Купеният и контролиран вот: За мащабите на бедствието и ролята на МВР

Купеният и контролиран вот: За мащабите на бедствието и ролята на МВР

Кадър, разпространен от МВР на 16 октомври без да е уточнено от кой град и с какво са свързани банкнотите. В съобщението пише още, че "с цел предотвратяване на опити за т.нар. "корпоративен вот" се провеждат превантивни беседи с лица, които могат да влияят на изборния процес, както и със служители, които са в йерархична зависимост."
МВР
Кадър, разпространен от МВР на 16 октомври без да е уточнено от кой град и с какво са свързани банкнотите. В съобщението пише още, че "с цел предотвратяване на опити за т.нар. "корпоративен вот" се провеждат превантивни беседи с лица, които могат да влияят на изборния процес, както и със служители, които са в йерархична зависимост."
Масово купуване на избиратели, списъци с имена и прякори на дилъри и твърдения за разпъван чадър от страна на МВР над търговците на гласове за предстоящите в неделя (27 октомври) предсрочни парламентарни избори - под знака на тези твърдения протече предизборната кампания за 51-вото Народно събрание. В продължение на месец в медиите и в публичното пространство усилено се говори за купен и контролиран вот и то в полза предимно на една формация - "ДПС - Ново начало" около Делян Пеевски.
Търговията с вот и различните механизми за влияние над избирателите, за да упражнят правото си на глас в полза на определена политическа сила, е стар проблем, но анализи на експерти и неправителствени организации показват, че мащабите са по-скоро устойчиви и не са в състояние изцяло да пренаредят партиите, които ще влязат в следващия парламент. Дали този път ефектът ще е по-силен, може ли една формация да успее да концентрира целия контролиран вот и колко депутати да си "купи" с него. "Дневник" потърси отговорите на въпросите какви са мащабите на процеса, каква е ролята на МВР, защо акциите продължават да не стигат до нивото на поръчителите и няма информация кои партии търгуват с вота на хората.

Имат ли значение рокадите по МВР върховете

Кой и как ръководи вътрешното министерство по време на избори е ключов въпрос. По закон то отговаря не само за осигуряването на честни избори като се бори с търговията с гласове в кампанията, но се занимава и с охрана на секциите, бюлетините и транспорта в изборния ден, както и с това да няма нарушения на реда и хората да упражнят правото си на вот спокойно.
Бившият министър на вътрешните работи Калин Стоянов, който сега е кандидат за народен представител от "Ново начало" на Делян Пеевски, е сменил ръководителите на 22 областни дирекции на МВР като е оставил заварените от него началници само в 7 областни дирекции на полицията по време на мандата си (продължил малко повече от година). Кадровите промени на Стоянов по върховете на областните дирекции започват още от първите дни след встъпването му в длъжност през 2023г. като обяснява публично, че всеки министър има право да избере екипа, с който работи и хората, на които вярва. Рокадите продължават до финала малко преди да освободи поста (пълният списък с имена и дати на назначаване е по-долу в текста) и да се впусне в надпреварата за депутатско място.
Сред началниците на полицията, назначени от Стоянов, е и бившият му заместник в ГДБОП Любомир Николов, който и в момента оглавява Столичната дирекция на вътрешните работи. За някои от назначените информацията показва, че също са били част от системата на ГДБОП или районните структури на дирекцията.
Наследникът на Калин Стоянов - служебният вътрешен министър Атанас Илков е сменил трима директори на областни дирекции на полицията - в Бургас, Пловдив и Русе.
Съмненията за това дали има чадър над купувачите на гласове, дали МВР не работи директно за Пеевски като оказва протекции над дилъри, купуващи гласове в негова полза, дали назначените от Калин Стоянов директори всъщност не се отчитат и сега пред него и дали подготовката за изборите не е започнала още с встъпването на Стоянов като министър - са въпроси, които се засилиха и в последните дни на кампанията. Поставяни са основно от представители на "Продължаваме промяната - Демократична България", но и от наблюдаващите изборите организации.
Някои анализатори смятат, че доколкото Стоянов вече не е в системата, той не може да влияе толкова пряко върху действията на полицията, а и не е единственият на този пост, който от него влиза в кампания. Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) и бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев (2013-2017) напомнят, че Бойко Рашков също е кандидат за народен представител и като министър на вътрешните работи е правил рокади на върха на МВР във всички областни дирекции. Бивши вътрешни министри и кандидати за народни представители са и Младен Маринов и Христо Терзийски от ГЕРБ-СДС.
Експертите допълват, че е стандартна практика всеки министър да назначава директорите на областните дирекции, с които ще работи и тези промени не винаги са обвързани с подготовката на изборите, а се правят според това кой колко е лоялен. Според служители в системата, директорите са ориентирани и лоялни към изпълнение на ангажименти към настоящия министър, но и с поглед към бъдещата власт.

