слоганът "За достойна България в мирна Европа", а акцент в тях са доходите, мира, миграцията и предоговаряне на Зелената сделка.
Социалистите не предвиждат промяна в предизборната си стратегия - планира се водачите на листи да обикалят по области и да разговарят с хората за конкретните за районите проблеми, а с тях, когато е възможно, да бъдат и кандидатите за евродепутати, част от които са водачи и на листи в страната.
От формацията ще разчитат на посланието, че БСП е единствената алтернатива и единствената партия, която не е влизала в "коалиция, сглобка или скрити договорки с ГЕРБ". На него те залагат, за да върнат част от изгубения си електорат и да устоят на заплахата от другите леви формации като "Солидарна България" и "Левицата". Според социологическата агенция "Алфа рисърч" една от основните интриги на кампанията ще бъде дали дисперсията в лявото политическо пространство ще доведе до възникване на конкурентен ляв политически субект в парламента.
"Има такъв народ": Слави Трифонов като ракета-носител
"Има такъв народ" ще използва всички възможности за набиране на избиратели, включително най-големия си коз - лидера си Станислав Трифонов. Тв водещият смята да се включи в кампанията, като се появи лично в някои градове, за да разговаря с граждани, каза източник от партията през "Дневник", но не уточни къде. От партията коментират, че не виждат проблем да бъдат използвани популярни лица, за да привличат избиратели и за да прокарат пътя на по-слабо познати експерти.
Без промяна остава стратегията на формацията да води кампания очи в очи. Активен участник в тях ще бъде водачът на евролистата Ивайло Вълчев, който ще постави акцент в разговорите върху темите за Зелената сделка, миграцията и защитата на семейните ценности. Откриването на кампанията ще е в петък, 10 май, от 20.00 часа по партийната телевизия "Седем осми".
От "Възраждане" отказаха да предоставят информация на "Дневник" за кампанията си. От социалните мрежи е видно, че лидерът на партията Костадин Костадинов е започнал да провежда отворени срещи с граждани.
Новите претенденти: в разговор с избирателите
Новата лява коалиция "Солидарна България" на Ваня Григорова и Мая Манолова ще открие официално кампанията си на 11 май (събота) в залата на "Оборище 5" с представяне на всички водачи на листите от страната, както и на приоритетите на формацията. Предизборните активности обаче започнаха по-рано - двете избраха да отбележат 9 май, честван като Ден на победата над нацизма във Втората световна война и като Ден на Европа, пред Паметника на Съветската армия. Двете оставиха на оградата пред монумента, чийто фигури бяха демонтирани преди няколко месеца, червени рози и написаха с червен спрей "Тук пак ще има паметник".
В кампанията Григорова и Манолова ще пътуват в отделни лъчове из страната, но за ключови събития ще се събират заедно. Григорова ще агитира паралелно и за евровота, тъй като води листата на коалицията за Страсбург.
Кампанията на дясната коалиция "Синя България" ще започне на 12 май (неделя) от 11 часа в зала 6 на НДК. Ще присъстват всички водачи на листи и лидерите на партиите във формацията. Водещ ще бъде актьорът Тончо Токмакчиев, а присъстващите ще могат да се снимат с кандидатите и да задават въпроси.