Тъмният гений на Роджър Балън

Тъмният гений на Роджър Балън

Тъмният гений на Роджър Балън
Роджър Балън
Роджър Балън е водещо име в художествената фотография и има защо. Естетиката, философията и посланията му минават далеч отвъд документалистиката или предварително декорирания сет. Сюжетите се подреждат пред обектива му така, че да излязат от конкретния си визуален контекст и да оформят метафори за човешкото съществуване и гранични състояния.
Ретроспективната изложба на артиста "Архетипи" е именно разказ за тези състояния на разрухата, отчуждението, абсурда, участта, отстъплението, двусмислието и подсъзнанието. Разделена между Националната галерия/"Квадрат 500" (13 ноември – 13 януари) и Градска художествена галерия - Пловдив (14 ноември – 5 декември), ретроспекцията включва 200 черно-бели фотографии на Балън от седемте му серии, направени между 1982 и 2014 г.
Артистът изгражда светове, снимайки в изоставени пространства в Йоханесбург, Южна Африка, маргинални общности, които живеят под критичния минимум за оцеляване. Изкуството му обаче е много повече психологическо и философско, отколкото документално и социално.
Тъмният гений на Роджър Балън
Роджър Балън
Тъмният гений на Роджър Балън
Роджър Балън
Изображенията на Роджър Балън се запомнят лесно и остават в съзнанието на зрителя дълго след като ги е видял. Фотографиите са провокация към ума, която иска да ни изправи лице в лице с онова, с което се страхуваме да се срещнем. Нашите кошмари, безизходица и падение се отразяват в изкуството на Балън, което обаче подсказва и изходът от тях. "Светлината идва от тъмнината", често казва артистът и вярва, че пътят към спасението е в челен сблъсък с най-големите ни рани, неудобства и представи. Представите за себе си, за околните и за света наоколо са представи, които Роджър Балън поставя под въпрос. Кое е реално и кое нереално? Кой си ти и какъв е смисълът да си тук? Има ли смисъл извън теб? Тежат ли внушенията, които сами си налагаме?
По тези и други въпроси, свързани с изкуството му, фотографията и етапите, през които преминава фотографията, Роджър Балън ще изнесе две лекции. Първата е на 14 ноември от 20:30 часа в СКЛАД (ул. "Екзарх Йосиф" 16) в Пловдив, а втората – на 15 ноември от 18:00 часа в "Квадрат 500". Лекциите ще се проведат на английски език и са с вход свободен.
Тъмният гений на Роджър Балън
Роджър Балън
Роджър Балън е в музейните колекции на МoМА (Ню Йорк), "Тейт Бритън" (Лондон), музея "Виктория и Албърт" (Лондон), Пушкинския музей (Москва), центъра "Помпиду" (Париж) и много други. Той е от последните от неговото поколение, който снима черно-бяла аналогова фотография. Отнася се със съмнение към съвременното изкуство и неговата стойност – било то художествена или финансова.
Смята, че целта на изкуството е да дава на хората възможността да разширят собствените си представи за себе си, отношението си към света и значението, което сами изграждат в него.
"Изкуството не трябва да подсилва онова, което хората вече знаят. И не трябва да е просто декорация в хола ви. Затова Джеф Кунс е един от най-продаваните артисти в света. Той дава на хората добри усещания за тяхното детство, да гледаш Попай Моряка по телевизията, когато си на 8 години, това връща назад хората към добрите стари времена. И колкото повече хора се чувстват така, толкова повече те издигат изкуството на този човек на по-високи нива и тогава то се превръща в социално-икономическа причина, за да купуваш изкуството, тъй като то се превръща в инвестиция. Превръща се в стока и губи връзката си с първоначалния си смисъл. Думите са друг защитен механизъм. Ако можеш да дефинираш една идея с думи, тогава можеш и да се отървеш от нея. Можеш да я опаковаш и да я сложиш в супермаркета. Но ако изкуството е неопределимо, то е по-влиятелно в подсъзнанието, което не може да реши какво да прави с него, така че го обръща и преобръща, опитвайки се да влезе във взаимодействие с него. Знаете, "Това е щастливо" или "Това е красиво" – въпросът е приключен, можем да отидем да гледаме мач. Така че една творба трябва да носи това качество – да не е толкова лесно определима. Ако е твърде лесно да я дефинираш, значи тя не ти въздейства."
Широката популярност за Роджър Балън идва и от сътрудничеството му с популярната южноафриканска група Die Antwoord, които определят фотографа като свой вдъхновител и гуру – фигурата, която ги е накарала напълно да преосмислят изкуството и посланията си. "Когато видеоклипът на Die Antwoord - I Fink U Freeky се появи преди няколко години, цяло едно ново поколение се запозна с тъмния гений на Роджър Балън, влиятелният фотограф, който го сърежисира", казват VICE. Артистът впечатлява аудиторията с тоталното преобръщане на представите за това кои сме ние в началото на 21 век, кое е красиво и кое грозно, кое ни прави готини и адекватни и кое ни закопава в патетиката на собствената ни незначителност. Видеото достига до над 109 милиона гледания в YouTube, а Балън продължава колаборациите си с Die Antwoord и до днес.
Архетипите в изображенията на Роджър Балън могат да бъдат разпознати навсякъде по света. Те са по-скоро еволюционни, а не културни архетипи. Такива, които се отнасят до инстинктите и несъзнаваното, отколкото до принадлежността ни към дадена култура и традиции. И докато едни биха правели паралели между Южна Африка и България, други – между силата на художествената фотография срещу славата на портретите на популярни личности, а трети – как толкова крайно изкуство се възприема и харесва от хиляди млади хора по света, остава въпросът какво може да ни даде ретроспективната изложба и присъствието на Роджър Балън в България. Въпроси, отговори, повод за размисъл, вдъхновение или смелост да не спираме да търсим силата на изкуството като сила, която създава промяна.
Тъмният гений на Роджър Балън
Роджър Балън
Откриванията на "Архетипи" са в Националната галерия/"Квадрат 500" на 13 ноември от 19:00 часа и в Градска художествена галерия - Пловдив, на 14 ноември от 18:30 часа.