Светлана Куюмджиева: През 2019 г. почти няма да има ден без събитие в Пловдив

Ден преди официалното откриване на "Пловдив – Европейска столица на културата" "Дневник" разговаря със Светлана Куюмджиева – историк на изкуството, критик, куратор и артистичен директор на фондация "Пловдив 2019", за събитията, които предстоят през годината.
От началото на 2018 г. тя прекарва по-голямата част от деня си в #СКЛАД – новото пространство за култура и изкуство в ремонтирания бивш тютюнев склад "Галеро" на ул. "Екзарх Йосиф" 16, където се намира офисът на фондация "Пловдив 2019".
На Светлана Куюмджиева й е трудно да обхване цялата програма на "Пловдив 2019", която се състои от над 300 събития, много от които със собствена програма. Поради това фондацията е решила да отдели акценти, които с времето са станали над 60. "Това са събития, които имат потенциал да привлекат публики. Не можем да кажем предварително дали по-малките събития нямат този потенциал", казва тя. Но за нея програмата е съставена така, че всеки да намери по нещо за себе си.
Откриващият уикенд и кулата-сцена
Целта на първия уикенд от програмата е да има повече събития, за да могат хората, дошли за откриването, да видят повече. "Да не е само голямото шоу, но да могат да се разходят и в Градската градина, в "Капана", в Тютюневия склад. Да усетят атмосферата в града", обяснява Светлана Куюмджиева. Затова се откриват двете големи изложби "Дим. Истории за тютюна" и "Изкуството на свободата – от Берлинската стена до уличното изкуство". Освен това ще има премиера на Държавната опера – Пловдив, "Мария от Буенос Айрес" и изложбата "Еврика!" на "Музейко" в регионалния исторически музей.
По думите на Куюмджиева именно нестандартната сцена и разполагането й на булеварда е впечатлило журито при избора на проект за откриващия спектакъл. Шоуто ще бъде осъществено от германската компания Phaze 7, която има богат опит от подобни събития. Според Куюмджиева една стандартна сцена не би дала видимост на всички в публиката.
"Ако питате мен, аз бих започнала без откриване с такъв огромен спектакъл, защото смятам, че програмата ни е изключително сериозна и ще остави следа дори без такова начало", признава тя. От друга страна, според нея откриванията на европейските столици на културата са образът, който се запечатва. Тези тип спектакли са от жанр, който няма традиция в България, и затова откриването е поверено на чуждестранна компания. Ще участват много местни хора. "Това не е елитарно изкуство, а изкуство за всички – зрелищно, ясно и конкретно", подчертава Куюмджиева.

