Два български филма влизат в международния конкурс на "София филм фест"
Българските филми "Снимка с Юки" на Лъчезар Аврамов и "Прасето" на Драгомир Шолев ще се състезават за голямата награда на 23-ия "София филм фест" наред със заглавия от цял свят в международния конкурс на тазгодишното издание, което ще се проведе от 7 до 17 март, съобщиха организаторите.
Ето и кои са обявените досега заглавия, които ще си оспорват наградата "София - Град на киното", която ще бъде връчена на 16 март:

"Снимка с Юки" е режисьорски дебют на Лъчезар Аврамов и е създаден по разказа със същото заглавие от многократно наградения сборник на Мирослав Пенков "На Изток от Запада" от 2011 г., адаптиран за екрана от режисьора заедно с Димитър Стоянович. Сюжетът проследява имигрантския живот на българин и японка (в ролите Руши Видинлиев и японската актриса Кики Сигуно) в Канада, които след многократни опити да имат дете избират да се подложат на инвитро процедури в България, където трагичен инцидент е на път да преобърне живота им изцяло.

Независимият проект на Драгомир Шолев "Прасето" е представян на Sofia Meetings още преди 4 години, след което печели наградата за млад продуцент на Yapimlab в Турция, участва на Torino Film Lab и взима наградата за най-добър проект за филм на форума So Independent, с което печели подкрепата на филмово студио "Ню Бояна". Филмът е за агресията сред младите в училище и разказва историята на един тринайсетгодишен младеж с прякор Прасето, подложен на всекидневен тормоз от страна на съучениците си.

Сред чуждестранните заглавия, които ще си оспорват наградата на фестивала, е полско-германската копродукция "Стена" (Wycieczka, 2019), която е пълнометражен дебют за полския режисьор Бартош Грудзиецки. Филмът се фокусира между бедните и богатите, града и селото, бъдещето и миналото в съвременна Полша. Главната героиня Анна е селско момиче, което съдбата среща с богата двойка от Варшава. Наивна и водена от стремежа си за различен живот, Анна решава да им помогне в търсенето на руини. По време на пътешествието тя се превръща в сериозна конкуренция на жената и дори в заплаха за отношенията между столичаните.

В игралния дебют на иранския режисьор Али Джаберансари "Техеран: Град на любовта" (Tehran: City of Love, Иран-Великобритания-Холандия, 2018) основната фабула е сякаш видима още в заглавието. Опирайки се на темата за нещастната любов, която е често срещан сюжет в персийските приказки, филмът разказва за
трима души, търсещи любов, и напомня за непостоянството на човешкото щастие.

"Заливът Ханалей" (Hanalei Bay, Япония, 2018) e вторият игрален филм на японския режисьор Даиши Мацунага. Дебютът му "Пиета в тоалетната" (2015) се превръща в национален хит и му носи много международни награди. Създаден по едноименния разказ на Харуки Мураками, "Заливът Ханалей" е за огромната болка на самотна майка, загубила сина си тийнейджър, докато кара сърф на Хаваите. В продължение на 10 години тя посещава острова, но така и не успява да превъзмогне болката от загубата, докато един ден не среща двама млади сърфисти на годините на сина й.

В гръцкия "Сервитьорът" (The Waiter, 2018) на Стив Крикрис главният герой Ренос е старомоден сервитьор, педант, самотник и запален колекционер на информация. Ежедневната рутина му създава сигурност, но в живота му неочаквано нахлуват събития, които крият много изненади.

От Китай е филмовото предложение "Изчезващи дни" (Vanishing Days / Man you, Китай, 2018) на Джу Син - режисьор без никакъв опит в създаването на филми, който обаче още като студент започва да подготвя този свой проект с изключително нисък бюджет, а резултатът се отличава сред дебютните филми с впечатляващ кинематографичен език. Завладяваща като приказка, историята отвежда зрителите в малък град в Южен Китай, в който не е валяла капка дъжд от дълго време и където едно момиче се опитва да открие вдъхновение и да пише за приключения и непознати земи.

"Доверие" (Trust / Güven, Турция, 2019) на режисьора Зефа Озтурк пък разказва за проблемите, които възникват в живота на обикновена семейна двойка, в която са намесени силни чувства и бивши любови. Когато няма доверие, страдат отношенията между хората. Когато обаче те изпитват истински чувства един към друг – винаги могат да открият правилния път обратно към себе си.

С "Чудовища" (Monsters., Румъния, 2019) румънският режисьор Мариус Олтеано ще гостува на "София филм фест" веднага след участието си в секцията "Фокус" на фестивала "Берлинале". В първия си пълнометражен филм Олтеано, който има дълъг опит като фотограф и четири късометражни филма в кариерата си, представя една двойка с десетгодишна история, която привлича любовта на семействата и приятелите им, но
когато не са заедно, околните изпитват смесени чувства към тях, усеща се дори презрение. Логично идва момент, в който съпрузите трябва да решат дали раздялата не е най-вярната стъпка към бъдещето и така необходимото доказателство за тяхната любов.

Дебютната творба на турския режисьор Омур Атай "Братя" (Brothers / Kardesler, Турция-Германия-България, 2018) направи премиерата си преди няколко месеца в програмата на Карлови Вари. Сюжетът проследява 17-годишния
Юсуф, който се прибира у дома след четири години в изправителен лагер и постепенно започват да се събуждат
спомените за деянието, което е бил принуден да извърши под давление на роднини и вековно установени традиции. Умело режисираната история се фокусира върху вината и наказанието, както и върху трудността да разграничиш връзките на кръвта и традициите от морала.

"Златна младост" (Golden Youth / Une jeunesse dorée, Франция-Белгия, 2019) е втория филм на френската режисьорка Ева Йонеско, която продължава да омагьосва публиката с чара на Изабел Юпер. Две двойки – младежи и бохеми на средна възраст, се срещат в Париж, потънали в легендарния нощен живот на космополитния град. След известно време четиримата започват да споделят всичко – любов, наркотици,
творчество и тръпката от това да си жив, без се съобразяваш с ограниченията на условностите, наложени от обществото.