За кого работи МВР и изпълнява ли политически поръчки

В МВР има хора, които изпълняват политически поръчки и са готови да изпълняват такива поръчки и те обикновено се изразяват в това или да се разследва някой, или обратното - да не разследват конкретни лица, коментираха още източници от системата пред "Дневник".
"МВР е така структурирано, че да изпълнява политически поръчки, доколкото е част от изпълнителната власт и в момента законът дава правомощия на министъра, който е политическо лице, да назначава и отстранява полицейски служители по върха на системата", обясни пред "Дневник" и бившият зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев. "Това поставя полицията в политическа зависимост и тя не е свързана с този или предходния министър. Просто такъв е българският закон. Съсредоточаването на всички тези правомощия в политическо лице - именно това е директният политически контрол, който всеки министър, който и да е той, може да упражнява", обобщи Гунев.
Според него, в момента нито един полицай на нито едно ниво не би си позволил да разследва народен представител или политик на високо ниво, без политическа санкция от министъра, след като знае, че този или следващият министър имат правомощията да го отстранят директно на първия ден след като встъпят в длъжност, както многократно им е било демонстрирано при всяка смяна на правителство.
По думите му, полицаите разбират това и осъзнават, че са уязвими от тези форми на политически контрол и се съобразяват с това и дали да разследват или не като форма на самоцензура, без да е нужно някой да им казва изрично да не "работят" по конкретна партия или политическа сила за изборни нарушения и престъпления.
"Директорите обикновено са лоялни на министрите си и се пазят - нищо общо нямат с предишното политическо ръководство, защото ако имат - рискуват", коментира Тихомир Безлов от ЦИД.
Филип Гунев смята, че проблемът е системен, а полицейските служители могат достатъчно добре да се ориентират от коя политическа сила може да бъде следващият министър и по социологическите проучвания. "Ако министърът има директен тотален контрол върху кадровата политика на МВР и може да назначава и уволнява в цялата система, логично е това да създава една много политизирана система", каза още бившият зам.-министър.

