Режисьорът Стефано Пода за операта като алтернатива на реалността

Режисьорът Стефано Пода за операта като алтернатива на реалността

Режисьорът Стефано Пода за операта като алтернатива на реалността
Opera Open
До името на италианския оперен режисьор Стефано Пода стоят над сто спектакъла, а един от най-новите му проекти ще бъде представен в Античния театър в Пловдив тази събота: модернизиран прочит върху "Силата на съдбата" от Верди.
Пода определя адаптацията си по-скоро като универсална. "Когато се срещаш с характерите на толкова силни герои, най-големият риск е да ги смалиш, да затвориш копнежите им във времето и пространството, като се мъчиш да покажеш на публиката, че моралната им сложност и психологически отношения са актуални и днес", казва роденият през 1973 г. в Тренто Стефано Пода, който дебютира като режисьор едва на 21-годишна възраст.
"Тъй като са вечни, усилията на четиримата герои на "Силата на съдбата" не заслужават вериги: това, което ще се види на сцената, ще бъде по-скоро призоваващото измерение, стремящо се към универсалното, е не към частното, прибягващо повече до езика на сънищата, а не към конкретното, така героите не изживяват само страстите си, а по-скоро сякаш се оглеждат в огледалото на времето. На публиката няма да бъде предложено разказвателно обяснение, а перспективата на драма извън времето и без предварително определени очертания", казва Пода, който поставя за първи път операта в Парма.
Режисьорът Стефано Пода за операта като алтернатива на реалността
Opera Open
Той е специфичен и с това, че той се грижи за всеки детайл: не просто адаптацията, но и сценаричния и костюмен дизайн, осветлението, хореографията. "Възприемам операта, или просто живота или изкуството: като едно цяло, като еманация на духа. И наистина и днес моят начин на работа не може да бъде "узаконен" и все още продължават да ме питат защо правя режисурата, и сценографията, и костюмите, и хореографията, и осветлението. За мен всичко се ражда едновременно, именно като "пресъздаване".
Режисьорът Стефано Пода за операта като алтернатива на реалността
Opera Open
В жанра на операта режисьорът вижда един различен начин на разказване на история от този, който налага съвремението. Той пределя културата днес като болна от хиперреализъм.
"Опиянени сме от актуалността, може би защото сме пометени от прогреса. И така първата грижа на поставящия опера изглежда е потвърждаването на нейната "актуалност". А това, което мотивира най-много мен, е да създам образи, в които зрителят да не разпознава просто една актуализирана история, каквито можеш да намериш колкото искаш като пуснеш телевизора, а многобройни символи и стимули, за да изживее чрез музиката историята на собствения си живот. Предпочитам да материализирам видения, не догми. Предостатъчно сме пияни от многообразието на разказа в киното. Операта успява по-добре да ни предложи тайнството на разказа: да разбираш без средствата на будния живот, без необходимостта от описание. В операта не се говори, а се пее, тя води по-нататък, отива отвъд. Музиката говори за всичко без да назовава нищо - това може да бъде определено като моя концепция."
"Всичко тръгва от музиката и се връща към музиката. Затварям очи и слушам музиката, и тогава виждам как пред мен се появява друга реалност, може би по-реална от нашата - нещо като изгубен свят, в който се случва историята. И тогава не си давам мира, докато не успея да възпроизведа напълно всичко, което съм видял, или открил, или разбрал. Може би това е повече инстинктивно призвание на занаятчия, често и изстрадано; едно усилие, за което не се мисли и което може да се тълкува като необходимост от единство и дълбока последователност."
Режисьорът Стефано Пода за операта като алтернатива на реалността
Opera Open
Вижда в Античния театър предпоставка за един по-автентичен прочит на Верди, автор, на който е отдал значителна част от кариерата си.
"За разлика от други заглавия на Верди, трагичното тук не е само в романтичен или шекспиров смисъл, но най-вече в античното схващане на термина. "Силата на съдбата" е пропита от този архаично гръцки смисъл на универсалната и пречистваща драма. Четирите главни действащи лица изглеждат като духове на антични герои, включени в контекст, който не може да ги разбере и да ги ситуира. Те са душѝ, родени извън своето време, във вечен контраст с реалността, обречени (може би) на изчезване, но и на това, да намерят най-после покой. По странен начин това произведение "се завръща в къщи" и намира своето пространство, което аз несъзнателно търсех и исках да призова: пространството на гръцката трагедия и на античния театър."
Билетите за "Силата на съдбата" са в Eventim на цена от 8 до 70 лв. Премиерата е в рамките на фестивала Opera Open, част от програмата на Пловдив - Европейска столица на културата 2019. Разговорът със Стефано Пода е проведен с помощта на преводачката от италиански Нели Раданова.