Апел за демократична и прозрачна предизборна кампания

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Апел за демократична и прозрачна предизборна кампания

Апел за демократична и прозрачна предизборна кампания
Текстът е препубликуван от страницата на огранизацията.
Предстоящите на 11 юли 2021 г. предсрочни парламентарни избори въвеждат нов начин на гласуване за всички български граждани в страната и в чужбина - изцяло с машини, с изключения, уточнени в избирателния закон. Но във времето дотогава трябва да бъдат укрепени и всички изборни механизми, подпомагащи гражданите да се ориентират сред конкуриращи се идеи и платформи, без да попадат в клопката на популистки и манипулативни практики.
БОЛД (Българска общност за либерална демокрация) се обръща на първо място към всички български граждани с призив да гласуват на изборите на 11 юли. Дори да сме разочаровани от резултатите от предходни свои участия в избори, нека тъкмо неудовлетвореността, вместо да ни отклонява от изборните урни, да ни стимулира да отидем до тях. Нека всеки от нас да прецени по съвест кое от чутото и видяното в предизборния период би осигурило по-висок просперитет на страната ни, по-добра защитеност на правата ни, повече удовлетвореност от живота ни.
Да дадем своя глас в свободни и честни избори - това е най-малкото, което можем да направим като граждани на демократична България. Така ще допринесем страната ни да стане притегателен център за международни таланти, в който да се насърчава една благоприятна интеркултурна среда.
БОЛД апелира също и към политическите партии и коалиции, към медиите, социологическите агенции и всички други посредници между гражданите и състезаващите се партии, да отговорят на следните очаквания:
1. Очаквания към политическите партии и коалиции
Публичност и прозрачност на дейността им. Призоваваме партиите и коалициите, участващи в изборите, да осигуряват прозрачност за своите ценности, цели и задачи, за екипите и изборните си листи, и за спонсорите си. Категорично отхвърляме тактиката "господари на мълчанието" и обидното отношение към медиите и публичността изобщо, използвани от някои политически субекти в предходната предизборна кампания. Водачите на листи и партийните лидери следва да участват активно в предизборни дебати в национален ефир - добра практика, която напоследък е занемарена. Това ще повиши интереса на избирателите към предизборното състезание и ще им даде възможност да прецизират избора си. Темите за дебатите следва да се обявяват от медиите, в които ще се провеждат, и да са отворени за предложения на граждани.
Навременност и пълнота на предоставяната информация. В досегашните предизборни периоди програмите и платформите на редица партии се оповестяваха със закъснение спрямо началото на предизборната кампания. Ключови за обществено-икономическото развитие въпроси често не попадаха в радара им - напр. правата на човека, управлението на многообразието, социалното включване на уязвимите групи. Това затрудняваше гражданите да съпоставят партийните визии по въпроси от първостепенен интерес и да вземат информирано решение коя от тях да подкрепят с вота си. Апелираме към партиите за преодоляване на тези практики .
Отказ от дискриминационно поведение. Дискриминацията на основата на етническа принадлежност, религия, пол, сексуална ориентация и други признаци е нарушение на закона. Речта на омразата е вид дискриминация. Участниците в предизборната надпревара не трябва да допускат реч на омразата и да трупат политически дивиденти чрез нея. Призоваваме ги да съблюдават антидискриминационните норми в предизборните си изяви.
Коректно отношение към политическия опонент. То трябва да се основава на аргументирано противоборство с идеите и досегашните практики на опонента, а не с личността му. Атаките срещу опонента, основани на неотдавнашни "горещи разкрития", са легитимни, но само ако са основани на сериозна информация.
2. Очаквания към медиите
"Ограниченото отразяване в новинарските емисии и статии, практическата липса на разследващи или аналитични репортажи, както и платените политически агитационни материали, представяни като новини, ограничиха възможността на избирателите да направят информиран избор." Това e един от изводите на наблюдателите от ОССЕ за изборите на 4 април т.г. Визираните в него практики трябва да се отстранят на изборите на 11 юли.
Не по-маловажно е задължението на медиите, особено в предизборен период, да помагат за реализиране правото на гражданите на точна и проверена информация, съгласно изискванията на Закона за радиото и телевизията и Етичния кодекс на българските медии.
Особено високи са очакванията ни към обществените медии, които, работейки в обществен интерес, трябва да бъдат независими от всички съревноваващи се политически субекти, балансирани в отразяването на предизборната надпревара, както и да спазват професионалните стандарти на качествената журналистика.
3. Очаквания към ЦИК
Във връзка с промените в Изборния кодекс и утвърденото всеобщо машинно гласуване (с изключения, уточнени в избирателния закон), спешно следва да се осигурят разнообразни информационни форми (извън телевизионните), достигащи до площади, спирки, търговска мрежа и пр., как гражданите да ползват машините.
Трябва да се конкретизират изборните правила и да се гарантира достъпът до изборния процес на хора с увреждания, на гласоподаватели в чужбина, в болници, институции и затвори.
4. Очаквания към социологическите агенции
Социологическите данни и анализи за процесите на политическата арена и за публичните нагласи към тях в предизборния период засягат силно политическите права на гражданите, в частност избирателното. Затова призоваваме всички електорални проучвания да отговарят на базовите професионални стандарти, утвърдени през 2013 г. в Декларацията на Българската социологическа асоциация (БСА) и в Етичния кодекс на социолога от 2004 г., както и на стандартите за представяне на резултатите им в медиите.
При отчетливо нарушаване на професионалните стандарти следва да се прави професионален одит на изследванията и да се санкционира неспазването им, както е предвидено в Декларацията на БСА от 2013 г.