Предизборно "Възраждане" дава най-много пари в медиите

"Възраждане" дава най-много пари за предизборна реклама в медиите, а ТВ "Евроком" остава най-предпочитана от политиците. Това се разбира от анализ на Института за развитие на публичната среда, който включва данни от официалните страници на 39 национални и регионални медии - 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайта и агенции.
Общо 1 543 421 лв. за реклама в медиите са изразходвали 21 партии и коалиции към 23 октомври. Спрямо средата на предизборната кампания това е увеличение с около 300 хил. лв. Сумата обаче е значително по-малка в сравнение с парламентарните избори през 2023 г., когато партиите отделят 2.4 млн. лв. за реклама в медиите.
В края на кампанията отново има разместване сред политическите формации. На първо място вече не е "Има такъв народ", която временно водеше класацията, а партията на Костадин Костадинов с 294 225 лв. за медийна реклама. Това е увеличение на сумата повече от два пъти спрямо първите 20 дни от надпреварата. Но не за пръв път "Възраждане" отделя най-много средства за реклама в медиите, на изборите 2 в 1 през юни отпуска почти половин милион лева.
Най-голямата част от средствата сега отиват за "Нова телевизия" (125 340 лв.), следват - ТВ "Евроком" (59 314 лв.) и БНТ (41 371 лв.).
Формацията няма сключен договор с другата голяма частна телевизия Би Ти Ви. |
Представители на партията обаче продължават да гостуват в предавания на телевизията въпреки призива на Асоциацията на европейските журналисти в България медиите "да бойкотират партии и политици, които нападат журналисти". Поводът бяха интервюта на Костадин Костадинов и Станислав Балабанов в сутрешния блок на медията.
Партията на Слави Трифонов (273 673 лв.) е сключила два големи договора с Би Ти Ви и "Нова телевизия" за излъчване на предизборни клипове, съответно за над 124 и 125 хил. лв.
ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България" отделят най-много от средствата си за медийна реклама в БНТ - съответно над 29 хил. лв. и над 62 хил. лв. Над 24 хил. лв. дава "Продължаваме промяната - Демократична България" за предизборно отразяване в "24 часа", а ГЕРБ - над 19 хил. лв.

За един месец кампания партиите похарчиха 2.5 млн.лв. за реклама в медиите
Впечатление прави, че "Алианс за права и свободи" на хората около почетния лидер на ДПС Ахмед Доган дава едва 10 хил. лв. за медийна реклама, като половината отиват за сайта Actualno.com. |
Коалицията около Делян Пеевски "ДПС - Ново начало" е пета в класацията със 165 522 лв., като близо 30 хил. лв. отиват за сайта Vesti.bg, 20 хил. лв. за "Епицентър" и 16 хил. лв. за Би Ти Ви.
Фаворитът
От наблюдаваните 39 медии общо 29 са обявили сключени договори с политически партии на интернет страниците си. За втора поредна кампания ТВ "Евроком" е първа по приходи с 261 157 лв. Голяма част от приходите на телевизията се формират от т.нар. медийни пакети, които държавата плаща, за да могат по-малките политически сили да се рекламират предизборно. Така например за шестте парламентарни кампании в периода април 2021 г. - юни 2024 г. към медията от тази форма на държавна помощ са били насочени 1.4 млн. лв. (от общо 4.2 млн. лв.), изчисляват от Института за развитие на публичната среда.
След "Възраждане" най-много пари в ТВ "Евроком" дава "Величие" (39 145 лв.), следвана от "Пряка демокрация" (с над 33 хил. лв.), БНС-НД на Боян Расате (над 33 хил. лв.) и "БСП - Обединена левица" (над 27 хил. лв.). Второто място по приходи сред медиите вече е за "Нова телевизия" - 250 047 лв. (половината са от договор с партия "Възраждане"), следвана вече от БНТ с 236 376 лв.