В първите няколко месеца от годината събитията ще бъдат предимно на закрито
През февруари предстои премиерата на Драматичен театър - Пловдив, "Европейска Одисея 2019. Пътуващият човек" с режисьор Диана Добрева. "В началото на пролетта ще гостува колекция със съвременно изкуство на "Дойче телеком", а през май започва изложба "Дигитални екологии" в Тютюневия склад с куратор Димитрина Севова. Проектът е на сдружение "Изкуство днес", обяснява Куюмджиева.
От края на април все по-голяма част от програмата на "Пловдив 2019" ще се състои на открито. Май ще бъде посветен на кирилицата – ще има събития, свързани с читалища от Пловдив и региона и изложби в различни пространства в града.
Летните фестивали
С лятото ще дойдат фестивалите. "През юни започва Opera Open, а в края на юни ще бъде Hills of Rock, който се измести на гребната база", казва Куюмджиева. Отново през юни на сцената на Античен театър – Пловдив, ще бъде представен проектът "Медея" на Снежина Петрова, която работи повече от година с деца от различни общности в Пловдив.
"Планирали сме и един проект, Brexit Blues. Идеята е на Тим Щайнер и Гордън Рос. Те са англичани и за тях Брекзит, както за всички нас, е голяма тема", разказва Светлана Куюмджиева. Фестивалът е посветен на влиянието на британската музика върху българската сцена.
Пикник край Марица
Една от традициите на европейските столици на културата е наличието на летен акцент. Затова през август ще бъде направено голямо събитие, посветено на реката. "То ще бъде съчетано с голям градски пикник. Ще има и спектакъл. Не знам дали ще се стигне отново до затваряне на булевард, въпреки че винаги ни се е искало да превърнем някой от мостовете над реката в зона за скейтъри и велосипедисти. Да отправим зелено послание", обяснява Куюмджиева.
"Зелените брегове на Марица създават прекрасна градска среда, но хората не я забелязват. Европейска столица на културата е прожектор, който насочва вниманието, така че искаме да поставим акцент върху реката", допълва тя.
Останалата част на годината
Септември ще бъде динамичен - от фондация "Пловдив 2019" възнамеряват да организират международна конференция с представители на други европейски столици на културата. По думите на Куюмджиева на нея ще бъде направена равносметка на постигнатото с всички успехи и грешки. "Конференцията ще се състои на 5 септември, който за нас е като рожден ден, защото на тази дата Пловдив беше обявен за Европейска столица на културата", казва тя.
"През септември ще бъде и "Нощ Пловдив" с много амбициозна програма. Този фестивал винаги е проповядвал по-интензивна градска култура. По-голяма отвореност на изкуството за публики", обяснява Куюмджиева.
"Седмица на съвременното изкуство" също се открива през септември. А други два големи фестивала ще бъдат One Dance Week и "Пловдив джаз фест".
Закриващата церемония
"На 20 декември смятаме да направим закриваща церемония, но тя ще бъде по-камерна. Няма да е голямо събитие, нито ще затваряме булеварди за нея. Тя ще бъде нещо, което съвсем символично да завърши годината", разказва Светлана Куюмджиева. "Не искаме да затваряме този процес, който е вече започнал. Искаме да го оставим с отворен край, за да видим какво ще е неговото наследство. И каква ще е неговата устойчивост след 2019 г.", допълва тя.

Според нея в срещите и конференциите, свързани с европейските столици на културата, все повече се говори за устойчивост и продължителност, отколкото за поредица от събития в рамките на една година. "Това ще стане още по-силна тенденция в близките години, но Пловдив хваща нейната началната фаза и това е една от причините да говорим по-скоро за отворен край", казва тя.
Едно от намеренията на фондация "Пловдив 2019" е на всеки два месеца да бъдат отпечатвани издания, които да информират за програмата. Тя очаква през 2019 г. почти да няма ден без събитие в Пловдив.
Артисти и инфраструктура
"През цялото време говоря за съдържание, за концепции. Не говоря за ремонти, за булеварди, за улици и за площади, защото това е нещо, което е съпътстващо. Това не е основната идея на Европейска столица на културата", обяснява Светлана Куюмджиева. За нея е много е тъжно, че при наличието на много талантливи артисти, които ще участват в "Пловдив 2019", се говори предимно за инфраструктурата на града.
Друго, което не й харесва, е, че разговорът за "Пловдив – Европейска столица на културата" се политизира. "Културната инфраструктура в цялата ни страна е много сложен и труден казус. В Пловдив поне има някакво движение и желание в тази посока и се правят старателни опити за решаването на някои проблеми", смята тя и сочи като добър пример преустройването на Епископската базилика, която през 2019 г. ще бъде превърната в музей с взаимните усилия на община Пловдив и фондация "Америка за България".
Културата, властта и промяната
"В България културата и изкуството повече от 50 години се приемаха като аксесоар на властта. Служеха основно за пропаганда. Не може още да се осъзнае, че те са много силен катализатор. Потенциалът за промяна, който носи изкуството, не е безграничен, но то може много силно да посочи и да създаде защита за важни неща", коментира Светлана Куюмджиева.
За нея сериозен проблем е въпросът по какъв начин се работи със средства за култура в България. Сочи като препятствие закона за обществените поръчки, "който е направен за строежи, но не и за културни поръчки".
"Европейска столица на културата е като вълна, която минава през града и вдига всичко в него - хубавите и лошите страни. Целта е да обърне праха, който се е трупал с годините, за да можем се огледаме през очите и на други хора, не само през собствените си. Това не е просто серия от културни събития, с които да покажем колко сме умни, талантливи и красиви. А е възможност по някакъв начин да се самоанализираме, да развием потенциала си, да направим нещо за средата около нас и за града въобще. Това е философията на целия проект", завършва тя.