МЕЛБА прави преглед на съвременния български дизайн

МЕЛБА прави преглед на съвременния български дизайн

Елица Бонева
Елица Бонева
Ако не сте имали време да се информирате за напредъка на българския дизайн през последната една година, то "Преглед на българския дизайн 2018" е изложба, която събира представителна извадка от сферата и я предлага наготово в рамките на фестивала за дизайн МЕЛБА от 8 ноември в галерията "Уникредит студио".
Експозицията ще представи на едно място 30 проекта и произведения в шест дизайнерски категории: продуктов дизайн и керамика, мода и текстил, графичен дизайн, илюстрация, бижута и социален дизайн.
Тя е логично продължение на създадения от инициаторите на фестивала "Студио Комплект" динамичен онлайн архив "Мелба" и представя само вече реализирани проекти, изпъкнали през годината с оригиналност, новаторски подход и начин на комуникация. Подборът е субективен и не обхваща абсолютно всичко в категориите, но няма и претенциите да го прави.
Дневната лампа на Ellieday от Елица Бонева
Дневната лампа на Ellieday от Елица Бонева
Сред представителите на продуктовия дизайн в изложбата ще можем да видим произведения на Кoнстантин Ачков, Ина Дамянова, Furthermore, tochka&tochka и Елица Бонева.
В социалния дизайн се подчертава способността на дизайнера да работи и облагородява средата и да провокира размисъл за общоприетите норми. Сред силните примери, попаднали в селекцията, са Новото площадно пространство - Крайбрежна алея във Варна, пространството в частно училище в Св. Влас "Демократос", кампанията "Паметни жени", която изведе на преден план дискусията за липса на паметници на жени в София, Пешеходна система за ориентация на туристите в град София и проектът "Скритите букви".
Пространството "Демократос" в частно училище в Свети Влас
Пространството "Демократос" в частно училище в Свети Влас
Графичен дизайн под формата на печат, онлайн, реклама, култура, бизнес, производство и прочее ще видим в работи на студио Four Plus, Красен Кръстев, Next DC, "Студио Пункт" и Габриела Стайкова.
Корицата на "Подземната железница" от илюстратора Костадин Кокаланов
Корицата на "Подземната железница" от илюстратора Костадин Кокаланов
Едно от най-лесно възприеманите и широко използвани проявления на дизайна - илюстрацията, която търпи бурно развитие през последните години поради възможността лесно да прескача езиковите и други граници, ще бъде представена чрез работи на Борислава Михайлова - Borislava Willnevermadeit, ТИ-РЕ, Люба Халева, Костадин Кокаланов и Розалина Буркова.
Ще се оставим да бъдем предизвикани и от дизайн на бижута, обединени под идеята за визуален творчески експеримент. Авторите в тази категория са Нева Балникова, Велислава Божинова, Цеца Георгиева, проектът "Сфера" и Евгения Цанкова.
Смесица от футуристични визии и традиционни български елементи от възпитаника на модния департамент в Антверп Стефан Карчев, както и работите на колегите му дизайнерите Мила Чорбаджиева от "Шевица", дуото Chopova Lowena, както и марките за текстилни продукти за домакинството и не самоSofter + WIld и Стампа ще можем да разгледаме в частта за мода и текстил.
В рамките на фестивала МЕЛБА, който ще продължи от 9 до 30 ноември, ще бъде организиран и международен симпозиум с лекции на седем големи европейски имена в продуктовия, дигиталния и графичния дизайн, илюстрацията, медиите, модата и визуалната комуникация.
Продуктов дизайн от Ина Дамянова
Продуктов дизайн от Ина Дамянова
На 10 ноември в "Генератор" той ще срещне публиката за първи път с имена като Пени Мартин - основателката и главна редакторка на световноизвестното лайфстайл списание The Gentlewoman, арт директора на иновативната продукционна агенция Unit9 с офиси в четири града в света Unit9, чешкия бранд за ръчни произведения от стъкло и носител на Czech Grand Design - DECHEM, както и част от екипа на лабораторията за прототипиране на идеи за устойчив бъдещ начин на живот SPACE 10.
Очаквайте скоро в "Дневник" интервю с Карол Гуречни от Unit9, който на 10 ноември ще говори за общото между виртуалната реалност и всички нови технологии, както и как се създава нов дизайн, който да ангажира потребителите и да ги фокусира върху посланието, което трябва да се предаде.