Профилактика

От първия ден на предизборната кампания полицията обяви мащабни акции срещу търговията с гласове в цялата страна, която комбинира с традиционната "профилактика" на криминалния контингент на различни нива, свързан с различни видове престъпност - кражби, лихварство, наркоразпространение и измами от целия спектър на Наказателния кодекс. Неведнъж министри на вътрешните работи са обяснявали, че по време на избори контингентът, профилиран в определени сектори, се ориентира към най-доходоносния бизнес в периода - търговията с вот.
Вероятно това обяснява и защо в голяма част от прессъобщенията на МВР за престъпления срещу изборните права на гражданите се отчита, че са иззети десетки литри с нелегални перилни препарати и стоки с фалшиви марки например или са спрени опити за незаконна сеч, намерен и върнат е кон и други примери, които звучат като куриози на фона на обсъждането могат ли да бъдат опорочени резултатите от изборите.
На финала на кампанията МВР засили още повече пиара за активността си с нова практика - изявления всяка сутрин, в които обявява пред камери и микрофони данни за броя на провежданите за ден специализирани операции, за получените сигнали, актуалния брой на образуваните досъдебни производства, задържаните лица и връчените предупредителни протоколи. На тези "пресконференции" обаче няма възможност журналистите да задават въпроси.
Според анализатори, няма интерес който и да е министър да упражнява натиск над полицията или самите служители да разследват подобни практики на високо ниво, тъй като да се работи срещу ниските нива е много по-безопасно.
Според анализатори, няма интерес който и да е министър да упражнява натиск над полицията или самите служители да разследват подобни практики на високо ниво, тъй като да се работи срещу ниските нива е много по-безопасно.
Въпреки обявяваната засилена активност на МВР и уверенията и от министър Илков за това, че всеки ден се пресичат опити за изборни нарушения и купуване на гласове, съмненията продължават, а от гражданско движение БОЕЦ внесоха сигнал срещу него. Той е изпратен и до ДАНС, Върховната касационна прокуратура, МВР, парламента и президентството. В него и в публикации на сдружението се посочва точно обратното на това, което твърди министърът - МВР не само, че не охранява изборния процес и правата на гражданите, но прикрива купуването на гласове.
От сдружението сочат и че търговията с вот, за която сигнализират, е в полза на партията на Делян Пеевски. Твърдят и че има данни и за "други престъпления от общ характер, извършени от Илков и от други висши полицейски служители".
Съмненията и на организацията, и на някои наблюдатели са, че всички тези акции на полицията не са с цел да бъде осигурена честността на вота, а да бъде премахната конкуренцията конкретно на Делян Пеевски - тоест всички, които не купуват гласове за него, да бъдат отстранени или поне "респектирани" преди изборите.
Във вторник вечерта бе организиран и протест с искането за оставката на министъра, в който се включиха бивши и кандидати за бъдещи народни представители с твърдението, че ако той остане на поста, изборите ще бъдат купени от Борисов и Пеевски. "Това са безпочвени обвинения, които не бих ги коментирал, защото е обидно не само за мен, а и за всички колеги, които работят денонощно и не са до семейството си, а са на терен и проверяват всеки един сигнал", коментира вътрешният министър по повод на сигнала на БОЕЦ срещу него.
На 3 октомври групата "БГ елфи" разпространи неформален, но подробен списък на 200 потенциални купувачи на гласове за тези избори. На 21 октомври, по-малко от седмица преди вота, групата публикува допълнителни списъци с още 163 купувачи на гласове на различни нива като в публикацията се посочва, че те са "от най-близките до Пеевски, през депутати, та до ниво хилядници, стотници и десетници". В списъците се посочват имената и прякорите на конкретни хора от конкретни населени места, които са ангажирани с купуването на гласове за конкретни партии - ГЕРБ-СДС, "ДПС - Ново начало" на Пеевски и "Алианс за права и свободи" на Доган.
На срещата при президента, служебният министър на вътрешните работи Атанас Илков обясни, че изтичането на информация в списъци в публичното пространство пречи на МВР да работи срещу купуването на гласове.
На срещата при президента, служебният министър на вътрешните работи Атанас Илков обясни, че изтичането на информация в списъци в публичното пространство пречи на МВР да работи срещу купуването на гласове.
Списъците бяха внесени официално и като сигнал в МВР от кандидат-депутати от "Продължаваме промяната-Демократична България". Някои от тях бяха коментирани от министъра на вътрешните работи и на среща при президента Румен Радев. Тогава Илков се оплака от публикуването на имената, инициалите и прякорите на купувачи на гласове, защото МВР вече работело срещу някои от тях и изтичането на информация за тях в публичното пространство можело да попречи на разследването.
Бившият министър на вътрешните работи Иван Демерджиев алармира за друг тип особени практики в Пловдив - полицейски служители масово си пускат отпуск или болничен, който приключва след изборите, което също засили съмненията, че МВР умишлено не разследва сигнали за купен или контролиран вот.
Според анализатори на изборния процес, ако обаче се извади и се оповести публично един списък, в който се твърди, че само три партии купуват, то това означава единствено, че списъкът е непълен и дори внимателно селектиран. Затова към подобна информация трябва да се подхожда с внимание и с едно на ум - че освен осветлените хора има още такива, които продължават да са на сянка.

