Криворазбраният патриотизъм и езикът на омразата

Криворазбраният патриотизъм и езикът на омразата

Дете присъства на шествието в Стара Загора.
Адела Медия
Дете присъства на шествието в Стара Загора.
Студенти и преподаватели се разполагат в Новата конферентна зала в Софийския университет. Поводът е прожекцията на документалния филм на Адела Пеева "Да живее България" и дискусията, която ще последва. Обстановката е спокойна, а на всяка седалка са поставени листовки за шествието за правата на жените, което ще се състои на 8 март.
Изведнъж в помещението влиза група от 30-на членове на Българския национален съюз (БНС). Повечето са облечени в черно, а на вратовете си носят шалчета в бяло, зелено и червено. Няколко от тях заемат места до вратата.
Атмосферата става напрегната. Хората шушукат, разменят си недоумяващи погледи - едва ли някой е очаквал приъствието на националисти в университета. Това лесно може да се обясни - сред тях са героите на филма, който е посветен на границата между патриотизма и национализма. В него са показани част от организаторите на "Луковмарш", които са в редиците на гостите, повдигнали градуса на академичната среда. Друга основна тема в "Да живее България" е национализмът в училищата и апатичността на възрастните към този проблем.
Присъства и Пламен Димитров - един от лидерите на БНС. Междувременно млада преподавателка предупреждава охраната на университета да бъде готова в случай на физическа агресия от страна на националистите.
Филмът е представен от Владислав Петков, член на Студентското общество за равенство, създадено след хомофобска заплаха в границите на университета. Събитието е част от проекта "Патриотизъм, национализъм и език на омразата".
Час по-късно на екрана се развява знамето на Европейския съюз и минават надписите на филма. Модератор на дискусията ще бъде журналистът Ирина Недева, а нейни участници - професорът по културна антропология Ивайло Дичев, историкът проф. Искра Баева и самата Адела Пеева.
Корените на национализма
Ирина Недева се пита дали филмът е актуален спрямо политическата ситуация - присъствието на Патриотичния фронт в управлението. А Ивайло Дичев е гледал "Да живее България" за втори път. При първата си среща с филма той е бил стреснат и уплашен, а сега по-скоро е изпъкнала възстановъчната част - маскарадът, темата за прабългарите. "Хората в България нямат настояще и търсят къде да се проектират. Защо не направят нещо друго - да измислят песен, да засадят дръвче?", пита се той.
При второто гледане на филма Дичев акцентира върху възстановъчната част.
Адела Медия
При второто гледане на филма Дичев акцентира върху възстановъчната част.
Групата от националисти реагира бурно, а Недева се опитва да разясни, че публиката ще се включи по-късно в дискусията. Тази ситуация ще се повторя често. Журналистката ще моли да се спазва нормален тон и хората да се излушват. Нещо трудно постижимо поради идващия от групата от БНС шум.
Основният въпрос за Искра Баева е за каква България става дума и по какъв начин национализмът се употребява от различни партии и организации. Тя отбелязва и че "Да живее България" е заснет в копродукция с Българската национална телевизия, която досега не го е излъчила.
Ивайло Дичев се колебае дали зрителите схващат посланието или възприемат едно към едно мненията, изказани във филма. "Национализмът при нас се превърна в кланов принцип, разпадаме се на етноси, групи, градове. Това е страшното", казва той, а друго, не по-малко страшно, е вината на възрастните за развиването на тези наклонности в младите.
За Искра Баева опасното е, че големите промени се извършват от малки групи, които успяват да увлекат другите. И тъй като една от типичините патриотични фрази е: "България на три морета", тя задава въпроса: "Когато си върнем земите, какво ще направим с жителите?". Ивайло Дичев акцентира върху егоизма: "Не може човек да бъде българин, ако единственото, за което мисли, е да вземе територии."
Националистите изкрещяват: "Това са лъжи", а русокоса жена на около 60 години с висок тон заявява: "Това са бащините ни земи, не са някакви територии." Дичев и Баева на няколко пъти са наречени "така наречени професори" от страна на недоволните.
"Патриотизмът е нещо, което предполага солидарност и щедрост. През 19 век в Америка патриот и филантроп са синоними. Проблемът е, че не възпитаваме децата в щедрост", отбелязва Дичев.
Позицията на националистите
След многобройните опити да се включат в разговора чрез викове микрофонът е в ръката на Цветелин Пенков - един от организаторите на "Луковмарш". По-ранна реплика на Баева за реабилитирането на фашисти като Луков е предизвикала крясъци от страна националистите, че генералът не е фашист.
Факелно шествие.
Адела Медия
Факелно шествие.
Цветелин Пенков отбелязва с недоволство, че националистите от БНС нямат достъп до подобни дискусии и до медиите. "Защо толкова години никой не се обърна към нас? Защо не дойде в нашия офис? Никой няма да бъде пребит, убит, обесен", недоумява той.
"Враг ли сте на ромите, евреите и бежанците?", пита Недкова, тъй като в залата са прозвучали реплики на открит расизъм и антисемитизъм. "Ние се определяме спрямо любовта си към нашия народ и всичко, което правим, е да защитаваме неговите интереси", опитва се да убеди публиката Пламен Димитров, също един от лидерите на БНС.
