Избори и фолклорна икономика

Избори и фолклорна икономика

Избори и фолклорна икономика
"Една от любопитните задачи на икономиката е да показва на хората колко малко те в действителност знаят за онова, което те си въобразяват, че могат да определят и управляват."
Фридрих фон Хайек, "Фаталната самонадеяност", 1988
По някакво странно съвпадение един ден след изборите в България в университета в Касел ще се проведе първата в Европа конференция по фолклорна икономика. За съжаление няма време да се състави съответстващ на академичните стандарти анализ на предизборната реторика у нас. Би се получило доста забавно и поучително четиво, подходящо за обучение на студенти.
Препубликуваме текста на Красен Станчев от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика (ИПИ).
Фолклорната икономика може да се определи като наивно обяснение на света, което вижда в стопанството разпределение, а не създаване на доход и не схваща елементарното положение, че един доход, преди да бъде преразпределен, би трябвало да бъде произведен*.
Липса на памет
Паметта е увяхваща незабравка, казва Кузма Прудков – известен персонаж от средата на ХIХ век.  Основен механизъм на забравата е схващането post hoc, ergo propter hoc. Историческата недостоверност, вярата, че след като нещо се е случило след предишните избори, то е по причина на тези избори, е най-елементарният похват на икономическите послания. Той позволява както да се присвояват, така и да се приписват стопански роли на определени правителство.
Очевидно е, че правителството на ГЕРБ не е създател на магистралите, доколкото ги има. Но кандидатите за народни избранници от тази партия и техният водач внушават на народа, че това е тяхна персонална заслуга. Елементарна истина е, че правителството няма собствени ресурси и че само временно разполага със средствата, събрани от населението, и ги разпределя по доста несъвършен начин. Разликата между правителствата е само в степените на несъвършенство. Тези степени са видни от проверките на Сметната палата. Картината е известна от анализите на ИПИ на нейните доклади**.
Изразходване на средства на данъкоплатците, квалифицирано като "успех" или "неуспех" по години <br />
ИПИ
Изразходване на средства на данъкоплатците, квалифицирано като "успех" или "неуспех" по години 
На пръв поглед изглежда, че несъвършенствата в разполагането с парите на другите са най-малко при ГЕРБ. Но информацията е по доклади, които се отнасят за минали периоди, а причините за неефективността са общо взето типични за всички управления (значителен дял на преразпределението през бюджета, търговия с влияние, липса на съревнование и непрозрачност на държавните поръчки). На това отгоре прегледът за 2011 и 2012г. още не е завършен.Прегледът на ИПИ е публикуван поне двадесет пъти в основните вестници и телевизии, но никой не го помни. По всичко изглежда обаче, че реториката на ГЕРБ за "ние" и "аз", които "построихме" магистралите и "помогнахме" на зачеването на бебета в епруветка, ще им изиграе лоша шега.
Фолкът наистина вярва, че правителството бе приватизирало държавния бюджет***.
Липса на връзка с реалността
За да ти повярват в избирателната кампания, трябва да излъжеш или поне да смениш тълкуванията на случващото се.
Затова пък изглеждат достоверни посланията, че за последните четири години страната преживява "най-страшната" криза, "един милион са обеднели", "100 хиляди малки и средни предприятия са фалирали" и "безработните са се увеличили с 400 хиляди".
Елементарната справка в статистиката (например на ЕБВР, ако някой не вярва на НСИ) показва, че спадът на БВП през 1990 г. е 9,1%, през 1991 – 11,7%, през 1992 – 7,3%, през 1996 – 9,4% и през 1997 – 5,6%. През 2009 г. той не достига дори скромните по българските исторически измерения 5% от БВП и ще бъде компенсиран с нарастването на националния доход от 2010 докъм средата-края 2013 г. Естествено статистиката на БВП е много неудобен за предизборни цели показател: той осреднява, неразбираем е дори за учещите икономика и не доказва голямата драма. Но все пак сочи, че имало и по-страшни кризи. В преживяването на кризата наивните избиратели обикновено повтарят онова, което чуват от политиците.
