Откъс от "Европейките султанки на Османската империя" на Анна Бъкстон

Откъс от "Европейките султанки на Османската империя" на Анна Бъкстон

Издателство "Изток Запад"
Издателство "Изток Запад"
В рубриката "Четиво" "Дневник" публикува откъс от "Европейките султанки на Османската империя", с автор Анна Бъкстон, предоставен от Издателство "Изток Запад"
Две години след излизането й на английски, на българския книжен пазар се появи книгата на Анна Бъкстон "Европейките султанки на Османската империя" – увлекателен труд, който ни превежда през най-суровите години от историята. История, която сме свикнали да свързваме с имената на мъже – владетели, поробители и войни. Този път обаче гледната точка е различна. В главната роля са нежните спътнички на султаните, станали майки на децата им и изиграли немалка роля в управлението на Османската империя. Анна Бъкстон ги изважда от студената сянка на миналото, за което в края на книгата искрено й благодарим.
"Европейките султанки на Османската империя" е пътуване с начална точка края на 13 век. Оттогава редица византийски, български и сръбски принцеси се омъжват за владетелите в империята. Някои от тях запазват религията си и лишават децата си от възможността да бъдат султани. Други приемат Исляма и се превръщат в най-важните жени в османското семейство. Вълнуваща е съдбата на българката Тамара Шишман, поискана от султан Мурад I (първият, който използва тази титла) за жена в името на мира на двете страни.
Изпращането й в харема е прието като саможертва. Българската църква я включва във всички молебени, а народът й посвещава народни песни и безброй легенди. Няма други български принцеси, споменати толкова често във фолклора ни. Още имена на султанки изскачат едно по едно от страниците. Мара Бранкович, Нилюфер Хатун, Теодора Кантакузина. Всяка от тях внася по малко от своята европейска култура, език, мода и религия в Империята, кореспондира с монарсите на Европа и оказва влияние върху водените от османците войни.
Следва периодът, в който султаните започват да избират съпруги измежду робините в харема, за да избегнат феодални въстания и да осигурят силна приемственост. Тук се появява фигурата на украинката Хюрем Султан – любимка на Сюлейман Великолепний. Нейната власт е огромна – тя успява да промени изцяло системата за наследство в Империята, да се освободи от статута на робиня и да се отърве от всичките си врагове в името на живота на децата си.
Следващата значима султанка е Кьосем, чиято власт върху Империята продължила почти 39 години. Тя била първата, която управлява съвсем сама, а не чрез влияние върху съпруга и синовете си. Следват още и още жени с европейски корени, които иззад стените на османския двор налагат своите виждания за политиката, културата, музиката и архитектурата.
Подробностите около съдбите им споделя Анна Бъкстон, а вие сте тези, които ще решите дали те са имали късмета или злощастието да станат султанки. Доближете се до историите им и се вдъхновете от силата и куража им. Несъмнено ще останете изумени и очаровани.
Анна Иванова Бъкстон е родена и отраснала в Бургас. От 1980 година тя живее във Великобритания. Завършила е Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий", след-дипломна квалификация в "Colchester Institute" и магистратура в "Anglia Ruskin University". След успешна кариера в британската образователна система, тя се оттегля, за да се посвети на творческа дейност.
Читателите на "Дневник" могат да се възползват от 10% отстъпка от цената в Ozone.bg при въвеждане на код Dnevnik10. Поръчай книгата с безплатна доставка тук
Откъс от "Европейките султанки на Османската империя" на Анна Бъкстон
Целта на тази книга е да разкаже историите на голям брой жени от европейски произход, които са играли значителни роли в управлението на Османската империя. Някои от тях са управлявали Империята за дълги периоди от време.
Моят интерес към тази тема се разрасна по времето, когато изследвах Османската история в контекста на първата книга, която написах – "Тамара Шишман и Мурад I". Тогава ми станаха ясни какъв голям брой европейки са влезли в османския харем и изключително важните роли, които някои от тях са играли в Империята.
В началото на Османската империя султаните са търсели бракове с принцеси, станали първите султанки, за да се докажат пред народа и съседите си като равностойни партньори на балканските царе.
Доказателство за това са доста бракове, най-вече с византийски, български и сръбски принцеси. Османски съпруги в началото на империята стават византийките Аспорша Хатун, Теодора Кантакузина, българката Тамара Шишман, сръбкините Оливера Деспина Хлебянович и Мара Бранкович. Всички тези принцеси са сключили брак в официални сватбени церемонии – в родината си, в османските земи или и на двете места.
