Предизборно за образованието: твърде малко конкретни идеи

Предизборно за образованието: твърде малко конкретни идеи

Предизборно за образованието: твърде малко конкретни идеи
Неравен достъп до качествено образование, слаба функционална грамотност, липса на ключови умения и висок риск от отпадане сред определени групи ученици - това са най-големите предизвикателства пред българското училищно образование според неправителствената организация "Образование България 2030", която от няколко години наблюдава и прави мониторингови доклади за образованието. В документа е посочено, че въпреки усилията в последните години реформите в тази сфера не се осъществяват достатъчно бързо и качествено - факт, споделян от различни професионални обществени групи.
Всички политически формации, които ще се включат в предстоящите трети за годината парламентарни избори, посочват образованието като основен приоритет. Преглед на платформите им обаче показва, че идеите значително се различават, като дори сравнението е трудно, защото някои формации ги описват детайлно, докато други само маркират планирани мерки без подробности за осъществяването и очаквания ефект от тях. Експертите пък коментират, че макар част от партиите да разпознават основните проблеми, в повечето от предизборните програми предложенията звучат абстрактно или самоцелно.
Според Александра Мирчева, проектен мениджър в "Образование България 2030" на ниво програми предложенията изглеждат реализируеми при много ясен консенсус около дадено предложение. "Едва ли ще видим реализирана програма във вида, в който е написана. Важно е обаче при търсенето на съгласие да не се работи "на парче" като се удовлетворяват предложения на една или друга политическа сила, а да се приложи холистичен подход", смята тя.
Като недостатък на повечето предизборни програми Мирчева идентифицира
липсата на ясно изразени мерки за подобряване на функционалната грамотност на учениците
Според нея реформата към компетентностен подход има нужда да бъде завършена, а тя трябва да включва промяната на учебните програми, подкрепата към учителите, промяната в изпитните формати на външните оценявания и матурите и др.
От знания към компетентности
Един от най-тежките проблеми на българското образование от години е обучението чрез зазубряне. Той доведе дотам, че според изследване от 2018г. на международната организация PISA 46% от 15-годишните ученици у нас са функционално неграмотни, т.е. не умеят да вникнат в смисъла и да извлекат информация при четене, и не покриват базисните изисквания за грамотност по математика и природни науки. Приетият преди пет години Закон за предучилищното и училищното образование трябваше да промени това като изгради т.нар. компетентностен подход на обучение в училище - учениците да развиват умения за успешна реализация, вместо да запаметяват и възпроизвеждат знания. Няколко години по-късно очакванията към учениците продължават да бъдат приоритетно фокусирани върху усвояването на предметно знание, се казва в мониторинговия доклад на "Образование България 2030".
Повечето предизборни програми обръщат внимание на този проблем с различна степен на задълбоченост. Най-ясни виждания, придружени и от анализ на съществуващите проблеми, има "Демократична България". Коалицията предлага цялата образователна система да се адаптира към изграждането на необходимите на българския пазар ключови и професионални умения, определени на базата на данни и обществено обсъждане по въпроса. Предвижда се да се премахне строгият контрол върху учебните планове и програми, както и върху учебното съдържание. Вместо тях ще има индикативни програми за изграждане на умения, а учителите ще имат възможност да определят гъвкаво подхода при постигането им. От коалицията настояват също да се промени механизмът за оценка на качеството в системата на образованието, част от която са изпитите от националното външно оценяване.
Бившите управляващи от ГЕРБ се ангажират с общото обещание за оптимизиране на учебните програми с цел намаляване на фактологията и с увеличаване на частта в изпитните материали, насочена към измерване на функционална грамотност.
В програмата на "Продължаваме промяната" формулировката гласи, че учебните програми трябва да бъдат така изработени, че да подготвят "днешните деца за пазара на труда след десетилетия". Акцент е и "пълното изкореняване на неграмотността".
За промяна на учебните програми настояват и БСП и "Има такъв народ", но без детайли за посоката. За увеличаване на подкрепата и разширяване на дуалното обучение се застъпват ГЕРБ и "Има такъв народ". От "Изправи се.БГ!Ние идваме!" бегло споменават нуждата от създаване на стандарти и учебни програми за придобиване на умения за включване в пазара на труда. От ДПС пък предлагат единствено развитие на професионалното образование, което е посочено като средство за борба с безработицата при младите хора.
Парите за образование
Почти всички претенденти за парламента обещават увеличаване на бюджета за образование. По-големият финансов ресурс би обезпечил образователните политики, които имат за цел да трансформират българското образование, но увеличените средства сами по себе си не са автоматична гаранция за по-качествено образование, коментира този факт Александра Мирчева. Според мониторинговия доклад на организацията ѝ през 2020 г. разходите за образование са достигнали 3.8% от БВП (близо 4 млрд лв) , но се отбелязва, че страната все пак продължава да изостава по този показател от средното за Европейския съюз, където този процент достига 4.6%.
