Пред българите има две възможности

На живо
Заседанието на Народното събрание

Пред българите има две възможности

Пред българите има две възможности
Понеже съм много любопитен, чета всякакви свидетелства на външни хора, които описват нас, българите: от пътешественици, минали оттук през 17-и век и нататък, та до разсекретени доклади на чужди посланици. Външният поглед е важен, защото не потъва в подробностите, които всички знаем, а схваща основното, т.е. онези трайни характеристики на културата, които невинаги виждаме, улисани в текущината.
Повечето чужди посетители в продължение на има-няма 300 години описват българина като тежък, мрачен, трудноподвижен, подозрителен, затворен и саможив типаж. Има периоди, в края на 19-и и началото на 20-и век, когато външните наблюдатели са отбелязвали и внезапен порив, у българина, към светлината и лекотата на цивилизацията. Обикновено този порив не трае дълго, след което българинът се връща към неподвижното си и саможиво битуване.
Люшкането между мрачна саможивост и порив към цивилизацията е основното напрежение в душата на българина. Това напрежение оцветява в драматични краски стратегическата задача, която българите се опитват да решат вече втора година: Дали да се доверят на светлината на цивилизацията и да тръгнат към нея, или да повярват на собствената си мрачна и неподвижна природа и да не потеглят наникъде?
Че наблюдаваме пореден порив към цивилизацията, това стана ясно още миналата година, когато 65 на сто от българите подкрепиха протестите. Такава всенародна подкрепа никога не е била регистрирана и затова обикновено протестите оставаха заключени в София и шепа областни градове. Този път стана ясно, че народът като такъв се опитва да тръгне към нещо ново, скъсвайки с нещо познато.
Още след първите избори през тази година стана ясно, какво точно се опитва да направи българинът. След дългогодишна фасцинация със силата, простотията и тарикатлъка,
българите се опитваха да сложат край на (анти)културата на 90-те - на онзи пакет ценности и поведение, който бе олицетворен от мутрата като събирателен национален образ
И на първите, и на вторите избори през 2021 година българите се опитаха да излъчат такива свои представители, които да са обратното на 90-те, т.е. да не са мутри, тарикати или простаци. Това очевидно ще е и въпросът на идващите трети избори: Как да направим така, че да оставим зад гърба си 90-те години, за да бъдем поведени към цивилизацията от някакви други, анти-деветдесетарски, прилични хора?
Допреди седмица-две изглеждаше, че ребусът няма да е труден за решаване: след изборите анти-деветдесетарските партии правят мнозинство, разбират се за правителство и работата е свършена. От мрака на мутро-обществото се тръгва отново към светлината на цивилизацията. Или, по-подробно: от общество, в което отношенията са регулирани с гола сила, основната мотивация е алчността и властват груби, ръмжащи мъже да се премине към общество, регулирано от закона, мотивирано от свобода и солидарност, водено от прилични хора, загрижени за общото благо.
Днес нещата изглеждат доста по-несигурни, защото природната мрачност, недоверие и саможивост на българина отново надигат глава.
На ниво политика това се вижда от растящите предизборни раздори между партиите, от които се очаква да управляват заедно след изборите.
Прословутите "червени линии", които (както съм имал възможност да пиша и покрай априлските, и покрай юлските избори) са дивашка глупост, отново изплуват. Най-гротескно, както често се случва, този процес върви при БСП, като например заявката на Корнелия Нинова, че след изборите нямало да преговаря с партии, които не се борят с Истанбулската конвенция и с "джендър идеологията". Но "червени линии" започват да избиват като обрив при дребна шарка и при останалите партии, което осуетява бъдещото коалиране и отслабва мотивацията на хората да гласуват.
На ниво култура, което е по-важното ниво (защото е по-трайно и по-дълбоко) саможивата природа на българите направо експлодира покрай ограничителните мерки, обявени наскоро от служебното правителство.
Развихрила се на територията вакханалия от диво суеверие, лъжи, омраза, елементарна маниащина и конспиративни теории заплашва да удави порива към цивилизация, започнал през лятото на 2020 година.
Съответно, ако се върнем на нивото на политиката, този изблик на мрака, заложен в българската душа, може да доведе до формирането на парламентарно мнозинство, което да продължи мутренския модел на 90-те години.
Може и да убие в зародиш порива към светлината на цивилизацията. Едва ли е далеч моментът - може би говорим за дни - в който надигналата се мътилка ще извлече от дъното предишни зловония, като например влаковете, натъпкани с български деца, пътуващи към черни гей-двойки в Норвегия; или партенката, че "Европа" се готви да направи педофилията задължителна: или взетата назаем от руски конспиратори теория, че "Западът" се готви да изтреби всички българи, защото им завижда.
Имаме две възможности. Едната е да се вземем в ръце и да възпроизведем онзи стремеж към цивилизацията, който са демонстрирали българите от времето на Възраждането или от бурната модернизация след обявяването на Независимостта. Другата възможност е отново да илюстрираме тезата на мъдрия, но тъжен Йордан Радичков, че при нас липсва спираловидно развитие от европейски тип, тъй като ние живеем в кръговрат, който не отива наникъде.