Впоследствие, когато Османската империя става доминиращата сила и вече е асимилирала най-близките си балкански съседи, чиито принцеси досега вземали за съпруги, нуждата от династични бракове отпаднала. Тогава се появява традицията султаните да си намират партньорки из средите на наличните наложници – всичките робини.
Причината за това е била, че жените, живеещи в Империята, са били свободни – туркини, хри­стиянки и еврейки, те не можели да стават робини и наложници. Като свободни жени, те трябвало да сключат официален брак със султаните. (Точно по тази причина новоосвободената бивша робиня Хюрем Султан убеждава Сюлейман Великолепни да се ожени за нея – като свободна жена тя нямала вече право да живее с него без брак.)
Наложниците са били робини, стигнали до харема, след като са били отвлечени от семействата си от нападащи пирати и армии. Те произхождали от различни краища на Европа. Някои от тях са италианки/венецианки, други са византийки – гъркини, украинки, французойки, сръбкини, грузинки и т.н. Дори има и една българка, която не е трябвало да бъде в харема като робиня.
Животът им заслужава проучване по няколко причини: за начините, по които те стават любимки на султаните, за въздействието, което оказват върху тях и империята, и политиката ѝ, за начина им на живот, култура и мода, както и поради взаимоотношенията, които те са поддържали с Европа.
Някои от тези жени са запазили влиянието си не само по времето, през което се били главните партньорки на управляващия султан, но и тогава, когато синовете им ставали султани и те се заемали важната позиция на Кралица Майка/ Валиде Султанка. Някои от тях като Нурбану Султан, Сафие Султан, Хатидже Турхан Султан и особено Кьосем Султан са прекарали 20–40 години начело на Империята. Например Кьосем, партньорката на Ахмед I, става Валиде Султан по време на управлението на синовете си Мурад IV и Ибрахим І, и после става Старша Кралица Майка (Büyük Valide Sultan) по време на господството на внука ѝ Мехмед IV.
И въпреки че са живеели затворени в харема, те са успявали да упражняват огромно влияние върху ръководството на империята. В техните истории ще разберете как са го постигали.
По това време не е имало официални брачни договори. Всяка жена е била приемана за "съпруга", щом е получила собственост, с която да издържа себе си и децата си. По-късно те са получавали също пари – заплати, определени въз основа на тяхната важност в очите на султана. Някои от тях също са преминали през сватбени ритуали и церемонии. Живели са в голям лукс, облечени в коприни и брокати, носели са невъобразимо красиви бижута – някои от тях могат да бъдат все още видени в музея "Топкапъ" в Истанбул.
Въпреки това дните им са били изпълнени с тревоги – имало е заплахи срещу тях, срещу султаните и срещу децата им. Имало е епидемии от чума и други болести, въстания и конспирации в двореца – всички те са можели да отнемат статута им и да подкопаят властта им. Живели са живот, пълен с несигурност!
Някои от тях са били обичани от народа – като Хатидже Турхан Султан, други като Хюрем Султан са били мразени. Народът смятал Хюрем за вещица, която омагьосала любимия им султан – как иначе биха си обяснили факта, че той нарушава няколковековната традиция, за да се ожени за нея – робинята!? Любовта, както и омразата са били в основата на начина, по който някои от султанките са умирали – някои са умирали в леглата си, други като Нурбану Султан и Кьосем Султан са умирали от насилствена смърт – били отравяни или удушавани. Злополучната Ирина, най-голямата любов на Мехмед Завоевателя, е била екзекутирана пред Улема (Съвет на ислямските духовни лица), за да може Мехмед да демонстрира любовта си към исляма чрез убийството ѝ.
И докато размерите на харема по времето на първите султанки са били сравнително малки, по-късно неговите жителки са увеличили броя си значително. По времето на Кьосем Султан 3000 жени са живели в него. Това също изисквало да има голям брой жени-администраторки и работнички в харема. Броят на евнусите се е увеличил, както и техните отговорности и власт. Черните евнуси са били с напълно премахнати полови органи и затова са били поставяни да отговарят за харема. На белите евнуси са премахвали само тестисите и те са работели предимно в османската администрация.
Много от султанките са използвали еврейки търговки, които като свободни жени са можели да влизат и излизат от харема и да осъществяват връзките им с външния свят, както и да ги представят в международни преговори с политици и посланици.
Особено ме интересуваха тези султанки, които бяха внесли своята европейска култура, езици, мода и дори религии в сърцето на Османската империя. Някои от тях са кореспондирали с много от монарсите на Европа по времето на живота си и са упражнявали влияние и понякога натиск върху войните, които османците са водели срещу европейските държави.