Киното и фотографията се допълват взаимно в изложбата Moving Stills

Киното и фотографията се допълват взаимно в изложбата Moving Stills

Историкът на изкуството Дейвид Кунзъл нарича най-известния портрет на Ернесто Че Гевара, заснет от Алберто Диаз Гутиерес, "Мона Лиза на фотографията".
галерия
Историкът на изкуството Дейвид Кунзъл нарича най-известния портрет на Ернесто Че Гевара, заснет от Алберто Диаз Гутиерес, "Мона Лиза на фотографията".
Изложбата "Moving Stills – филми за фотография от Триша Зиф", която се открива днес от 19.00 часа в галерия "Синтезис" на бул. "Васил Левски" 55, разказва историята на четирима фотографи: Алберто Корда, Робърт Капа, Енрике Метинидес и Джоел-Питър Уиткин. Експозицията е част от тематичния модул "Кино и фотография", в който галерията показва изложби на значими фотографи и режисьори и така подчертава връзката между фотографията и киното, съобщават от "Синтезис".
Фокус на изложбата, чийто партньор е "София филм фест", са четири от филмите на режисьорката Триша Зиф: "Чеволюция" (2008 г.), "Мексиканският куфар" (2011 г.), "Човекът, който видя твърде много" (2016 г.) и "Уиткин и Уиткин" (2017 г.). В галерия "Синтезис" ще бъдат показани кадри на световноизвестните фотографи Робърт Капа, Герда Таро, Дейвид "Чим" Сиймор, Алберто Корда, Енрике Метинидес и Джоел-Питър Уиткин, както и документи, плакати и артефакти, свързани с филмите на Триша Зиф.
Това ще бъде третото посещение на режисьорката в България. През 2015 г. тя беше председател на документалното жури на "София филм фест", а през 2016 г. води майсторски клас на фестивала. Сега тя ще представи три от филмите си и отново ще проведе майсторски клас във "Фотосинтезис арт център".
Кадър от изложбата.
галерия
Кадър от изложбата.
"Първите ми филми като документалист са посветени на застиналия образ. Филми, които говорят за фотографията, разказват историите на фотографите. Как виждат, мислят и се държат те и как техните образи са видени и разбрани по света. Неподвижното изображение ме отведе до филма. Използвам езика на киното, за да се взра в спокойствието на мига", казва Триша Зиф.
Първият неин филм, вдъхновен от фотографията, е "Чеволюция" и представлява поглед към най-известния портрет на Ернесто Че Гевара, който историкът на изкуството Дейвид Кунзъл нарича "Мона Лиза на фотографията". Той е заснет през 1960 г. от кубинския фотограф Алберто Диаз Гутиерес, който се подписва се с името Корда.
"Мексиканският куфар" проследява пътя на негативите на фотографите Робърт Капа, Дейвид "Чим" Сиймор и Герда Таро от гражданската война в Испания. За повече от 70 години негативите са смятани за изгубени, докато през 2007 г. не са открити случайно на дъното на шкаф в Мексико Сити.
Негативите на фотографите Робърт Капа, Дейвид "Чим" Сиймор и Герда Таро от гражданската война в Испания са смятани за изгубени в продължение на 70 години.
галерия
Негативите на фотографите Робърт Капа, Дейвид "Чим" Сиймор и Герда Таро от гражданската война в Испания са смятани за изгубени в продължение на 70 години.
"Човекът, който видя твърде много" е посветен на мексиканския фотограф Енрике Метинидес, обсебен от снимането на инциденти, престъпления и катастрофи, които преобръщат житейския път на хората.
В "Уиткин и Уиткин" се срещат световете на еднояйчните близнаци Джоел-Питър Уиткин (известен фотограф) и Джером Уиткин (художник и преподавател). Въпреки че двамата не си говорят, произведенията им са събрани заедно в обща изложба, за която филмът разказва.
Съпътстваща програма:
13 март, сряда ,18.30 часа - прожекция на "Чеволюция", 2008 г.
14 март, четвъртък, 18.30 часа - майсторски клас на Триша Зиф и прожекция на "Мексиканският куфар", 2011 г.
15 март, петък, 18.30 часа - прожекция на "Човекът, който видя твърде много", 2016 г.
16 март, събота, 14:00 – 20:00 часа - фотокниги на Триша Зиф в присъствието на автора.
Всички събития са с вход свободен.