Предизборната кампания кацна на летище София

Предизборният спор между партиите днес стигна до концесията за летище София. Представители на БСП дадоха извънреден брифинг на "Позитано" 20, в който обвиниха правителството на Бойко Борисов, че освобождава концесионера от такси за първите години от договора, за да може да получи парите и премиерът да ги раздава предизборно от джипа. Междувременно "Демократична България" пусна видео от летището, в което се казва, че то е поредният кладенец за парите на данъкоплатеца, тъй като не е избран кандидатът за концесионер с най-добрата оферта. Последва извънредно изявление в централата на ГЕРБ.
Миналото лято за концесионер на летище София бе определен консорциумът между международния фонд "Меридиам" и австрийската компания "Щрабаг" - "Соф кънект", който обаче предлагаше най-ниската оферта за инвестиция - за 35 години 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане) плюс не по-малко от 24.5 млн. евро годишна концесионна такса. През февруари по информация на в. "Капитал" заради COVID криза бъдещият концесионер е поискал да не плаща такса първите 10 години.
Днес кандидатът за депутат на БСП Румен Гечев обяви, че правителството на ГЕРБ бърза да получи парите по първоначалното плащане - 550 млн. лв. без ДДС, заради което ще освободи от такса концесионера за 10 години, а българите ще пият една студена вода. Той попита дали заради кризата няма да се стигне до вдигане на летищните такси, т.е. и на цените на билетите и превозите, което би поставило под риск българските туризъм и износ, както и до отлагане на строежа на Терминал 3.
Във видео на живо във фейсбук от Терминал 2 кандидатите за депутати на "Демократична България" Христо Иванов и Ивайло Мирчев обявиха, че в процедурата българската държава не избира най-доброто предложение на кандидат-концесионер, а такова, от което губи 300 млн. Според тяхната информация правителството е поискало половин милиард от Европейската комисия държавна помощ, за да се откаже за 10 години от събирането на концесионни такси. "Никой не знае кой стои зад тази схема, а обикновено, когато никой не знае - в дъното стои Кой", каза Христо Иванов.
В отговор в централата на ГЕРБ бе организирано извънредно изявление на транспортния министър и кандидат за депутат Росен Желязков, който обвини БСП и "Демократична България" в координирана акция с партизански набег. Според него процедурата по концесията е наблюдавана от чужди консултанти и банки и е само от полза на българската държава, а общото финансиране на летището ще е най-малко 2 млрд. (вероятно лева, но не уточни - бел. авт.). Без да каже какви ще са загубите от освобождаването на концесионера от такса за 10 години, което обяви за отлагане, той заяви, че увеличение на летищни такси няма да има и това е мотив за избора на този консорциум. От думите му се разбра, че първоначалното плащане - 660 млн. лв. с ДДС, може да бъде извършено още този месец, а не през лятото, както се е очаквало. В изявлението си министърът прогнозира, че ако концесията се провали, новото коалиционно правителство на БСП и "Демократична България" ще трябва да тегли нов дълг, за да финансира летището. Също така попита дали новото управление ще обяви концесия с по-ниски параметри, т.е. и инвестиции.
"Демократична България" реагира остро на подозрението за координация с БСП. "Приказките на транспортния министър за коалиция между "Демократична България" и БСП са абсолютни бълнувания. Това, което Росен Желязков не спомена е кой е собственикът на фирмата, която има концесията на летище София. Мога да предположа, че ако крайният собственик лъсне, ще се окаже, че това е поредното доказателство за коалицията между ГЕРБ и ДПС, призова Христо Иванов.