Крисчън Макбрайд: Джазът винаги е бил и ще бъде политически ангажирана музика

Крисчън Макбрайд: Джазът винаги е бил и ще бъде политически ангажирана музика

Крисчън Макбрайд
christianmcbride.com
Крисчън Макбрайд
Виртуоз е определение, което често стои до името на американския басист Крисчън Макбрайд. Заедно с новата си група Christian McBride's New Jawn на 9 юли от 21 ч. той ще бъде на сцената в "Южен парк II", за да закрие седмото издание на A To Jazz Festival.
Роден е през 1972 г. в музикално семейство във Филаделфия, град, който тогава е най-вече свързван с бедност и расови конфликти. Постъпва в "Джулиард", но напуска института след първата година, тъй като вече има множество ангажименти. Пол Маккартни, Стинг, Хърби Кенкок, The Roots, Даяна Кроул, гостувалият миналата година Рой Харгроув и Джеймс Браун са само част от многото имена, с които е работил в студиото или на сцената.
"Когато работих с Джеймс Браун, сериозно се притесних какво ще се случи с мен след това. Какво повече можех да постигна? За щастие, веднага след това тръгнах на турне в Япония и така и не намерих време да изпадна в депресия", казва музикантът пред "Дневник" от дома си, малко след като е завършил американската част от турнето си. Как се променя публиката, пред която свири?
"Джаз публиката не се променя особено, чудя дали някога се е променяла. Може би с изключение на факта, че с времето сред нея виждаш все повече бели хора, отколкото афроамериканци или латиноамериканци. Също така по някаква причина по концертите има много повече мъже, отколкото жени", казва Крисчън Макбрайд. "Публиката обикновено се разделя на две – тези, които са добре запознати с жанра и тези, които са повече впечатлени не от това, което свириш, а от емоцията, с която го правиш. Така че едно от предизвикателствата е да си сигурен, че всичко, което изразяваш като музикант е видимо."
Според него в есенцията си, това остава музика за хора, които са пораснали, по-зрели. "Със сигурност го разбирам много по-различно от времето, когато бях на единадесет години - точно тогава навлизах в него вместо в това, което слушаха съучениците ми – The Jackson 5, Синди Лопър и т.н. Предполагам, че вероятно джазът отстрани изглежда малко високомерен и затворен – младите музиканти знаят, че е много трудно да пробият в него, а и колкото и да си добри, това няма да изтрие спомена, ако някога си гледал Майлс Дейвис на живо."
А какво не се променя? "Джазът винаги е бил и ще бъде политически ангажирана музика." Както можем да се досетим – особено в Тръмп ерата на САЩ и все по-видимите на прояви на расизъм по време на президентската му кампания и последвалото му избиране.
Според Макбрайд това е резултат от ограничените начини различните групи хора да комуникират помежду си. "Отдавна не желая да обсъждам света с тези, с които съм на едно мнение по днешните проблеми. Трябва да се стараем да комуникираме и с тези, които не са съгласни с нас, с които имаме базисни различия."
A To Jazz ще се проведе между 7-9 юли и включва още изпълнители като Dirty Loops, Robert Glasper Experiment, Jazzanitsa, Дороти Такев, биг бенда на Националната музикална академия и др. Входът за всички изпълнения и дни е безплатен.