А дали двама мъже, които се целуват на улицата, са врагове на страната? "Против България са гей парадите и това, което показвате пред обществото", категоричен е един от националистите.
Езикът на омразата
Повечето коментари на присъстващите на дискусията са по отношение на омразата, показана във филма. Според едно момиче негативните чувства в българското общество се насочват не към управляващите, а към малцинствата. "Не може да има толерантен национализъм", клати глава историкът Петър Петров. За Ангел Златков омразата е водещата сила на всяка крайна идеология, а филмът показва, че учителите подклаждат тези настроения сред учениците си.
За Адела Пеева е престъпление да насаждаш подобни чувства сред младите хора. "Имам такъв упрек към моите герои. Че те малко повечко насаждат омраза. Иначе са добри момчета", обръща се към националистите тя.
Пламен Димитров отговаря на въпрос кога "добрите момчета" биха употребили насилие. "Когато физически са застрашени нашите близки или ние. А не дай си Боже, когато отечеството ни е нападнато от външен враг", казва той.
Разговорът приключва с мнението на етноложка, че трудно се води дебат, когато се чуват толкова освирквания. Във филма тя открива реакция към разпадащите се социална система, държава и общество. И това я плаши.
След края на дискусията отново настъпва момент на напрежение. Студенти се уговарят да напуснат университета заедно - страх ги е да не бъдат пребити от националистите.;
Учениците
Два дни по-късно над сто ученици от 9-ти и 10-ти клас се събират в залата на 97-мо СУ "Братя Миладинови" в "Люлин". Те се боричкат, шегуват се един с друг, но когато пред тях застава директорката на училището, шумът изчезва и настава тишина.
а нас е важно да покажем филма, защото имаме ученици роми, но нямаме тези проблеми. Искаме да покажем на децата живота навън. Вие трябва да сте подготвени, ако се сблъскате с този проблем", обръща се към учениците тя.
300-метрово за 3-ти март в Стара Загора.
Адела Медия
300-метрово за 3-ти март в Стара Загора.
По време прожекцията в залата периодично отеква смехът на учениците, предизвикан от определени реплики. А лицето на едно момиче се разкривява от отвращение, когато на екрана ученик-неонацист показва снимка на ръка на евреин, подаваща се от пещ в концлагера Аушвиц.
Филмът е свършил. "Братство всекиго, без да гледаме на вяра и народност. Кой е кацал тези думи?", пита учителката по история. И тъй като учениците мълчат, издава отговора - Васил Левски.
Престъпността и дискриминацията
Първият въпрос е: "Каква е разликата между циганската и българската престъпност?" Според Адела Пеева няма добра или лоша престъпност, а има закон, който би трябвало да се спазва. Ученичка не разбира защо във филма са показани крайните националисти, а не и по-умерените патриоти. Това е умишлено решение на режисьорката. "Права сте, не съм показала истинския патриотизъм, но вече не знам кой е", признава тя.
"Трябва ли филмът да повлияе по някакъв начин на обществото?", интересува се една ученичка. Отговорът на Пеева е директен: "Да, в момента този филм влияе върху вас."
Робърт, ученикът, който отговаря за микрофона, също взима думата. На него не му допада заявената от героите дискриминация към другите етноси. "Аз съм ром и почитам българските обичаи. И съм горд, че съм българин. С какво това, че съм ром, ме отличава от един българин. Чух едно изречение: "Да махнем циганията от нашата държава." И какво ще промени това?", пита той.
"През 30-те години никой не е усещал какво предстои. Пътят, по който се е стигнало до това нещо, е езикът на омразата. В момента виждаме подобно нещо. Мнения като това, че циганите са виновни за всичко", отбелязва млад учител.
Каквито и да сме, ние сме хора
Микрофонът се озовава в ръката на момиче, което говори с треперещ глас - сякаш всеки момент ще заплаче. "Никой не си избира родителите – баща ми е ром, майка ми е българка. Каквито и да сме, ние сме хора. И трябва да си обичаме родината", успява да си върне самообладанието тя, а нейните съученици аплодират изказването й.
"Заради теб направих филма. Да знаеш, че не си сама. Не можем да избираме и родината си", окуражава я Пеева.
Учениците се питат как се формира национализмът. Какво е това вторачване върху събития отпреди толкова години. "Това е криворазбраният патриотизъм. Спекулацията с турското робство не е патент на днешния ден", коментира Адела Пеева. Тя разказва за преименуването на българските турци по времето на социализма. А днес според нея голяма роля играят футболните фенове, които биват употребявани за политически цели и отсъствието на истинска политика за приобщаване на ромите.
"Каква искате да е съдбата на този филм", пита накрая учителката по история. "Да не остане актуален, както други мои филми. Това би означавало, че нищо не се е променило", завършва Пеева.
Учениците ръкопляскат и се разотиват. А "Да живее България" ще продължи да обикаля по градове и училища и да е повод за дискусии.