Кой контролира вота и как работи системата

Прокуратурата и МВР през последните години усилено избягва ясен отговор на въпроса кой купува гласове и в полза на коя политическа сила. На въпрос на "Дневник" по време на пресконференция на 11 октомври министър Атанас Илков също отклони въпроса като се позова на Закона за МВР в текст, свързан със Закона за защита на личните данни, както и на Европейски регламент.
Краткият неофициален отговор за това защо нито един министър не е посочил кои партии плащат за гласове е, че ако тези политически сили бъдат назовани, то за тях трябва да има достатъчно доказателства и да се разследват за извършено престъпление. Разследването на такива случаи не зависи единствено от МВР, а и от прокуратурата, която трябва да повдигне обвинение и да го поддържа и защити пред съда.
Именно по тази причина и политици, и министри се пазят от ясно назоваване на конкретни имена на хора или политически сили. По-лесно доказуемо е да се осъди за клевета този, който твърди с името си, че някой купува гласове, отколкото самият купувач на гласове или политическата сила, за която работи.
"Всички политически партии купуваха или правеха опити да купуват гласове", казва Мария Павлова през ноември 2023 г. след като отчита работата на прокуратурата след поредните избори. Тогава тя е зам.-главен прокурор, сега е служебен министър на правосъдието. Приблизително по същото време Калин Стоянов потвърди думите й като обобщи, че всички партии са правили опити да купуват гласове. С предупредителни протоколи обаче обикновено се разминават само дилърите на ниско ниво, чиито имена попадат най-често в сигналите до МВР и в списъци за купен и контролиран вот.
"Има дилъри на ниско ниво, които обикалят по секциите и осигуряват определени гласове за този, който ще му плати повече. Именно заради това на едните избори в конкретна секция преобладава вот за една партия, а само няколко месеца по-късно, на следващите избори, вотът е ориентиран към друга сила", коментира Филип Гунев. Заради това според анализатори, списъкът на "БГ Елфи" с дилъри не е пълен.
Списъците, които виждаме представляват едва 1/4 или 1/5 от хората, които потенциално се занимават с тази дейност. По-сериозният въпрос е защо не се разследват по-горните нива и обяснението може да е, че политическите разследвания в една политизирана система са трудни.
По думите на Гунев, няма интерес който и да е министър да упражнява натиск над полицията или самите служители да разследват подобни практики на високо ниво, тъй като да се работи срещу ниските нива е много по-безопасно.
Освен това според наблюдатели, досега няма централизирана организация за купуване на гласове и най-често това се организира на ниско ниво от страна на кметове, в местната власт или от самите кандидати за народни представители, които организират вот в своя полза по места. "Вече има изработена традиция това да се случва и контролира от "партийни работници", но на местно ниво, децентрализирано, тъй като на местно ниво партийни кадри или кандидати имат връзки и контакти, които ползват", посочват и служители от МВР.

