Воайори със световна слава

Едно кьоше на паркинг в Брюксел за репетиционна, една обикновена каравана за сцена и... любов за вдъхновение – това е всичко, с което Габриела Каризо и Франк Шартие разполагат преди 20-на години. Тя е от Аржентина. Той е от Франция. Те са актьори, които танцуват. Или пък танцьори, които говорят. Запознали са се няколко години по-рано в известната компания Les Ballets C de la B на хореографа Ален Плател и не предполагат, че от сливането на идеите, кариерите и животите им ще покълне една от най-завладяващите компании за танцов театър.
Днес Peeping Tom е генератор за съвременна култура, с хореографии, които се дават за пример, и със спектакли, изкупувани почти моментално. В България ще ги видим за втори път (след "МАЙКА" през 2017) на 20 септември 2019 с "ДЕТЕ" в рамките на фестивала ONE DANCE WEEK, а интересът към събитието вече е сериозен. Това не е случайно, защото продукциите на Габриела Каризо и Франк Шартие, лични и универсални едновременно, успяват да си създадат фенове навсякъде по света.
Как започва всичко?
Още първият им спектакъл "Caravana" задава стандарт, който ще се превърне в запазена марка на Peeping Tom. Както подсказва името, взето от жаргонния израз, зрителите на спектакъла са едновременно и гости, и воайори. Гледайки какво се случва пред и около караваната или вътре – направо през прозорците и вратата, публиката се натъква на парадокси и сътресения в уж скучното ежедневие на една любовна двойка.
В дебютната постановка личат всички следи, които впоследствие Peeping Tom ще оставят на световната сцена за изпълнителски изкуства – декор, толкова истински и познат, че те кара да забравиш, че се намираш в театралната зала. История, която уж ти се е случвала, но в следващия момент поема неочакван обрат. Танцово майсторство, което не забавлява очите, а опровергава ума за онова, което обикновено си налагаме да мислим, вярваме или помним.
Същата каравана ще се появи 9 години по-късно в "32 rue Vandenbranden" (2009), един от най-популярните и награждавани спектакли на компанията. Действието се развива в планински заслон близо до село през зимата, където снегът и самотата са единствените спътници на малцината обитатели. Това е дисекция на желанието да промениш коренно живота си, мечтата да избягаш другаде, но да не можеш да направиш нищо по въпроса.
Peeping Tom са една от най-последователните танцови компании и по отношение на основната тематика – човекът зад маските. Това е майката извън задължителните й геройства, бащата без сили, синът без уважение към родителите. Това е семейството отвъд задръжките и регулираните отношения. В света на Каризо и Шартие нищо не е такова, каквото изглежда – и срутването на "нормалното" и "приемливото" чрез танц и психология обяснява защо компанията е толкова популярна.
Първата трилогия на Peeping Tom е създадена между 2002 и 2007г. Първият спектакъл се нарича "Le Jardin", а кабаретна обстановка и вечерно градинско парти отпращат послание, че разпиляването на времето е трагедия. Вторият – "Le Salon" – бележи пробива на белгийците на международната сцена. Спектакълът разказва за богато семейство в период на морален, физически и финансов упадък. Остарелият баща губи контрол над дома, децата, простатата и впоследствие над самия си живот. Действието се развива във фамилната всекидневна, някога богата, сега западаща и захабена.
Финалната глава "Le Sous Sol" разказва за живота след смъртта. Във вехто пространство и пясък несбъднатите мечти продължават да живеят. Заедно трите части построяват къща – метафора за изградените отношения между членовете на фамилията, които всъщност са ужасно крехки и предстои да се разпаднат. Защото всеки един от семейството обитава своя вселена на неизказаното, несбъднатото, незабелязаното от другите. В семейството на Peeping Tom също е така, само че личните преживявания на всеки от артистите са насърчени да излязат наяве.
Каризо и Шартие често казват в интервюта, че работата им е колективен резултат – всички в екипа са допринесли малко или много за сюжета, движенията или естетиката на сцената. За 20 години хореографите включват артисти от няколко континента и от различни поколения – от 5-годишни до 80-годишни. Сред тях е Еурудайк дьо Бел, мецосопрано, която се присъединява в "Caravana" (1999) и продължава да излиза на сцената и до днес.
Peeping Tom отново в Пловдив
Последната семейна трилогия на Peeping Tom съвсем скоро ще бъде затворена. Първо Франк Шартие създава психологическия спектакъл за остаряването "Баща" / Vader (2014). След това Габриела Каризо разполага непознатата "Майка" / "Moeder" в музей и родилно отделение като реакция за смъртта на собствената си майка. Двамата заедно създават "ДЕТЕ", който ще видим за първи път в България през септември в Пловдив.

Световната премиера на "ДЕТЕ" предстои през април в Les Théâtres de la ville – Люксембург, а в Пловдив ще бъде едно от първите му представяния. Каризо и Шартие са подготвени сериозно по темата. Чрез различни работилници с деца - на богати семейства, със специални потребности, сираци и бежанци, хореографите изучават поведението на децата и конструират всички персонажи в спектакъла.
Очакваме драматургия с много психология, фантазии с кошмари, видения от сенките и, разбира се, впечатляващи танцови умения. Съдейки по богатата визитка на Peeping Tom, "ДЕТЕ" ще бъде постановка, за която дълго ще се говори след това.
Спектакълът ДЕТЕ ще бъде показан на 20 септември от 20:00 часа в Дом на културата "Борис Христов" – Пловдив. Билети за него могат да бъдат да намерени онлайн в системата на ЕpayGo.bg, както и на касите на Easypay. ONE DANCE WEEK се организира от фондация "ЕДНО" за култура и изкуства и е част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.