Изложбата на Ян Фабър, или артистът като престъпник

Днес от 18.00 в "Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство" (САМСИ) ще бъде открита изложбата на Ян Фабър "Не може да се избяга от изкуството." Белгийският художник е един от най-значимите визуални артисти на своето поколение. През 2008 г. той става първият художник, поканен да направи голяма самостоятелна изложба в Лувъра. На пресконференция тази сутрин кураторът на изложбата Йоанна де Вос даде повече подробности за събитието, а Ян Фабър ще присъства на откриването тази вечер.
Изложбата в САМСИ включва рисунки, фотографии и скулптури. Представен е и запис на част от пърформанса "Изкуството ме предпази от затвора", който Ян Фабър изнася в Лувъра през 2008 г. Основните теми на произведенията са идентичността на артиста и смисълът на изкуството. В "Не може да се избяга от изкуството" за пръв път са обединени рисунки от подготвителния етап за изложбата в Лувъра.
В "Изкуството ме предпази от затвора" Ян Фабър отдава почит на Жак Месрин - френски гангстер, издирван дълго време от властите и обявен за "враг номер едно" във Франция. В Лувъра пърформансът е с дължина 4 часа, в които артистът създава гонитба с посетителите и представителите на медиите в Лувъра, обявен от него като "най-голям, най-скъп и най-охраняван затвор във Франция". Във видеото от пърформанса е показано как Ян Фабър се заиграва с известни куратори и критици.

Колкото до въпроса защо е избран тъкмо гангстерът Жак Месрин, самият Фабър казва: "В живота си винаги съм имал два избора - да стана добър художник или добър гангстер." По време на пресконференцията в САМСИ кураторът Йоанна де Вос изтъкна, че пърформансът не отдава почит на насилието, а по-скоро на жаждата за живот и на различните видове идентичност на съвременния артист.
"Затворът е по-скоро тялото, а целта е то де бъде използвано за създаване на изкуство и по този начин да бъде освободено", коментира кураторът. Актът на освобождаване се осъществява и чрез различните идентичности, които Фабър използва - той не престава да се дегизира, да сменя маските и костюмите си при всяко ново събитие.
Темата за бягството винаги е била важна за Фабър. "Невъзможно е да ме "заключите" в рамка, да ме поставите в една категория, като театрален художник, или визуален артист, или литератор. Аз съм един човек-движение", казва той.

Серията от рисунки "Бягството на художника" също показват този аспект от творчеството на Фабър. На всеки автопортрет той е изобразен с различен външен вид, а най-отличителното са колиетата на врата му, които най-често включват религиозни символи.
В изложбата са включени и цитати на Фабър от дневниците, които той води от 70-те години на миналия век. В тях той пише както за личното и интимното, така и за своя подход към изкуството и за изкуството изобщо.
Тази година Фабър подготвя специален нов проект за Венецианското биенале, чийто куратор отново ще бъде Йоанна де Вос.
"Не може да се избяга от изкуството" се организира по покана на Надежда Джакова, която завежда филиала САМСИ, и става възможна благодарение на подкрепата на Кралство Белгия в София.