Партиите са похарчили за медийни изяви най-малко пари от 2014 г. насам

Партиите са похарчили за медийни изяви най-малко пари от 2014 г. насам

Партиите са похарчили за медийни изяви най-малко пари от 2014 г. насам
Към момента участниците в изборите са похарчили общо 2 505 832 лв. (без ДДС). По-голямата част от тях са разходвани в кампанията за народни представители - 1 759 585 лв. (без ДДС), докато кандидатите в тази за президент и вицепрезидент са отделили 746 247 лв. (без ДДС). Това показват последните резултати от мониторинга на Института за развитие на публичната среда на разходите за медийно отразяване на участниците в изборите 2 в 1.
За сравнение - през април на същия етап на кампанията за парламентарни избори партиите бяха похарчили 4.1 млн. лв., а през юли - 2.5 млн. В края на предишната надпревара за президент и вицепрезидент през 2016 г. средствата за медии възлизаха на 2 млн. лв.
Наблюдението обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии - 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяване на изборния резултат.
Към 10 ноември само 2 от 29 участници, регистрирани в парламентарните избори, нямат сключени договори в наблюдаваните медии - Партия на зелените и "Бригада". При останалите формации в седмицата преди изборите има интересни размествания, отбелязва организацията.
Данните показват, че най-голяма сума за реклама е разходвана от "Демократична България" - 342 934 лв. (без ДДС). На второ място по разходи за медии са ГЕРБ - СДС - 321 718 лв. (без ДДС), следвани от новата формация "Продължаваме промяната" с 259 797 лв. (без ДДС).
Драстичното увеличение при "Демократична България" и "Продължаваме промяната" спрямо по-ранните етапи на кампанията се дължат на сключените договори с двете големи телевизии - Би Ти Ви и "Нова телевизия" .
Само 2 от кандитапрезидентските двойки нямат сключени договори за медийно отразяване в наблюдаваните от екипа ни 40 медии. Това са Луна Йорданова - Иглена Илиева и Веселин Марешки - Полина Христова, показва още наблюдението.
Най-много средства са похарчени от инициативния комитет на настоящите президент и вицепрезидент - Румен Радев и Илияна Йотова - 303 883 лв. (без ДДС). В края на предизборния месец през 2016 г. техният комитет е бил разходвал почти половин милион лева. Следват Анастас Герджиков и Невяна Матеева - 64 234 лв. (без ДДС) и Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова 60 300 лв. (без ДДС).
Значителната разлика между кандидатпрезидентската двойка с най-много разходи и тези след нея се дължи от една страна на сключените с по-широк кръг медии договори, а от друга - и на високата стойност на отразяването в основните частни телевизии - Би Ти Ви и "Нова телевизия", отбелязват авторите на проучването.
В края на кампанията телевизия "Евроком" продължава да е най-атрактивна за участниците с набрани общо 451 627 лв. (без ДДС). На второ място се нарежда Би Ти Ви с 354 301 лв. (без ДДС), следвана от обществената телевизия БНТ - 348 872 лв. (без ДДС).
Настоящата кампания се характеризира с усиленото сключване на договори за безплатно отразяване на политическите послания, отбелязват авторите на изследването. Телевизия "Евроком" има безвъзмездни споразумения с 10 кандидатпрезидентски двойки, както и със 17 участници в парламентарните избори.
Договор за безвъзмездно отразяване очаквано са сключили "Има такъв народ" със свързаната с партията телевизия "⅞ ТВ", а също и партия "Атака" (за двата вида избори) с телевизия "Алфа". От начина, по който се публикуват тези споразумения, не може да се разбере колко рекламно време е включено в тях. Широкото им използване в тази кампания обаче показва, че е възможно те да са част от пакетни услуги за отразяване, отбелязват авторите на проучването.
Към 10 ноември 7 от наблюдаваните от екипа медии не са публикували сключени договори за отразяване. Това са вестниците "Стандарт", "Монитор", "Телеграф", "Ние" и "Арда нюз", както и онлайн изданията "БГ Нес" и "Фрог нюз". "Въпреки това на страниците на някои от тях ясно се виждат материали с агитационно съдържание", се отбелязва в проучването.
В края на кампанията "2 в 1" мониторингът на института на договорите за медийно отразяване показва, че от 2014 година досега във всички кампании за парламентарни и президентски избори не са влагани толкова малко средства. В допълнение редица от участниците са заложили на формите за безплатно отразяване както в обществените, така и в частните медии.