Какво показва статистиката за мащабите

Според проучване на "Алфа рисърч", публикувано три дни преди вота 13% от пълнолетните българи "споделят за опити за привличане на подкрепа чрез материални, финансови стимули, чрез пряк, или косвен натиск".
Дни преди това "Галъп" оповести сондаж, според който 10 % от анкетираните заявяват, че биха гласували срещу стимул, а в извадката сред твърдо решилите да гласуват делът им е 12%, което агенцията изчислява на около 240 000 избиратели.
Според последната статистика на МВР към 24 октомври цифрите за получените сигнали и проведените акции на полицията плавно нарастват. Проведени са били 216 спецоперации, получени са 453 сигнала, образувани са 100 досъдебни производства и са задържани 47 души. Издадени са над 1300 предупредителни протокола по Закона за МВР. Министърът отчете повече сигнали, акции и издадени предупреждения в сравнение с предходните избори.
От МВР не могат да дадат статистика за получените сигнали за купуване на гласове и образуваните досъдебни производства за конкретен период от време, например за първите 10 или 20 дни от предизборната кампания с обяснението, че обработването на точно този тип данни ще отнеме много време и усилия.
Какъв точно е мащабът на купения и контролиран вот може да се види едва след изборите, когато излязат и резултатите по секции, които могат да бъдат проверени и съпоставени с резултатите от предходните избори през юни, както и тези от предишните години.
Мащабно изследване на Антикорупционния фонд (АКФ) след парламентарните избори от октомври 2022 г. показва, че за една четвърт от общините делът на потенциално купения или контролиран вот от общия вот в общината е под 1%, а за 4 от общините в страната делът на тези гласове е значителен - над 25%.
На предсрочните парламентарни избори преди две години - на 2 октомври 2022, ДПС остава с най-много "рискови" гласове - 88 400 гласа или близо 42% от гласовете в риск общо за страната. Делът на рисковите гласове от общия резултат за ДПС през октомври е 30,5%, при ГЕРБ-СДС - близо 8%, при БСП - 7,4%.
  • ГЕРБ-СДС отбелязва ръст с 8 хил. гласа в рисковите секции през октомври 2022г. Това са 49 000 гласа или 23,1% процента от гласовете в риск.
  • "Продължаваме промяната" взима 9,3% от гласовете в риск или 19 700 гласа, което е съпоставимо с резултатите им от ноември 2021 г.
  • БСП взимат 17 000 от подадените гласове в риск или 8% от всички гласове в риск. Те отбелязват спад от 4500 гласа спрямо предходните избори.
  • "Демократична България" получава 2,3% или 5000 гласа в секции в риск. Тези стойности са сравними с резултатите им от предходните избори.
  • "Възраждане" получава 4,30% или 9100 гласа в риск.
"Търговията с гласове е доходоносен бизнес, контролиран от организираната престъпност и покровителстван от заинтересованите политически субекти. В България най-често обект на изборните манипулации са най-бедните, слабо образовани избиратели. Не е тайна, че в особено голям риск са гласовете на малцинствените етнически общности, преди всичко ромите", обобщават в доклада на АКФ, а изводите са актуални и за предстоящите избори.
"Това, което можем да направим, е като минат изборите, да разгледаме резултатите по секции и да видим къде има отклонения и резки промени и в каква посока. Според мен тези около 1000 рискови секции ще ни покажат аномалиите, но освен тях има и нови места, където ще се наблюдават отклонения - в работнически квартали в Перник и Видин, напр., които не са свързани с ромски вот", коментира Безлов.
През 2022 г. обаче сметката за мащабите на контролирания вот изглежда е малко по-лесна, тъй като на изборите тогава се явява само едно ДПС. Сега едва след изборния ден предстои да се анализира резултатът от разцеплението на двете нови формации в светлината на купуването на гласове и контролиран вот.
Пълен списък с кадровите рокади, направени от Калин Стоянов и Атанас Илков, в областните дирекции на полицията в цялата страна. Някои от тях са назначени временно, в скоби е датата на заповедта за назначение.
  • ОДМВР Благоевград - Даниел Димитров (11.08.2023 г.)
  • ОДМВР Бургас - Емил Павлов (14.08.2023 г.), а след него Владимир Маринов (5.09.2024 г.), назначен от Атанас Илков
  • ОДМВР Варна - Андрей Ангелов (11.08.2023г.)
  • ОДМВР Враца - Красимир Йончев (15.08.2023г.)
  • ОДМВР Габрово - Илиян Иванов (15.08.2023 г.), а след него Пламен Иванов (23.04.2024 г.)
  • ОДМВР Добрич - Красен Троимацов (13.04.2024 г.)
  • ОДМВР Кюстендил - Светослав Григоров (06.07.2023 г.)
  • ОДМВР Ловеч - Дончо Манов (3.04.2024 г.)
  • ОДМВР Монтана - Пламен Томов (31.08.2023 г.)
  • ОДМВР Пазарджик - Даниел Бараков (11.08.2023 г.), временен
  • ОДМВР Перник - Милчо Милчов (11.10.2023 г.)
  • ОДМВР Плевен - Живко Ламбов (18.10.2023 г.)
  • ОДМВР Пловдив - Георги Чергов (11.08.2023 г.) временен, а след него Георги Машонов (11.09.2024 г.), назначен от Атанас Илков
  • ОДМВР Разград - Мирослав Иванов (24.08.2023) временен, а след него Диян Симеонов (12.02.2024 г.), временен
  • ОДМВР Русе - Пламен Първанов (18.08.2023 г.), след него Николай Кожухаров (16.10.2024 г.) временно е назначен от министър Атанас Илков
  • ОДМВР Смолян - Цветан Цанков (16.08.2023 г.), временен
  • ОДМВР София - Тихомир Ценов (24.07.2023 г.)
  • ОДМВР Стара Загора - Лазар Христов (назначен временно на 02.03.2023 г. и назначен на постоянна длъжност на 20.10.2023г.), а след него Красимир Христов - (28.05.2024 г.)
  • ОДМВР Търговище - Светлин Петев (15.08.2023 г.)
  • ОДМВР Хасково - Иван Расоков (23 май 2024 г.) временен за срок от 1 г.
  • ОДМВР Ямбол - Иван Русев (15.08.2023 г.)
  • СДВР - Любомир Николов (19.06.2023 г.)

От Калин Стоянов и Атанас Илков не са сменени директорите на:
  • ОДМВР Велико Търново - Димитър Машов
  • ОДМВР Видин - Петър Коцин
  • ОДМВР Добрич - Цветан Пировски
  • ОДМВР Кърджали - Щерьо Милчев
  • ОДМВР Силистра - Мартин Недялков
  • ОДМВР Сливен - Димитър Величков
  • ОДМВР Шумен - Георги Гендов