Обедняването е следващият трик. Този милион изглежда появил се от нищото. Изглежда, става дума за методика на ОИСР и Евростат за пресмятане на т.нар. относителна бедност или риск от бедност, т.е. процента семейства с общ комбиниран доход под осреднен 60-процентен доход за страната. Този индекс е удобен, защото никой не го разбира, по пък източникът е авторитетен и не показва съотношението към средата на 90-те.
Но дори тук няма откъде възникне въпросният милион. В момента (т.е. 2011 г., за когато са данните) в такъв риск е 30% от населението на България****. За периода 2009-2011 г. увеличението на хората в тази група е от 2,6 процентни пункта, а от началото на измерването (2000 г.) най-голямото влошаване на този показател е от 2005 към 2006 г. – с 8,1 процентни пункта, което обаче най-вероятно се дължи на смяна на методологията от началото на 2006, което прави двата периода – преди и след 2006 г. - несравними. През 2007 г. също има относително значима промяна в показателя (влошаване с 5,4 пункта), което може да се отдаде на първоначално адаптиране към новата методологията. Ако се погледнат двата подпериода, до 2005 и от 2008 насам, не се наблюдават резки колебания в този показател, като промените са съпоставими с тези в другите страни.
Важно е да се знае, че след 2005 г. ефектът на нарастване на доходите е следствие на нарастването на доходите поради развитието на пазара на недвижимост, чуждестранните инвестиции е ефектът от присъединяване към ЕС.  Но тези процеси започват преди мандата на съответното правителство.  Проблемите с безработицата и доходите след 2009 г. са плод на спада в чуждестранните инвестиции и на свиването на търговията с недвижими имоти.
Задачата на твърдението за обедняване на населението не се вижда от пръв поглед, но е проста.  То позволява да се обозначи врагът – предишното управление, а също и да се обещае съществено увеличаване на доходите, например от 40%. Това обещание е може би единственото, което има вероятност да се изпълни, ако след изборите не се предприемат неразумни политики, защото по принцип заплатите в България растат с положителен темп всяка година, дори през кризисната 2009 г., като в годините на висок икономически растеж техният ръст превишаваше 10%.
По е интересно сравнението с бедността в средата на 90-те. По методиката на Световната банка (2 щатски долара на човек на ден) в началото на 1997 г. бедните в България са 36% от населението, а през 2013 г. – 2,8%. Но за тази методика профсъюзите твърдят, че била примитивна и била подходяща за измерване на процесите в Зимбабве. Точно за това и става дума: в онези години България наистина е страна от третия свят и затова все още изглежда зле в сравнение със страните от ЕС.
Иначе данните на НСИ за средните приходи и разходи на човек от домакинството за периода 2009 – 2012 г. сочат, че приходите винаги са били повече от разходите, че средните доходи се увеличават в реално изражение и че съотношението приходи-разходи остава практически постоянно (и дори малко се подобрява през последната година).
Още по-подвеждащо звучат твърденията за фалит на малкия бизнес. Тук причините са няколко.
  • Първо, продажбите спадат, хората пестят повече и потребяват по-малко. 
  •  
  • Второ, това е така, защото намалява достъпът до чуждестранни спестявания (т.нар. чуждестранни инвестиции) и опериращите в страна предприятия няма кому да продават и съответно свиват производството или им се налага да търсят външни пазари, а това е трудно. Най-големите загуби на малките предприятия идват от проблемите на големите предприятия. Например ликвидацията на "Кремиковци" създава стресова ситуация за около 420 фирми, а също и за НЕК (18% от продажбите) и БДЖ (20% от превоза на товари).  Или друг пример: нарочената за виновна за проблемите на енергетиката "американска" ТЕЦ "Марица-изток 1" има 720 доставчици на стоки и услуги (70-80 на сто от тях малки и средни предприятия); ако бъде ограничена дейността на тази централа, рискът е и за тези предприятия, и за мините (28% от разходите на ТЕЦ-а).
