"Фигури" с дълги заглавия, които трябва да бъдат чути

В своята нова самостоятелна изложба "Фигури" художничката Севда Семер представя поредица от картини, чиито заглавия са толкова дълги, че отнема време да бъдат прочетени. Затова се налага да бъдат изслушани и така се превръщат в равностойна част от произведенията.
Новите й творби ще бъдат представени в галерия Credo Bonum днес от 18:30 ч. и ще могат да бъдат видeни там до 17 март.
След като продължително време се изразява в текст, преди няколко години Семер започва да рисува. В началото в малък формат и обикновено на страниците на тефтери.
Първоначално големият мащаб се изразява в постоянството и последователността. Така се появява проектът "Един идеален ден" - визуален дневник с 365 последователни рисунки, създавани през цялата 2017 г..
След това тя увеличава размера на изобразителната повърхност. Колкото по-големи стават рисуваните творби, толкова по-големи стават и заглавията.

Думите са на пръв поглед конкретни, но не са разказ. Въпреки това и във "Фигури" има елемент на дневник. В творбите си художничката артикулира предимно усещания, свързани с тялото. Споделя мисли, които циркулират във всеки един от нас, но рядко им обръщаме внимание или сме неспособни да ги изговорим на глас, обяснява кураторът на изложбата Даниела Радева.
"Тялото е скритата тема в тази изложба. Тялото на художника, отговорно за предаването на информация между него и творбата му, е обект на интерес и експерименти още преди Кароли Шниман и още преди Кандински. В едновременната употреба на живописни и пърформативни похвати при Ив Клайн и други художници също главна роля има тялото", пише още кураторът. Тя допълва, че връзката между произведенията на Севда Семер и зрителите е почти "като прегръдка – големите формати и звучащият текст с определена продължителност не позволяват да преминеш бързо покрай тях".
Севда Семер е родена в София през 1990 г. Завършва Националната гимназия за древни езици и култури. Работи като художник, писател и журналист. Участвала е в изложби и проекти в България, Канада, Испания и Англия. Част е и от резиденцията за визуални артисти на лондонското студио за печат с ризограф Hato Press през 2017 г.. Нейни предходни самостоятелни изложби са Wide Cube в галерия 0GMS през 2014 г., "Скорошни картини" в галерия 2.0 през 2017 г. и "Един идеален ден" в галерия "+359" през 2018 г..