Предизборната кампания кацна на летище София

На живо
Заседанието на Народното събрание

Предизборната кампания кацна на летище София

Предизборната кампания кацна на летище София
Предизборният спор между партиите днес стигна до концесията за летище София. Представители на БСП дадоха извънреден брифинг на "Позитано" 20, в който обвиниха правителството на Бойко Борисов, че освобождава концесионера от такси за първите години от договора, за да може да получи парите и премиерът да ги раздава предизборно от джипа. Междувременно "Демократична България" пусна видео от летището, в което се казва, че то е поредният кладенец за парите на данъкоплатеца, тъй като не е избран кандидатът за концесионер с най-добрата оферта. Последва извънредно изявление в централата на ГЕРБ.
Миналото лято за концесионер на летище София бе определен консорциумът между международния фонд "Меридиам" и австрийската компания "Щрабаг" - "Соф кънект", който обаче предлагаше най-ниската оферта за инвестиция - за 35 години 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане) плюс не по-малко от 24.5 млн. евро годишна концесионна такса. През февруари по информация на в. "Капитал" заради COVID криза бъдещият концесионер е поискал да не плаща такса първите 10 години.
Днес кандидатът за депутат на БСП Румен Гечев обяви, че правителството на ГЕРБ бърза да получи парите по първоначалното плащане - 550 млн. лв. без ДДС, заради което ще освободи от такса концесионера за 10 години, а българите ще пият една студена вода. Той попита дали заради кризата няма да се стигне до вдигане на летищните такси, т.е. и на цените на билетите и превозите, което би поставило под риск българските туризъм и износ, както и до отлагане на строежа на Терминал 3.
Във видео на живо във фейсбук от Терминал 2 кандидатите за депутати на "Демократична България" Христо Иванов и Ивайло Мирчев обявиха, че в процедурата българската държава не избира най-доброто предложение на кандидат-концесионер, а такова, от което губи 300 млн. Според тяхната информация правителството е поискало половин милиард от Европейската комисия държавна помощ, за да се откаже за 10 години от събирането на концесионни такси. "Никой не знае кой стои зад тази схема, а обикновено, когато никой не знае - в дъното стои Кой", каза Христо Иванов.
В отговор в централата на ГЕРБ бе организирано извънредно изявление на транспортния министър и кандидат за депутат Росен Желязков, който обвини БСП и "Демократична България" в координирана акция с партизански набег. Според него процедурата по концесията е наблюдавана от чужди консултанти и банки и е само от полза на българската държава, а общото финансиране на летището ще е най-малко 2 млрд. (вероятно лева, но не уточни - бел. авт.). Без да каже какви ще са загубите от освобождаването на концесионера от такса за 10 години, което обяви за отлагане, той заяви, че увеличение на летищни такси няма да има и това е мотив за избора на този консорциум. От думите му се разбра, че първоначалното плащане - 660 млн. лв. с ДДС, може да бъде извършено още този месец, а не през лятото, както се е очаквало. В изявлението си министърът прогнозира, че ако концесията се провали, новото коалиционно правителство на БСП и "Демократична България" ще трябва да тегли нов дълг, за да финансира летището. Също така попита дали новото управление ще обяви концесия с по-ниски параметри, т.е. и инвестиции.
"Демократична България" реагира остро на подозрението за координация с БСП. "Приказките на транспортния министър за коалиция между "Демократична България" и БСП са абсолютни бълнувания. Това, което Росен Желязков не спомена е кой е собственикът на фирмата, която има концесията на летище София. Мога да предположа, че ако крайният собственик лъсне, ще се окаже, че това е поредното доказателство за коалицията между ГЕРБ и ДПС, призова Христо Иванов.