  •  
  • Трето, около 90 000 фирми не са се пререгистрирали в срок според изискванията на закона, а не са фалирали. Ако са фалирали 10 хиляди, този дял е относително малък в сравнение с фалитите на малки и средни фирми в ЕС, а и навсякъде по света.
  •  
  • Четвърто, едва тук идва ролята на предишното правителството: може да се предполага с голяма доза вероятност, че разходите за спазване на законовите изисквания и за работа с правителството са се увеличили. Но никой в България не ги е мерил точно от 2001 г., когато това направи ИПИ. Все пак тези разходи вероятно са се увеличили поради следните фактори: повишаването на минималните осигурителни прагове, ръста на МРЗ, разпространението на колективните трудови договори върху цели отрасли, новите трудности за освобождаване на работна сила в пенсионна възраст, безсмислено милиционерския подход към инспекциите и сезонната заетост, учредяването на агенцията по храните и много други безсмислени политики.
Растящото равнище на безработицата се обяснява с вече посочените причини: намаляването на чуждестранните инвестиции, проблемите на оставащите без работа работодатели и безсмислената политика на пазара на труда и в сферата на образованието.
Фаталната самонадеяност
Фолклорната икономика не позволява да се видят стимулите на хората и фирмите за създаване на доход. Тя вижда решението в преразпределението на вече създадения доход.
Пълна самонадеяност, да не кажа друга дума, е например възгледът, че безработицата ще намалее вследствие на активните мероприятия на правителството по създаване на работни места.  Най-малкото защото доходът, с който ще бъдат финансирана тази заетост, първо трябва да бъде иззет от някого и защото онези, от които той бива изземван (около 1,8 милиона български граждани), ще имат по-малко стимули да създават богатство.
Участниците в предизборната кампания усилено насаждат завист към българските граждани с доходи над средните. Пресата и медиите постоянно им помагат в това начинание. Част от кандидатите за народни избраници експлоатират тази завист и обещават да изземат по-голяма част от дохода на получаващите над 3 000 лева на месец. Ако тази промяна в данъчното законодателство бъде направена, ефектът най-вероятно ще отрицателен: по-заможните или ще скрият част от дохода, или ще го изнесат от страната, или ще ограничат дейността си. А по-незаможните? Те ще имат по-малко стимули да работят по-добре и за по-високо заплащане поради социалната несправедливост на прогресивното данъчно облагане.
Остава красивите идеи на българските политически партии да се финансират с пари на германските, холандските и други данъкоплатци. Чиста илюзия е, че това може да стане. В крайна сметка европейските трансфери са по-скоро неефективни. Разходите на българската икономика за получаването им са повече от реалните субсидии, тъй като те отлагат инвестиции поради очакването за помощи и защото разходите по получаването им са изцяло за сметка на неуспелите местни кандидати за европейски пари за българското село. На това отгоре максимално възможната сума е около 1/20 от преразпределението през държавния бюджет, а вероятната реално достъпна сума е под 1/40 от това разпределение.
В контекста на всички тези факти и стопански отношения фолклорната икономика позволява и на кандидатите, и на избирателите да не губят ентусиазъм по пътя към следващия провал на българската стопанска политика.
*Най-пълното описание на фолклорната икономика е дадено от проф. Пол Рубин в едноименната му статия в Southern Economic Journal 2003, 70(1), 157-171. Тя ще бъде преведена на български в края на май в списание "Публични политики" на Софийския университет.  
**Виж пълния текст на тези анализи тук.
*** В съответствие с докладите на Сметната палата и измерването на усещанeто за корупция от Прозрачност без граници и Центъра за изследване на демокрацията показват незадоволително състояние, но не и драматична разлика между отделните правителства за последните 8-9 години.