От ГЕРБ планират да продължат политиката за увеличаване на средствата в сектора и се ангажират с това разходите за образование да стигнат до 5 на сто от БВП. От БСП залагат на същия процент и обещават още 1% за наука и научни изследвания. От "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ" не посочват детайли за това какъв трябва да бъде бюджета за образование. От "Демократична България" се ангажират парите за сектора да достигнат до 4% за предучилищно и училищно образование, 1% за висше образование и още 1% за наука и научни изследвания, а при "Изправи се.БГ. Ние идваме!" предложението е 4.5% от БВП да отиват за предучилищно и училищно образование, а 1% за висше образование и научни изследвания.
Как ще бъдат управлявани средствата
Част от политическите сили предлагат промяна в начина, по който ще бъдат разпределяни увеличените средства за образование. За ГЕРБ това включва въвеждането на допълнителен критерий при определянето на това кой да получава финансиране, базиран на резултатите, приноса на учениците и т.н. БСП и "Има такъв народ" предлагат отпадане на делегираните бюджети и спиране на публичното финансиране на частните училища от страна на държавата. Партията на Слави Трифонов предлага да се въведе мандатност (максимум 2 мандата) при новоназначените директори.
В програмата на "Демократична България" се предлага финансирането на средното и висшето образование да се раздели на три стълба - институционално финансиране, основаващо се на реални нужди, институционално финансиране, основаващо се на резултати, и проектно финансиране.
Предложението на коалицията "Изправи се.БГ!Ние идваме!" донякъде обединява идеите на останалите политически сили - в него се предвижда да се направи най-напред оценка на въздействието на делегираните бюджети, а след това да се прилагат проектно планирани бюджети и бюджети, базирани на оценка на постиженията на научните и учебни заведения. От "Продължаваме промяната" се застъпват за идеята за въвеждането на модела "парите следват качеството" в училищното образование и финансирането на проектен принцип в университетите.
Учителските заплати
Повечето формации се обявяват за увеличение на учителските заплати. ГЕРБ и "Продължаваме промяната" предлагат конкретни числа - ежегодно увеличаване на средното възнаграждение до ниво 125% от средната заплата в страната, която по данни на Националния статистически институт през първото тримесечие на 2021 г. достига 1 525 лева. "Изправи се.БГ!Ние идваме!" обещава да продължи "тенденцията на увеличение на учителските заплати", но без да посочва конкретни стойности, а БСП предлага увеличението да бъде съобразено с високата инфлация.
Плащането на учителите липсва изцяло от програмата на "Има такъв народ", докато при ДПС формулировката гласи, че работната заплата на учителите ще се приравни до средната за страната.
В програмата на "Демократична България" е записано, че в дългосрочен план от обединението се ангажират с привличането и задържането на нови кадри чрез по-добро управление, по-добро заплащане, ясно обвързано с постигнатите резултати, непрекъсната професионална подкрепа и качествени възможности за повишаване на квалификацията, допълнителни социални придобивки като безплатно общинско жилище, безплатен градски транспорт, застраховки, допълнително здравно осигуряване, ваучери за храна, безплатен достъп до култура и информация.
Според Александра Мирчева увеличението на учителските заплати е важна стъпка напред, дори закъсняла във времето, но само по себе си не разрешава магически всички предизвикателства. "Може да е мотивиращ фактор при избор на кариерен път сред младите хора в сферата, но много изследвания сочат, че това не е единственият и най-важен фактор, който задържа качествените учители в професията. Много е важно да не поставяме под съмнение увеличаването на учителските заплати, но и да не го представяме като решение за привличане и задържане на качествени преподаватели в системата на образованието.", смята тя.
Социални мерки
През последните две години централно място в образователните политики, свързани с равния достъп до образование, зае т.нар. механизъм за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици. Въпреки успешното връщане или записване за първи път на 49 хил. деца и ученици в образователната система, механизмът така и не успява да се справи с високите нива на отпадане от образованието, се казва в мониторинговия доклад на "Образование България 2030" за 2020 г. Данните в него показват, че през 2019/2020 г. 3% от учениците са напуснали училище преждевременно, а в същото време през 2019/2020 г. едва 78.7% от децата посещават детска градина (при средно 95.4% за ЕС).
За преодоляването на проблема ГЕРБ предлага освобождаване от такси на всички деца в предучилищна възраст. "Демократична България" настоява да се гарантира достъпът не само до ранна грижа и образование, но и до качествени извънкласни и извънучилищни дейности, включително спорт, за всички деца и младежи. От "Продължаваме промяната" също се ангажират с включването на всички деца в предучилищна и училищна възраст в училище, като това ще бъде направено и чрез безплатни целодневни занимания за всички деца от 4 до 6 години и извънкласни дейности за учениците.
"Изправи се.БГ! Ние идваме!" са най-щедри в обещанията за социални ангажименти, предлагайки безплатни детски градини и ясли за всички деца или раздаване на ваучери за частни детски градини и ясли, както и създаването на национална програма "Лаптоп за всяко дете" с подсигуряване на лаптоп, интернет и компютърна периферия за всички ученици и учители. Коалицията има засилен фокус върху приобщаващото образование, като обещава създаване на гъвкава система за включване на деца със специални потребности в масовите училища, както и заявява фокус върху задържането на деца в образователната система, включително с въвеждането на стимули за деца и младежи в неравностойно положение.
В плана за управление на първите 100 дни на БСП не са предвидени никакви социални мерки. Такива отсъстват и от програмата на "Има такъв народ".